تحصیلات مقطع دبیرستان در ترکیه

تحصیلات مقطع دبیرستان در ترکیه

4 سال دبیرستان مقطع متوسطه تحصیل  در ترکیه را تشکیل میدهد. بر حسب تصمیمات اتخاذ شده از سوی دبیرستان برخی از دبیرستان ها یک سال را نیز به آموزش زبان های خارجی می پردازند. انواع دبیرستان های تركیه عبارتند از دبیرستان های دولتی كه تحصیل استاندارد را شامل می شوند، دبیرستان های آناتولی كه درس های زبان خارجی آن ها بیشتر است كه از سال 2006 تعداد دوره های زبان های خارجی كمتر شده است دبیرستان های امام هتیپ (Imam hatip)‌ كه دروس بیشتری را در زمینه مذهب و زبان عربی دارند،‌ دبیرستان های علوم كه روی تحصیل در دوره های علمی تمركز دارند،‌ دبیرستان های فنی و حرفه ای كه روی آموزش برخی حرفه ها تمركز دارند ( مانند دبیرستان های فنی و حرفه ای توریسم)، دبیرستان های آموزش فنی و حرفه ای صنعتی، دبیرستان های آموزش فنی و حرفه ای برق و دبیرستان های خصوصی كه در تمام حوزه های بالا فعال هستند. تا سال 2007 تعداد 7934 دبیرستان در تركیه وجود داشته اند.

درس هایی كه در سال اول و دوم دبیرستان در تركیه آموزش داده می شوند عبارتند از: زبان تركی استانبولی، ادبیات تركی استانبولی، ریاضیات، فیزیك، شیمی، زیست شناسی، هندسه، تاریخ تركیه، جغرافی،‌ زبان خارجی (در بیشتر موارد انگلیسی)، زبان خارجی دوم (در بیشتر موارد آلمانی اما در برخی دبیرستان ها فرانسه، ایتالیایی، ژاپنی، عربی، روسی یا چینی)

پس از سال چهارم دبیرستان دانش آموزان در حال تحصیل امتحغان نهایی دبیرستان را می گذرانند و برای ورود به دانشگاه باید در این امتحان قبول شوند نمره دانش آموزان در هر درس در قبولی آن ها برای تحصیل در رشته های مختلف دانشگاه های تركیه به صورت زیر تأثیر گذار هستند:‌
زبان تركی استانبولی – ریاضی: در صورتی كه دانش آموزان در این دو درس نمره بیشتری بیاورند قبولی آن ها برای تحصیل در رشته های روابط بین الملل، حقوق، آموزش، روانشناسی، اقتصاد و مدیریت بازرگانی آسانتر خواهد بود.
علوم:‌ در صورتی كه دانش آموزان دراین درس نمره بیشتری بیاورند قبولی آن ها برای تحصیل در رشته های مهندسی، علوم كامپیوتر، پزشكی و دیگر رشته های مربوط به علوم آسانتر می شود.
علوم انسانی: در صورتی كه دانش آموزان در این دروس نمره بیشتری بیاورند قبولی آن ها برای تحصیل در رشته های تاریخ، جغرافی و آموزش آسانتر خواهد شد

 

 

 

20140125214357_lise_mezunu_hemsire_artik_olmayacak_h14114

همچنین ببینید

کنترل و درمان استرس با طب سنتی

کنترل و درمان استرس با طب سنتی استرس و مشغله های این روزهای مردم جهان …

5 نظر

  1. سلام.ممنون بابت مطلب مفیدتون. می خواستم بپرسم اگه یه خانواده ی ترک مقیم ترکیه حضانت یه دختر ایرانی رو قبول کنن اون دختر هم اقامت ترکیه رو میگیره؟در این صورت می تونه به مدرسه هایی که بچه های ترکیه میرن بره؟ممنون میشم اگه کمکم کنید.

  2. سلام ببخشید اونجا در مقطع دبیرستان رشته مثل هنر ایران رو داره؟ (مثل گرافیک یا معماری) لطفا جواب بدید

  3. سلام ببخشید اونجا در مقطع دبیرستان رشته مثل هنر ایران رو داره؟? (مثل گرافیک یا معماری) لطفا جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *