آزمون فوق لیسانس و دکترا ترکیه

آزمون فوق لیسانس و دکترا ترکیه

 

کلیات آزمون ورودی فوق لیسانس و دکترا (ALES ترکیه)

آلس آزمونی است که هر ساله از سوی سازمان سنجش ترکیه برای تحصیل در ترکیه،انتخاب و جایگزینی دانشجو ترکیه برای ترم های اول و دوم سال تحصیلی برگزار می شود.
این آزمون به صورت دو بخش ریاضی و هوش که توأماً سایی سال گفته می شود برگزار شده و تعداد سئوالات آن دو دفترچه 50 سئوالی است. به دنبال آن یک بخش دیگر از آزمون مربوط به زبان ترکی استانبولی است که اصطلاحاً سوزل گفته می شود که آن هم دارای همین مقدار سئوال امتحانی است.
کسانی که فارغ التحصیل رشته های فنی و مهندسی هستند و به عبارتی در ترکیه علوم فنی گفته می شود باید به پاسخگویی سئوالات ریاضی و هوش خود توجه نمایند و از آن نمره بیاورند.  البته داشتن نمره خاص مطرح نبوده و هر رشته ای برای خود امتیازی را می طلبد

تحصیل در ترکیه:

هنگام ثبت نام در سایت آنها گذاشته شده و اعلام می شود. به طور مثال برای رشته های عمران و معماری و دیگر شاخه های مهندسی داشتن نمره 55 به بال دانشگاه های مختلف شرط بوده و در دانشگاه خاورمیانه این مقدار به 70 میرسد. افرادی که فارغ التحصیل رشته های علوم انسانی، هنر و تربیت بدنی هستند می بایستی به نمره زبان خود بیشتر اهمیت بدهند. زیرا ضریب این سئوالات برای آنان اهمیت بسزایی دارد. در واقع میشود چنین استنتاج کرد که ضریب سئوالات ریاضی برای رشته های فنی مهندسی بیشتر از زبان بوده و برعکس آن ضریب نمره سئوالات زبان برای رشته های علوم انسانی بیشتر اهمیت دارد.
ناگفته پیداست که در رشته های تربیت بدنی و هنر علاوه از آزمون اصلی یعنی آلس، امتحان عملی نیز در حیطه تخصص وجود دارد.

افرادی که برای ادامه تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های ترکیه علاقمند هستند می بایستی این آزمون را که به نام آلس موسوم است محقق نمایند.
رتبه و امتیاز پایه در این آزمون 35 می باشد که پایین تر از آن مردود می باشد. در سال های گذشته برای خارجیان شرط شرکت در این آزمون مهم بود ولی از سال گذشته همه دانشگاه های ترکیه به دلیل احراز موقعیت برجسته خود و جذب دانشجویان شاخص نمره را شرط می شمارند. داوطلبان موفق در آلس پس از قبولی در مرحله ثبت نام اولیه با داشتن شرایط لازم به مصاحبه دعوت شده و پس از قبولی در مصاحبه و اعلام آن در سایت دانشگاه ها برای ثبت نام نهایی و انتخاب واحد و رفع نواقصات مدرک و … دعوت می شوند.

آزمون اردیبهشت ماه که زمان ثبت نام برای این آزمون هر ساله در اوایل اسفند می باشد، برای دانشجویانی است که مایل هستند از ترم اول یعنی مهر ماه شروع به تحصل نمایند. آزمون آبان ماه که ثبت نام آن در اوایل مهر ماه آغاز می شود برای افرادی است که تمایل دارند در ترم دوم یعنی بهمن ماه وارد دانشگاه شوند.
افرادی که ابتدای امر آشنایی به زبان ترکی استانبولی ندارند، می توانند به جای امتحان آلس در آزمون جی. آر.ایی در بخش جنرال شرکت نمایند و نمره لازمه را بیاورند. زیرا این آزمون به صورت انگلیسی بوده و برگزار کننده آن در ایران سازمان سنجش می باشد که می توانید از سایت آن زمان برگزاری و نحوه ثبت نام را جویا شوید.

سئوالات آلس تماماً ترکی استانبولی است و افرادی که به سئوالات ترکی (زبان)پاسخ نداده باشند با کسب و داشتن مدرک دیپلم تومر می توانند این نقیصه را رفع نمایند.

 

 

ales

همچنین ببینید

کنترل و درمان استرس با طب سنتی

کنترل و درمان استرس با طب سنتی استرس و مشغله های این روزهای مردم جهان …

2 نظر

  1. مطالبتون مفیده

  2. خیلی ی ی ی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *