خبر مهم درباره مهاجرت اقامت و زندگی در ترکیه

خبر مهم درباره مهاجرت اقامت و زندگی در ترکیه

موج رد درخواست اقامت ایرانیان در ترکیه آغاز شد و هزاران ایرانی در آستانۀ اخراج از این کشور قرار خواهند گرفت.

به گزارش خات نیوز در راستای اجرای سیاستهای جدید مهاجرتی کشور ترکیه در سال 2018 هزاران ایرانی که از قبل در این کشور با اقامتهای کوتاه مدت سالیانه توریستی زندگی میکردند سالیانه اقامت خودرا تمدید میکردند و یا به تازگی به این کشور وارد شده و برای دریافت اولین مرتبه از این اقامت اقدام کرده و در صف مصاحبه قرار داشتند با چالشی جدید روبرو شدند.

از آنجاکه دارندگان این نوع اقامت به هیچ عنوان حق کارکردن در ترکیه را ندارند دولت ترکیه پس از مواجه شدن با موج مهاجرت ایرانیان و کشف مواردی متعدد از کار سیاه و غیرقانونی آنان تصمیم به اجرای سیاستی مقابله جویانه گرفته و از ظاهر امر پیداست که قصد دارد این سیاست جدید را با حساسیت دنبال نماید.

بدین ترتیب و بصورت کلی اقامت افرادی که بعداز سه سال و نیم سال تمدید اقامت توریستی خود به یکی از امور توجیه پذیر نپرداخته باشند تمدید نخواهد شد.

✔️خرید مسکن.

✔️ثبت شرکت و فعالیت

✔️اقدام به کاریابی از طریق قانونی و اخذ اقامت کاری.

✔️ازدواج با اتباع ترک و قرارگرفتن در پروسۀ شهروندی.

✔️اقدام به سرمایه گذاری قانونی و اخذ اقامت کاری به عنوان کارفرما.

✔️اقدام به شروع دورۀ تحصیلی در یکی از مراکز آموزشی و دانشگاهی.

✔️داشتن پروندۀ درمانی معتبر برای معالجه در یکی از مراکز درمانی معتبر.

از نظر دولت ترکیه زمان لازم برای انجام یکی از امور مذکور همان سه و نیم سال است. برای اجرای دقیق این سیاست و راستی آزمایی افراد در مصاحبه، شعب ادارۀ مهاجرت به مترجمان فارسی زبانی مجهز شده اند که بتوانند حتی باوجود مدارک کافی افراد متقاضی را پیرامون انگیزه های خود از اقامت در کشور ترکیه راستی آزمایی کنند. بدین ترتیب برای متقاضیانی هم که برای اولین بار مصاحبه میشوند شرایط دشوارتر شده و افراد میبایست عیناً انگیزۀ حقیقی خودرا از ماندن در این کشور با صداقت کامل عنوان نمایند.

دولت و ادارۀ مهاجرت ترکیه خود را مجاز میدانند که حتی پس از اعطای این اقامت در هر لحظه که صحت اطلاعات ارائه شده مخدوش شد برای اخراج توأم با جرایم افراد وارد عمل شوند. یعنی حتی زمانیکه افراد املاکی را در ترکیه خریداری کرده و اقامت سالیانۀ خود و خانوادۀ آنها بدون دردسر تمدید میشود اگر مرتکب نوعی از درآمدزایی غیرقانونی، ثبت نشده و در اصطلاح کار سیاه شده باشند مورد برخورد مشابه قرار میگیرند.

قوانین کار خارجیان در ترکیه و محدودیتهای اقامت توریستی از قبل وجود داشته، به شکل رسمی هم این قوانین قبلی و سیاست جدید درمورد مهاجرین از همۀ کشورها صادق است اما از آنجاکه حساسیت دولت بعداز روبرو شدن با موج مهاجرت ایرانیان و مشاهدۀ موارد متعدد تخلف از قانون توسط آنها برانگیخته شده و از طرفی تجهیز ادارات مهاجرت به مترجمان فارسی زبان بنظر میرسد که سختگیریهای اخیر بویژه ایرانیان را هدف گرفته باشد. سختی دریافت اجازۀ کار بصورت کارمند (که در ترکیه توسط کارفرما درخواست میشود و کارفرما و متقاضی باید دارای شرایطی ویژه باشند) موجب شده که تعداد کثیری از ایرانیان شاغل در ترکیه برای قانونی کردن درآمدزایی خود اقدامی نکنند و یا کارفرما و کارمند بدلیل دارا نبودن شرایط آن از این پروسۀ قانونی منصرف شوند، در حالیکه درصورت اثبات چنین جرمی علاوه بر اخراج تبعۀ خارجی، او و کارفرما با جرایم سنگینی مواجه خواهند شد.

افرادی که با وضعیت رد درخواست اقامت روبرو میشوند و ابلاغیۀ آنرا دریافت میکنند اگر از مقدار پیشفرض اقامت مجاز خود (یعنی سه ماه در سال که برای ایرانیان معافیت ویزا درنظر گرفته شده) زمانی باقی داشته باشند میتوانند تا پایان این زمان در ترکیه بمانند درغیر این صورت بمدت 10 روز فرصت دارند که خاک ترکیه را ترک کنند و یا مورد جریمه در گذرگاههای مرزی قرار میگیرند، اگر طی این مدت برای خروج از ترکیه اقدامی نکنند ممکن است مورد بازداشت، جریمه و اخراج واقع شوند. همچنین افرادی که به رد درخواست اقامت خود معترض هستند میتوانند تا پایان مدت رسیدگی به شکایت ثبت شدۀ خود در ترکیه بمانند. پیشنهاد میشود که درصورت اعتراض به ابلاغیۀ مذکور متقاضیان به یکی از وکلای قانونی مهاجرت (ترک یا ایرانی) مراجعه کنند، آنها قادرند که اگر این رد درخواست نتیجۀ یک سوءتفاهم بوده آن را ملغی نمايند.

 

استاد شجاع

 

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *