اکنون ترکیه به دنبال ایجاد کارت اعتباری برای گردشگران ایرانی

اکنون ترکیه به دنبال ایجاد کارت اعتباری برای گردشگران ایرانی

با توجه به وجود مشکلات بانکی برای ایران در سیستم بین‌المللی بانکی، گردشگران ایرانی نمی‌توانند از کارت اعتباری استفاده کنند، اکنون کارشناسان ترک به دنبال راهی هستند تا ایرانی‌ها بتوانند پول بیشتری در ترکیه خرج کنند.

به گزارش خات نیوز به نقل از دیلی صباح، عدم قبول ایران از سوی سیستم مالی بین‌المللی، گردشگران ایرانی را مجبور کرده است تا از پول نقد برای مسافرت و خریدهایشان استفاده کنند. از اینرو، بازدیدکنندگان ایرانی برای خرج کردن پولشان مشکلاتی دارند که سبب می‌شود نتوانند کاملا از پول خود استفاده کنند. باتوجه به وجود این مشکل، کارشناسان گردشگری ترکیه انتظار دارند بانک مرکزی این کشور راه‌حلی برای این مشکل بیابد.

تعداد گردشگران ایرانی که به ترکیه سفر می‌کنند به رکورد 2.5 میلیون نفر در سال 2017 رسید و این رقم انتظار می‌رود امسال از 3 میلیون نفر فراتر رود. آنها مشکلاتی در پرداخت با کارت‌های اعتباری دارند. کارشناسان گردشگری ترکیه تاکید می‌کنند که موضوعات مربوط به عدم قبول که بانک‌های ایرانی در سیستم مالی ترکیه که به سیستم بانکداری جهانی متصل است، مواجه هستند به علت تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و این امر تاثیر منفی بر تجارت با ایران و بخش گردشگری گذاشته است.

تیمور بایندیر، رئیس فدراسیون هتلداران ترکیه‌ای که در نمایشگاه گردشگری در تهران شرکت کرده بود، خاطرنشان کرد به علت مشکلات ناشی از انتقال پول میان ترکیه و ایران، تعداد ایرانی‌های بازدیدکننده از ترکیه کمتر از میزان بالقوه است.

بایندیر توضیح داد: «ایرانی‌ها نمی‌توانند در ترکیه از کارت اعتباری استفاده کنند و تنها می‌توانند از پول نقد استفاده کنند و به علت وجود گمرک‌ها و خطر دزدیده شدن نیز نمی‌توانند مقادیر زیادی پول با خود به ترکیه بیاورند. از اینرو، مجبور هستند پول کمی در جریان سفر به ترکیه خرج کنند.»

وی با اشاره به روابط تجاری ایران و روسیه با ارزهای محلی‌شان، گفت ترکیه احتمالا می تواند از سیستم کارت نقدی (debit card) استفاده کند که به گردشگران ایرانی‌ اجازه می‌دهد تا تومان ایرانی را سپرده‌گذاری کنند و از این کارت در هنگام خرج کردن پول در ترکیه استفاده کنند.

وی بر لزوم همکاری بانک‌های ایران و ترکیه بر روی توسعه این سیستم تاکید کرد. در صورتی که این مشکل حل شود، گردشگران ایرانی می‌توانند پول بیشتری خرج کنند.

مقام ناظر و نظارت بر بانکداری ترکیه اعلام کرد مقامات بانک مرکزی ترکیه و بانک مرکزی ایران، کار بر روی یک سیستم که مشکلات ایرانی‌ها در استفاده از کارت اعتباری در ترکیه را حل خواهد کرد، آغاز کرده‌اند.

بانک‌های ترکیه همانند بیش از 11 هزار موسسه مالی در بیش از 200 کشور و قلمرو در جهان، برای نقل و انتقالات بانکی از سوئیفت استفاده می‌کنند. هرچند این سیستم بلژیکی است اما آمریکا به تمام آمار تراکنش های مالی سوئیفت دسترسی دارد. از اینرو، از زمانی که ایران به علت تحریم‌های آمریکا از این سیستم محروم شد، برای تجار یا حتی گردشگران انتقال پول از طریق این سیستم دشوار شد.

با توجه به توافق اخیر ایران و ترکیه برای افزایش 40 درصدی پروازهای میان دو کشور، این افزایش ظرفیت برای شهرهای سواحلی  پرمنفعت خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع خبر

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *