قهوه عامل جلوگیری از سرطان

قهوه عامل جلوگیری از سرطان

مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش می‌دهد

پژوهش محققان امپریال کالج لندن نشان می‌دهد قهوه علاوه بر نشاط زنان می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم را نیز کاهش دهد.

محققان با استفاده از اطلاعات 456 هزار زن و بررسی عادات غذایی دو هزار و 800 نفر از آنها که مبتلا به سرطان مخاط رحم بودند، دریافتند زنانی که روزانه حدود چهار فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان قهوه می‌نوشند، 18 درصد در معرض خطر کمتری برای ابتلا به این سرطان قرار دارند.

البته محققان می‌گویند به دست آمدن این نتایج دور از انتظار هم نبوده چرا که با یافته‌های پژوهش‌های قبلی در تطابق است اما مقایسه این پژوهش‌ها با یکدیگر می‌تواند اطلاعات بیشتری را در اختیار محققان قرار دهد. در این تحقیق، تاثیر 84 ماده غذایی در ابتلا به سرطان مخاط رحم مورد بررسی قرار گرفت که از آن میان، قهوه نسبت به سایر مواد غذایی برتری داشت اما رابطه یاد شده را نمی‌توان علت و معلولی دانست بلکه تنها وجود یک رابطه را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، هنوز علت نقش قهوه کاملا مشخص نشده بلکه احتمال می‌رود که قهوه میزان استروژن بدن را کاهش داده و تعادل هورمون‌ها را تغییر می‌دهد. در واقع اگر تعادل بین استروژن و پروژسترون بیشتر به سوی استروژن پیش برود، خطر سرطان مخاط رحم افزایش می‌یابد.

اضافه وزن، قاعدگی پیش از 12 سالگی و یائسگی با تاخیر نیز می‌تواند از عوامل خطر بروز این سرطان باشد.محققان خاطرنشان کرده‌اند که نباید از آنتی اکسیدان‌های قهوه نیز غافل شد زیرا باعث جلوگیری یا کند شدن آسیب سلولی می‌شوند. به علاوه به نظر نمی‌رسد که تاثیر قهوه بر بیماری ذکر شده را بتوان به کافئین موجود در آن نسبت داد چرا که پژوهش‌ها تاثیر سایر خوردنی‌های کافئین‌دار نظیر کاکائو را بر این سرطان مرتبط ندانسته‌اند.

این پژوهش در مجله “Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention” منتشر شده است.

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *