دومین علت مرگ تهرانی‌ ها

دومین علت مرگ تهرانی‌ ها

اردشیر خسروی در کنفرانس یک روزه مبانی علمی و قانونی صدور جواز دفن در محل پزشکی قانونی استان تهران برگزار شد به شاخص‌های مرگ و میر اشاره کرد و گفت: شاخص مرگ کودکان ، مرگ مادران، مرگ بز‌ر‌گسالان ، مرگ و میر خام ، امید به زندگی شاخص سال‌های از دست رفته عمر از شاخص‌های مرگ و میر است.

به گزارش ایرانیان ترکیه ،وی با بیان این که فراهم کردن اطلاعات مرگ و میر، نقش و اهمیت زیادی در نظام سلامت دارد گفت: داشتن نظام ثبت مرگ و میر در زمینه بر‌نامه‌ریزی های حوزه سلامت اهمیت دارد و در تامین منابع مالی، دارو، آموزش و ارائه سرویس‌ها و خدمات می‌تواند تاثیرگذار باشد.

خسروی در ادامه به تفاوت نظام ثبت مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه اشاره کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته نظام ثبت دقیق علل مرگ بر اساس شواهد پزشکی و معاینه بالینی توسط پزشک متخصص بر مبنای فرایند کدگذاری بین‌المللی مشخص و طبقه بندی می‌شود، اما در کشورهای در حال توسعه یا شواهد پزشکی یا طبقه بندی درست وجود ندارد یا پزشک نمی‌تواند گواهی فوت صادر کند.

وی در ادامه به سابقه بالای ایران در ثبت مرگ و علل آن اشاره کرد و گفت: از سال‌های دور و از زمان وجود ثبت احوال در کشور واقعه مرگ ثبت می‌شود که سازمان ثبت احوال مرجع قانونی است و وقایع مربوط به هر فردی از جمله مرگ را ثبت می‌کند. مرکز آمار هم در زمینه کلیه مرگ و میرها و آمار و شاخص‌های مرگ و همچنین سازمان پزشکی – قانونی در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی به برنامه نظام ثبت مرگ در استان‌ها و شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: ابتدا در چهار استان، بعد در ۱۸ استان و هم اکنون در همه استان ها، شهرستان‌ها گزارش علل مرگ در حال اجراست و تهران تا قبل از سال ۹۳ تحت پوشش برنامه ثبت مرگ نبود، اما با همکاری دانشگاه تهران و سایر مراجع از جمله پزشکی – قانونی و ثبت احوال این نظام در تهران اجرا شد که در مراکز بهداشت شهرستان‌ها آمار و اطلاعات مرگ را جمع‌آوری و ثبت و کدگذاری می‌کنند.

وی با اشاره به این که از سال ۹۲ گواهی استاندارد فوت در کشور رایج شده است، به تعداد مرگ سالانه و میزان ثبت آن اشاره کرد و گفت: سالانه ۴۰۰ هزار مرگ صورت می‌گیرد و ۳۶۰ هزار تای آنها ثبت می‌شود و دلیل عدم ثبت بقیه آنها این است که یا کلا ثبت نشده یا درباره علت مرگ بدثبتی صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: در جدول آماری ۲۰ ساله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ در تهران بیش از ۱۳ درصد علت مرگ و میر به ایست قلبی اختصاص یافته است. در حالی که ایست قلبی و کهولت سن نمی‌تواند علت مرگ باشد. بر اساس این جدول آماری سکته مغزی دومین علت مرگ در تهران در این سال‌ها بوده است.

وی در ادامه با اشاره به نسبت جنسی مرگ مرد و زن در ایران و جهان ، گفت: نسبت جنسی مرگ مرد به زن در ایران و جهان غیر قابل مقایسه است و این نسبت در ایران دارای نوسانات بسیاری است و این بدان علت است که مردان بیشتری در سنین جوانی در ایران نسبت به جهان می‌میرند و دلیل آن حوادث ترافیکی است و حوادث ترافیکی بیشتر برای مردان در سنین جوانی رخ می‌دهد که به این مرگ‌ها، مرگ های زودرس می‌گویند.

خسروی به وضعیت بهبود یافته سلامت زنان اشاره کرد و گفت: ایران جزو دوازده کشوری است که در زمینه سلامت زنان بهبود یافته و مرگ کودکان کاهش یافته است ، اما بیماری‌های غیر واگیر مثل قلبی – عروقی و تنفسی و حوادث عمد و غیر عمد سهم زیادی از علل مرگ‌ها را در اختیار دارد.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *