ترکیه از آمریکا خواست تصمیم خود را درباره طرح F 35 لغو کند

ترکیه از آمریکا خواست تصمیم خود را درباره طرح F 35 لغو کند

ترکیه از آمریکا متحد خود در ناتو خواست این تصمیم را لغو کند.

به گزارش خات نیوز ، دولت ترکیه اعلام کرد تصمیم واشنگتن برای حذف آنکارا از برنامه ساخت جت های جنگنده که تحت رهبری آمریکا است, مغایر با روح اتحاد این دو کشور است.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با فاصله گرفتن اساسی از یک متحد قدیمی, اعلام کرد ترکیه از برنامه اف-35 کنار گذاشته می شود؛ زیرا این کشور سامانه دفاع هوایی اس-400 را از روسیه می خرد.

ترکيه اقدام آمريکا را  مغایر با روح اتحاد دو کشور دانست

واشنگتن می گوید اس-400 برنامه اف-35 را به خطر می اندازد و به دستگاه اطلاعاتی مسکو کمک می کند. وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای, این ادعا را رد کرد.

در این بیانیه اعلام شده است: “این اقدام یکجانبه, ناسازگار با روح اتحاد است و مبتنی بر هیچ توجیه موجهی نیست”.

در ادامه این بیانیه آمده است: بیرون نگه داشتن ترکیه از برنامه ای که شریک آن است, نه تنها غیرمنصفانه است بلکه این ادعا که اس-400, اف-35 را تضعیف خواهد کرد, نامعتبر است.

وزارت امور خارجه ترکیه افزود: ما از آمریکا می خواهیم از این اشتباه که خسارت جبران ناپذیری به روابط راهبردی ما وارد خواهد کرد بازگردد.

همچنین روز پنجشنبه ابراهیم کالین سخنگوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی با جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید, ناخرسندی کشورش را از تصمیم آمریکا ابراز کرد.

براساس بیانیه دفتر اردوغان, کالین در این تماس تلفنی اعلام کرد تحمیل های یکجانبه جلوی پیشرفت سالم روابط ترکیه آمریکا را می گیرد.

به رغم تنش ها, در این بیانیه اعلام شده است دو طرف همچنین درباره تاریخ احتمالی سفر رئیس جمهور آمریکا به ترکیه بحث کردند.

ترکیه هفته گذشته تحویل گرفتن قطعات سامانه روس را آغاز کرد.

اردوغان اعلام کرده است این سامانه تا ماه آوریل کاملا عملیاتی خواهد شد.

ترکيه اقدام آمريکا را  مغایر با روح اتحاد دو کشور دانست

روز چهارشنبه, الن لرد Ellen Lord خریدار اصلی تسلیحات پنتاگون, در یک کنفرانس خبری اعلام کرد آمریکا مشارکت ترکیه را در برنامه اف-35 به حال تعلیق در آورده است و روند حذف رسمی این کشور را آغاز می کند.

دولت آمریکا نگران است از اس-400 برای جمع آوری اطلاعات درباره قابلیت های اف-35 استفاده شود و این که این اطلاعات در نهایت به دست روسیه بیافتد. آنکارا از تسلیم شدن در برابر فشارهای واشنگتن برای لغو قرارداد اس 400 با مسکو خودداری کرده است.

آسوشیتدپرس

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *