مراحل پناهجویی به کشور ترکیه

سوال 1- به منظور تقاضای پناهندگی به کشور ترکیه آمده ام، میباید چه کار کنم؟

جواب 1- توسط تلفن یا با آمدن به دفاتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در آنکارا یا وان تاریخ مصاحبه برای ثبت نام دریافت کنید. در مورد شهرهایی که وزارت کشور مشخص نموده به شما اطلاعاتی داده خواهد شد. شما میتوانید در یکی از این شهرها قبل از تاریخی که برای ثبت نام توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای شما در نظر گرفته شده، با مراجعه به پلیس ثبت نام شوید. شما باید به یکی از شهرهای “اقماری” که وزارت کشورمشخص نموده است بروید. در حال حاضر 30 شهر موجود میباشد، از جمله: آدانا، آفیون، کاراحصار، آقری، آکسارای، آماسیا، بیله جیک، بوردور، چانکری، چوروم، اسکیشهیر، گازیانتپ، حکاری، هاتای، اسپارتا، کاهرامان ماراش، کارامان، کاستامونو، کایسری، کریک کاله، کرشهیر، قونیه، کوتاهیا، مرسین، نوشهیر، نیده، سیواس، شیرناک، توکات، وان و یزگات. برای آدرس پلیس اتباع بیگانه در شهرهای مختلف اینجا را کلیک کنید.

به منظوراینکه اقامت شما در ترکیه قانونی باشد، شما باید برای ثبت نام هرچه زودتربه مقامات ترکیه مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد وظایفتان نسبت به مقامات ترکیه، کتابچه ای که توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد ووزارت کشور ترکیه تهیه شده است را مطالعه کنید.

سوال2- آیا باید برای خدمات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد زمانی که تقاضای پناهندگی می نمایم هزینه ای پرداخت کنم؟

جواب 2- خیر، هرگز. همه خدمات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد رایگان میباشد. اگربه هر گونه کلاهبرداری یا فسادی پی بردید میبایست آن را به دفتر کل بازرسی در ژنوبوسیله ایمیل ذیل، و یا تلفن 41227398844 + و یا فاکس41227397380+ گزارش نمایید:

inspector@unhcr.org

سوال3- چه مدت طول می کشد تا مطلع شوم که به عنوان پناهنده قبول شده ام یا خیر؟

جواب3- تعداد مراجعه کنندگان به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در سال 2008 نسبت به تعداد آن در سال 2007 تقریبا دو برابر شده است. در شش ماه اولیه 2007 کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تقاضای 3011 نفر را بررسی کرده و برای همین مدت در 2008 شمار تقاضاکنندگان 4754 میباشد. از آنجا که تعداد کارمندان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد افزایش نیافته، متاسفانه مدت انتظار افزایش یافته است.

در حال حاضر مدت انتظار به طور میانگین از زمان ثبت نام تا مصاحبه 9 ماه است و از زمان ثبت نام تا تصمیم گیری 10 ماه میباشد، اما بعضی اوقات مدت انتظاربرای مصاحبه ممکن است طولانی تر بشود و این بستگی به تعداد تقاضاکنندگان دارد. بخاطر داشته باشید که در موارد استثنایی، زمان انتظار پس از مصاحبه اول میتواند طولانی تر باشد. برخی از پروندها ممکن است به بررسی بیشتری نیاز داشته باشد یا برای مثال احتیاج به تایید دفتر مرکزی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد داشته باشد. بنابراین، این امکان وجود دارد که با چهارچوب زمان تخمینی فوق الذکر مطابقت نداشته باشد. بسیار مهم است که در طول این فرایند شکیبا باشید.

سوال4- مدت انتظار برای من طولانی میباشد. آیا میتوانم تاریخ مصاحبه زودتری بگیرم؟

جواب 4- متاسفانه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد فقط میتواند به موارد بسیار آسیب پذیرارجعیت در تاریخ مصاحبه بدهد.(اگر خانمی هستید که به تنهایی خانواده را حمایت میکنید، و یا بیماری جدی دارید و یا سالمندی هستید که به تنهایی در ترکیه بسر میبرید و امثالهم).

اگر فکر میکنید به یکی از این گروهها تعلق دارید، میتوانید در یک نامه به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد شرایط خود را توضیح دهید و مدارک لازم را ارائه نمایید. ( برای مثال مدرک دکتر که توصیف گر نوع بیماری شما باشد).

سوال 5- در مصاحبه فراموش کردم که مطلبی را عنوان کنم. آیا میتوانم با وکیلم صحبت کنم؟

جواب 5- اگر مطلبی برای اضافه کردن دارید، با ذکر شماره پرونده، آن را بنویسید و بوسیله نامه، فاکس و یا ایمیل به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بفرستید. نامه شما بدست وکیلتان خواهد رسید.

سوال 6- چگونه میتوانم از جواب پرونده ام مطلع شوم؟

جواب 6- آسانترین راه از طریق بازدید سایت اینترنتی ذیل میباشد:

http://results.unhcr.org.tr or http://sonuclar.unhcr.org.tr

برای دستیابی به اطلاعات نیاز به شماره پرونده خود در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و تاریخ تولد دارید.

همچنین جواب پرونده از طریق نامه به اطلاع شما می رسد. در صورت تغییر آدرس، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد را از طریق فاکس مطلع نمایید. جواب قبولی و یا ردی از طریق نامه به شما فرستاده می شود.

سوال 7- مطلع شده ام که بعنوان پناهنده قبول شده ام. پس از این چه خواهد شد؟

جواب 7- لطفآ شماره تلفن خود را بدهید تا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بتواند با شما تماس حاصل نماید. اگر پرونده شما برای جایگزینی مناسب باشد، میتوانید انتظار داشته باشید تا 2 هفته پس از قبولی دعوت به مصاحبه شوید.

بخاطر داشته باشید به علت مخالفت دولت ترکیه برخی از پناهندگان نمیتوانند جایگزین شوند. برخی دیگر از پناهندگان نیز وجود دارند که فقط در صورتی که بسیار آسیب پذیر باشند جایگزین میشوند. همچنین بخاطر داشته باشید که تصمیم نهایی در مورد قبولی جایگزینی با کشورهای پناهنده پذیر است نه با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد یا دولت ترکیه. بیشترکشورهای پناهنده پذیرترجیح میدهند از کشورهای همسایه پناهنده بپذیرند. اگر از کشوری می آیید که همسایه ترکیه نیست، ممکن است برای جایگزینی پذیرفته نشوید. برای اطلاعات بیشتر، سوالات وجوابهای مربوط به جایگزینی اینجا را کلیک کنید.

سوال 8- برگه قبولی پناهندگیم را گم کرده ام. چکار باید بکنم؟

جواب 8- باید به نزدیکترین کلانتری بروید و در مورد گم شدن این برگه به آنها گزارش دهید. قبل از مراجعه به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای دریافت برگه جدید، کپی این گزارش را که از پلیس دریافت کرده اید را با خود بیاورید.

سوال 9- می خواهم همسر و یا فرزندانم را که پس از من به ترکیه آمده اند به پرونده خود اضافه کنم. چه باید کرد؟

جواب 9- لطفا تاریخ مصاحبه برای ثبت نام را ازکمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد دریافت نمایید و تمام مدارک از قبیل پاسپورت، شناسنامه، و قباله ازدواج را در آن روز با خود بیاورید.

سوال 10- چگونه میتوانم شهری را که در آن اقامت دارم تغییر دهم؟

جواب 10- وزارت کشور تصمیم می گیرد که پناهجویان و پناهندگان در کدامیک از 30 شهر ترکیه در طول اقامتشان بمانند. در صورتیکه خواهان انتقال به شهر دیگری هستید، باید درخواست خود را به پلیس اتباع بیگانه در شهری که در آن بطور قانونی اقامت دارید بدهید و در آن با ذکر جزییات دلایل این درخواست را بنویسید. اگر پلیس نامه درخواست را قبول نکرد، میتوانید آن را به آدرس پستی ذیل بفرستید:

Emniyet Genel M d rl ğ , Yabancılar Daire Başkanlığı, İltica B l m , İlkadim Cad. No 89, Dikmen 06100 Ankara.

این امکان وجود دارد که از وزارت کشور جواب منفی بگیرید.

در صورتی که به خاطر مسائل امنیتی می خواهید تقاضای انتقال کنید، میتوانید رونوشت درخواستتان را به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بفرستید.

سوال 11- از طریق پلیس مطلع شدم که پرونده ام توسط وزارت کشور رد و یا بسته شده است. چکار میتوانم بکنم وآیا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد میتواند به من کمک کند؟

جواب 11- میتوانید به این تصمیم اعتراض کنید و اطلاعات اضافی و مدارکی برای تایید اعتراض خود به پلیس در شهر محل سکنی خود ارائه دهید. اگر پلیس از شما قبول نکرد، میتوانید آن را از طریق پست سفارشی به آدرس ذیل بفرستید.

Emniyet Genel M d rl ğ , Yabancılar Daire Başkanlığı, İltica B l m , İlkadim Cad. No 89, Dikmen 06100 Ankara.

لطفاَ، فراموش نکنید که رونوشتی از نامه استیناف و نامه ای که از پلیس دریافت کرده اید را هم به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بفرستید.

سوال 12- چگونه میتوانم بطور قانونی در ترکیه ازدواج کنم؟

جواب 12- با اصل مدرک شناسایی و برگه تجرد میتوانید به دفتر ثبت عمومی ( برای ازدواج) در شهرتان مراجعه نمایید. کسانی که میتوانند مدارک اشاره شده را فراهم نمایند از پلیس محلی نیز میتوانند تقاضای راهنمایی کنند. پلیس محلی همچنین میتواند در حصول این مدارک به شما کمک کند اما گاهی کمک گرفتن از آنان میتواند مشکل باشد. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز میتواند براساس مدارک ثبت شده در پرونده مدرکی دال بر وضعیت تاَهل شما صادر کند تا در این فرایند به شما کمک کند.

سوال 13- ما بطور قانونی در ترکیه ازدواج کرده ایم. چگونه میتوانیم پرونده های خود را ترکیب کنیم؟

جواب 13- هر کدام از شما بعنوان متقاضی اصلی باید بطورجداگانه تقاضای ترکیب پروندها را بنویسید. دفتر ما ارزشیابی خواهد کرد که پروندها میتواند ترکیب بشود یا خیر. این بستگی به وضعیت مربوطه دارد.

سوال 14- آیا در فرایند پناهجویی نیازی به وکیل هست؟

جواب 14- خیر، نیازی به وکیل نیست، اما شما این حق را دارید که اگر مایل باشید وکیلی بگیرید. بخاطر داشته باشید هزینه وکیل خصوصی را شما باید بپردازید. در شهرهای اقماری برای کمک حقوقی میتوانید به کانون وکلا مراجعه کنید.

حمایت

سوال 1- آیا میتوان در بازداشتگاه تقاضای پناهجویی کرد؟

جواب 1- اگر بخواهید در زمانی که در مهمانسرای اتباع بیگانه تحت بازداشت هستید تقاضای پناهجویی بکنید، باید پلیس مهمانسرا را در رابطه با این تقاضا مطلع کنید و با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تماس بگیرید. به تنهایی تماس با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد کافی نمیباشد زیرا مقامات ترکیه لازم میدانند که شما قصد خود را مستقیماَ به پلیس مسئول مهمانسرا ابراز نمایید.

آگاه باشید که مقامات ترکیه تمایلی ندارند که به کسانی که آنها به هنگام خروج غیر قانونی از ترکیه دستگیر کرده اند و یا به آنانی که با مقامات و یا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در بدو ورودشان به ترکیه تماس نگرفته اند اجازه دستیابی به مراحل پناهجویی بدهد.

سوال2- ایا می توانم هنگامی که دربازداشتگاه هستم برای خدمات یک وکیل درخواست نمایم؟

جواب 2- بر اسا س قوانین بله، ولیکن دسترسی به وکیلی که خدمات رایگا ن به خارجیها یی که درمهمانسراهای اتباع بیگانه دربازداشت بسر می برند ارائه می د هد، همیشه از طرف پلیس میسر نمی باشد. شما می توانید به کانون وکلای شهری که درآن در بازداشت بسر می برید مراجعه کنید، برای جزئیات تماس اینجا را کلیک کنید. لطفا توجه داشته باشید که خدمات ترجمه در مهمانسراهای اتباع بیگانه ارائه داده نمی شود.

سوال 3- من فکر می کنم که در ترکیه با اینجانب صحیح رفتار نشده. به کجا می توانم شکایت کنم؟

جواب 3- در هر شهری دفترهای کانون وکلا موجود می باشد، و شما برای تهیه شکایت نامه می توانید از کمک مجانی انها برخوردار شوید. در ضمن کمیسیونهای نمایندگی حقوق بشر موجود می باشند که مسئول کمک به اشخاصی که در ترکیه حقوقشان پایمال شده هستند.

سوال 4- آیا اگر برای پناهجویی مراجعه کنم از بازداشتگاه آزاد خواهم شد؟

جواب 4- الزامآ اینطور نیست. حکومت ترکیه تصمیم می گیرد که می توانید آزاد شوید یا خیر. تقاضای پناهندگی شما حتمآ مستلزم آزادی شما نمی باشد.

سوال 5- آیا اگر هنگامی که در بازداشت هستم برای پناهجویی مراجعه کنم، توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد مصاحبه خواهم شد؟

جواب 5- کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد حداکثر سعی خود را برای مصاحبه با پناهجویانی که در بازداشت بسر میبرند انجام می دهد. ولیکن کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای مصاحبه با پناهجویانی که در بازداشت می باشند به اجازه وزارت کشور نیاز دارد. این وزارتخانه همیشه این اجازه را صادر نمی کند. لطفا بخاطر داشته باشید که اگر هنگامی که سعی در خروج غیر قانونی از ترکیه را دارید دستگیر شوید و یا اگر زمانی که وارد ترکیه شده اید با دولت ترکیه و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تماس نگرفته باشید، دولت ترکیه ممکن است تمایلی به اجازه دسترسی شما به مراحل پناهجویی نشان ندهد.

سوال 6- آیا اگر از طرف کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد به عنوان پناهنده شناخته شوم از بازداشتگاه آزاد خواهم شد؟

جواب 6- حتی اگر شما از طرف کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد به عنوان پناهنده شناخته شوید این وزارت کشورمی باشد که باید تصمیم بگیرد آیا شما می توانید ازاد شوید یا خیر. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نمی توا ند در مورد آزادی شما از بازداشت هیچگونه وعده ای بدهد.

سوال 7 با اینجانب همانند یک برده رفتار شده و مجبور به داشتن رابطه جنسی و یا انجام اعمالی که مایل نبوده ام شده ام. پاسپورت و مدارک دیگرم از من گرفته شده است. چه کار باید کرد؟

جواب7- ممکن است که شما قربانی قاچاقچیان انسان شده باشید. قاچاق انسان براسا س قوانین بین الملل و ترکیه عملی غیر قانونی می باشد. این عمل توسط مجرمانی که اغلب آنها اعضای شبکه های بزهکاریِ سازماندهی شده هستند انجام می شود.

اگر فکر می کنید که قربانی قاچاقچیان انسان شده اید می باید با پلیس با شماره 155، ژاندارمری با شماره 156 و یا با شماره 157 که خط امداد می باشد در هر موقع و هر مکان تماس رایگان گرفته و درخواست کمک نمایید.

خط امداد 157 24ساعت و هفت روز هفته قابل دسترسی است. شما می توانید با شماره 157 از طریق هر تلفنی حتی تلفن همراه از ترکیه تماس بگیرید. برای کسب جزئیات و اطلاعات به آدرس سایت اینترنتی ذیل مراجعه کنید:

www.countertrafficking.org

شما می توانید وضعیت خود را به دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در آنکارا و یا وان گزارش دهید. اطلاعات داده شده بدون اجازه شما در اختیارهیچ سازمان دیگری قرار داده نخواهد شد.

سوال 8 اینجانب قربانی قاچاقچیان انسان شده ام. من از با زگشت به کشور مبدا واهمه دارم، بخاطر این وضعیت چه می باید کرد؟

جواب 8 وضعیت خود را برای پلیس توضیح داده و بگویید که می خواهید برای پناهجویی مراجعه کنید. اگر از یک کشور غیر اروپایی آمده اید با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تماس بگیرید. قربانیان قاچاقچیان انسان می توانند برای ویزای بشردوستانه که رایگان می باشد مراجعه کرده تا قادر به اقامت موقت شش ماهه در ترکیه باشند.

سوال ۹- من شخصی را می‌‌شناسم که قربانی قاچاقچیان انسان شده است، آیا می‌‌توانم به ایشان کمک کنم؟

جواب 9- بله شما می‌‌توانید با پلیس با شماره ۱۵۵، ژاندارمری با شماره ۱۵۶ و یا خط امداد ۱۵۷ درخواست کمک نمایید. اجازه دهید پلیس دخالت و کمک کند.

جایگزینی

سو ال ۱- جایگزینی چیست؟

جوا ب ۱- جایگزینی یکی‌ از سه راه حل دائمی می‌‌باشد که می‌‌باید برای پناهندگان انتخاب شود. دو راه حل دیگر با زگشت داوطلبانه به کشور مبدا و یا جایگزینی در کشور فعلی‌ می‌‌باشند. در اصل هنگامی که با زگشت داوطلبانه به کشور مبدا و یا جایگزینی در کشور فعلی‌ ممکن نباشد، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد سعی‌ می‌‌کند کشوری پیدا کند که مایل به قبول پناهندگان باشد و بدینوسیله به پناهندگان کمکی‌ می‌‌شود که درکشوری که اول بدان رسیده بوده اند امکا ن پذیرنبوده.

سوال ۲- چرا پناهندگان از ترکیه جایگزین می‌‌شوند؟

جواب 2- ترکیه کنواسیون ۱۹۵۱ ژنو مربوط به وضیعت پناهندگان را امضا کرده است. ولیکن محدودیت جغرافیایی مشخص نموده است. به این معنی که شما اگر فقط از یک کشور اروپایی آماده باشید شاید بتوانید پناهنده شوید وتا موقعی‌ که احتیاج است در ترکیه بمانید. اگر شما پناهجویی هستید که کشوراصلی شما خارج از اروپا است، دولت ترکیه به شما اجازه می‌‌دهد تا موقعی که در مورد پناهندگی شما تصمیم گرفته شود در ترکیه بطورموقت اقامت نما یید. اگر بعنوان پناهنده شناخته شوید تا زمان جایگزینی‌ شما در یک کشور ثالث و یا تا بازگشت داوطلبانه شما به کشور مبدا، به شما اجازه اقامت داده می‌‌شود. لطفا درمد نظرداشته باشید که تمام پناهندگان جایگزین نمی‌‌گردند.

سوال ۳- کدام کشورها از ترکیه پناهنده می ‌‌پذیرند؟

جواب 3- تعداد کمی‌ از کشورها بطورمنظم از ترکیه پناهنده می‌‌پذیرند. آین کشورها استرلیا ، کانادا ، سوئد و ایالات متحده امریکا هستند. بعضی از کشورهای دیگر ممکن است بخا طر موارد استثنایی شما را قبول کنند، برای مثال در صورتیکه شما خویشاوندان نزدیک در آن کشور داشته با شید.

سوال ۴- به عنوان شخصی‌ که پناهنده شناخته شده، آیا حق جایگزینی دارم؟

جواب ۴- خیر، جایگزینی یک حق محرز نیست. کمیساریای عا لی پناهندگان سازمان ملل متحد نمی‌‌تواند کشوری را مجبور کند که از کشور دیگری پناهنده بپذیرد، خود هر کشور تصمیم می‌‌گیرد که مایل است چه اشخاصی را بپذیرد و چه اشخاصی را نپذیرد. بر اساس تخمین کمیساریای عا لی پناهندگان سازمان ملل متحد حدود ۵۶۰،۰۰۰ پناهنده در دنیا نیاز به جایگزینی دارند، در حالیکه فقط ۷۰،۰۰۰ مکان جایگزینی موجود می‌‌باشد. به این معنی که کمتر از ۵ درصد پناهندگان نیازمند به جایگزینی می‌‌توانند جایگزین شوند.

سوال 5- آیا می‌ توانم کشوری که قرار است در آن جایگزین شوم را انتخاب کنم؟

جواب ۵ خیر، پناهندگان حق انتخاب کشورثالث را ندارند. بعد ازشناخته شدن به عنوان پناهنده ازطرف کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، پرونده شما براساس معیارها یی که بوسیله کشورهای مختلف تعیین شده مورد بررسی قرارخواهد گرفت تا ببینند کدام کشورشما را قبول خواهد کرد. ولیکن شما نمی‌‌توانید مجبوربه جایگزینی درکشورخاصی‌ شوید.

سوال ۶- مراحل جایگزینی‌ چقدر طول می‌‌کشد؟

جواب ۶- بعد ازاینکه پرونده شما به یک کشورپناهنده پذیرمعرفی‌ شد، فرایند براساس برنامه آنها ادامه پیدا خواهد کرد. برای اکثرکشورهای پناهنده پذیرچند ماهی‌ طول می‌‌کشد. بعضی‌ اوقات زمان تصمیم گیری آنها درمورد اینکه شما را قبول کنند یا خیرممکن است بیش ازیکسال طول بکشد. بعد ازآن هم ممکن است قبل ازخروج نها یی‌ از ترکیه چند ماه دیگری درترکیه بسرببرید زیرا اقداما ت لازم نیازبه زمان دارد.

سوال ۷- اینجانب سالهاست که در ترکیه بسر برده ام. چرا کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد مرا جایگزین نکرده است؟

جواب ۷- ممکن است که درمرحله جایگزینی مشکلات بسیاری بوجود بیاید که اکثرا قابل حل نمی باشند. تعداد کشورهای کمی‌ هستند که بطور منظم از ترکیه برای جایگزینی پناهنده قبول می‌‌کنند. همینطور آین کشورها هر ساله در مورد تعداد پناهندگانی که می‌‌خواهند از ترکیه بگیرند تصمیم گیری می‌‌کنند (استرلیا ۳۰۰ نفر، کانادا ۴۵۰ نفر، سوئد ۵۰ نفرو آمریکا حدود ۲۰۰۰ نفر).

این کشورها دارای معیارهای خاص خود در مورد اینکه چگونه اشخاصی را به کشورشان قبول کنند می‌‌باشند، بعضی‌ از کشورها فقط از کشورهای خاصی‌ پناهنده قبول می‌‌کنند. ممکن است آنها مایل به قبول اعضای احزاب سیاسی و اشخاصی که در فعا لیتهای متجاوزکارانه یا روسپی گری شرکت داشته اند، نباشند. بعضی‌ از کشورها ترجیح نمی‌‌دهند خردسالان بدون همراه، اشخاصی که مریضی جدی و حاد دارند و یا اشخاصی که نگهداری آنها برای آن کشور پرخرج می‌‌باشد را قبول کنند. بعضی‌ از کشورها فقط پناهندگانی را قبول می‌‌کنند که در آن کشور خویشاوند دارند .

بطور کلی کشورهای پناهنده پذیر، پناهندگانی که از کشورهای همسایه ترکیه امده اند را ترجیح می‌‌دهند. اگر شما از منطقه ای آمده اید که از ترکیه د ور می‌‌باشد (افریقا یا خاور دور)، پیدا کردن کشوری که شما را از ترکیه بپذیرد مشکل خواهد بود. بخاطر معیارهای دشوار این کشورها، حدود ۳۰ درصد اشخاصی که از طرف کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد قبول می‌‌شوند، بوسیله کشورهای پناهنده پذیر قبول نمی شوند. این بدین معنی‌ است که حتی اگر عنوان پناهندگی دریافت کنید هم جایگزین شدن شما حتمی نیست.

دولت ترکیه نیز دلایل متفاوت برای عدم صدور اجازه جا یگزینی برای برخی از پناهندگان از ترلیه را دارد. برای مثال آگر شما قبل از آمدن به ترکیه سعی‌ کرده باشید که در یک کشور دیگر پناهجو بشوید و یا مورد حما یت قرار گرفته باشید، و یا اینکه آگر از تاریخی که وارد ترکیه شده اید نزد دولت ترکیه ثبت نشده باشید و هزینه دفترچه اقامت خود را پرداخت نکرده باشید، حکومت ممکن است اجا زه خروج شما را صادر نکند. همینطور اشخا صی که از نظر دولت ترکیه نیازی به حمایت بین آلمللی ندارند هم ممکن است اجا زه خروج برای جایگزینی‌ دریافت ننمایند.

سوال ۸ – اگر اینجانب توسط یک کشور پناهنده پذیر رد شوم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

جواب ۸ – کمیساریای عا لی پناهندگان سازمان ملل متحد سعی‌ می‌‌کند کشوری دیگر پیدا کند که امکان دارد شما را قبول کند.

سوال ۹- اگر هیچ کشور پناهنده پذیر مرا قبول نکند ویا دولت ترکیه اجازهٔ خروج به من ‌‌ندهد، چه اتفاقی برایم خواهد افتاد؟

جواب ۹- چنین مواردی اتفاق می‌‌افتد و این در حیطهٔ اختیارات کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد نیست. حتی اگر شما در کشوری جایگزین نشوید، در مد نظر کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد هستید. این سازمان تمام سعی‌ خود را می‌کند تا شما بتوانید بصورت قانونی در ترکیه بمانید.

شما باید زندگی‌ خود را در ترکیه با آرامش ادامه دهید. قوانین را مراعات کنید و تمام سعی‌ خود را بکنید تا بتوانید از خود و خانواده تان در ترکیه مراقبت کنید.

سوال ۱۰- اگر یک گواهی حمایت (سپانسر) از طرف اقوام یا دوستان برای من فرستاده شود، آیا کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد من را به آن کشور می‌‌فرستد؟

جواب ۱۰- خیر، جایگزینی از طریق سپانسر انجام نمی‌شود، و پس از انتخاب شدن کشور چنین گواهی هیچ تاثیری بر تصمیم گرفته شده ندارد. پناهنده برای جایگزین شدن در کشور دیگری احتیاج به حامی‌ ندارد.

سوال ۱۱- من در کشورهای خارج اقوامی دارم. آیا می‌‌توانم از طریق خانوادگی به آنان بپیوندم؟

جواب ۱۱- برای جایگزینی از طریق خانواده قوانین متفاوتی در کشورهای مختلف وجود دارد. معمولا فقط همسر، فرزندان زیر ۱۸ سال و پدر و مادری که بالاتر از ۶۵ سال بوده و تحت تکفل فرزندانشان باشند برای جایگزینی از طریق خانوادگی پذیرفته میشوند.

سوال ۱۲- آیا کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد من را در پر کردن فرم کشور ثالث کمک می‌کند؟

جواب ۱۲- متاسفانه بعلت کمبود نیروی انسانی‌ این سازمان قادر به کمک به شما در این زمینه نمی‌‌باشد.

سوال ۱۳- در صورت قبول شدن از طرف کشور ثالث، برای مواجه نشدن با هر گونه مشکل در هنگام خروج از کشور چه باید بکنم؟

جواب ۱۳- اگر نزد مقامات ترکیه در شهر پناهجوپذیری که به آن فرستاده شده اید ثبت شده، در آنجا اقامت نموده و دارای دفترچه اقامت می‌‌باشید، اصولا در هنگام خروج نباید با مشکل مواجه شوید. پناهجویان و پناهندگان موظف به پرداخت هزینه اقامت می‌‌باشند.

د. بازگشت داوطلبانه

س۱: بازگشت داوطلبانه چیست؟

ج۱: بازگشت داوطلبانه برای بیشترپناهندگان دنیا راه حلی است که در دراز مدت به آن ترجیح داده می شود. بیشتر پناهندگان ترجیح میدهند که به محض مناسب شدن شرایط به کشور خود برگردند (عمومآ‌، هنگامیکه دلایلی که پناهندگان را مجبور به ترک کشور خود کرده دیگر وجود نداشته باشد). اگرکشور مبدا امن بوده و شرایط مناسب برای بازگشت پناهنده موجود باشد، کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد بازگشت داوطلبانه را به عنوان بهترین راه حل توصیه می‌کند.

س۲: من بعنوان پناهنده شناخته شده ام و میخواهم به کشورم بازگردم. چکار‌ باید بکنم؟

ج۲: لطفآ با دفاتر کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد درآنکارا، وان ویا سیلوپی تماس بگیرید، ویا اگر در استانبول هستید این درخواست خود را با انجمن توسعه حقوق بشردر میان بگذارید.

کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد با شما مصاحبه ای انجام خوهد داد تا متوجه بشود آیا تقاضای شما داوطلبانه است یا خیر. کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد با همسر و افراد دیگر خانواده شما هم مصاحبه ای انجام خواهد داد تا متوجه شود آیا آنها هم با برگشت موافق هستند یا خیر.

کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد همچنین اطلاعات لازم درمورد کشورتان و امنیت سفررا با شما در میان می گذارد. این اطلاعات از منابع موثق جمع آوری شده و یا میتواند اطلاعاتی باشد که از دفتر کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد در کشور شما گرفت شده باشد.

هنگامیکه کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد مطمئن شود که برگشت شما به کشورتان امن است، و شما تمایل خود و خانواده تان را به بازگشت تائید کنید، این دفتر از شما در خواست میکند که اظهارنامه ای را امضاء کرده و تمایل خود را به بازگشت به کشورتان عنوان کنید. در آن صورت باید به پلیس اتباع بیگانه در شهرمحل اقامت خود مراجعه کرده، تقاضای پناهندگی خود را از مقامات کشوری پس گرفته و اجازه لازم را برای خروج دریافت کنید.

س۳: آیا اگر بخواهم به کشور خود برگردم کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد میتواند به من کمک مالی‌ بکند؟

ج۳: کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد ممکن است برای ایاب و ذهاب به شما کمک کند (به شکل بلیط غیرقابل استرداد). پس از ارزیابی فردی‌، ممکن است کمک جزئی برای بازگشت دریافت کنید. کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد میتواند به شما در تهیه مدارک لازم از کنسولگری کشور خود یاری دهد (این در صورتی است که شما و افراد خانواده تان مدارک معتبر نداشته باشید).

س۴: آیا هنگامیکه به کشورخود رسیدم کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد میتواند مرا کمک کند؟

ج۴: کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد در بعضی‌ کشور‌ها برنامه هایی برای خوی گرفتن پناهندگان در محیط زندگی جدید دارد. اگر چنین برنامه ای در کشور شما وجود داشته باشد، میتواند از آن فعالیت ها بهره ببرید. این برنامه‌ها معمولآ برای استفاده عمومی جامعه پناهندگان است نه برای استفاده فردی. اگر چنین برنامه ای در کشور شما وجود نداشته باشد، کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد میتواند بازگشت شما را به دفتر خود در کشور شما اطلاع دهد تا اگر امکان کمکی بود، آنها شما را مطلع سازند.

س۵: من یک پناهجو هستم و میخواهم به کشور خود بازگردم. آیا کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد میتواند به من کمک کند؟

ج۵: اگراز طرف کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد بعنوان پناهنده شناخته نشده اید (هنوز نتیجه تقاضای پناهندگی خود را نگرفته اید، ویا از طرف این سازمان رد شده اید) کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد در مورد کشورتان به شما اطلاعات خواهد داد، اما هیچگونه کمک مالی به شما تعلق نخواهد گرفت.

زندگی‌ در ترکیه

سوال ۱- برای زندگی‌ در ترکیه به چه مقدار پول نیاز دارم؟

جواب ۱- بسیار مشکل است که مبلغ دقیقی‌ را عنوان کرد، زیرا هزینه زندگی‌ در شهرهای مختلف ترکیه متفاوت می‌‌باشد. در بعضی‌ از شهرها کمک‌های بیشتری مهیا می‌‌باشد، اما شما نمی‌‌توانید شهر محل اقامتتان را انتخاب کنید.

بطور کلی‌، هزینه زندگی‌ برای یک خانواده ۴ نفره در ماه تقریبا به شرح زیر است:

– ۲۰۰ لیر ترک برای اجاره یک خانه معمولی‌ دو خوابه

– ۵۰ لیر ترک برای آب، برق، تلفن و سایر هزینه ها

– ۲۰۰ لیر ترک برای خورد و خوراک

– ۲۷۴ لیر ترک برای هزینه اقامت ۶ ماهه برای هر فرد (نصف این مقدار برای کودکان)

در کل، یک خانواده برای داشتن یک زندگی‌ بسیار معمولی‌ در ترکیه نیاز به ۶۰۰-۷۰۰ لیر ترک در ماه دارد.

سوال ۲- دیگر برایم پولی باقی‌ نمانده است. چگونه می‌‌توانم به زندگی‌ خود در ترکیه ادامه دهم؟

جواب ۲- اگر در یکی‌ از شهر های پناهجوپذیر در ترکیه ثبت شده اید، انجمن همبستگی‌ و کمک‌های اجتماعی ممکن است قادر به کمک به شما باشد. در مورد کمک‌های موجود در شهرتان می‌‌توانید از طریق پلیس اتباع بیگانه، دیگر پناهندگان و یا لیست مراکز غیر دولتی آن استان اطلاعاتی‌ بدست آورید. نظر به اینکه تمام این سازمان‌ها دارای بودجه محدودی می‌‌باشند و هیچکدام به تنهایی‌ قادر به پرداخت هزینه زندگی‌ شما نمی‌‌باشند، می‌‌توانید برای احتیاجات خود از کمک سازمان‌های مختلف استفاده کنید.

سوال ۳- چگونه می‌‌توانم برای دریافت کمک در شهر خود اقدام کنم؟

جواب ۳- در بیشتر شهر‌ها برای اینکه بتوانید به انجمن همبستگی‌ و کمک‌های اجتماعی مراجعه کنید باید از پلیس اتباع بیگانه نامه‌ای دریافت کنید. هنگام تصمیم گیری در مورد تقاضای شما آنها ممکن است از خانه شما بازدید به عمل آورند. شما ممکن است بتوانید غذا، لباس، ذغال سنگ و کمک‌های دیگری از این قبیل دریافت کنید. در بعضی‌ از شهر‌ها امکان دریافت کمک نقدی نیز وجود دارد. در بعضی‌ از شهر‌ها شهرداری‌ها و سازمان‌های اجتماعی هم امکاناتی برای کمک دارند. برای دیدن لیست سازمان‌های غیر دولتی اینجا را کلیک کنید. پلیس اتباع بیگانه در شهرتان در مورد خدمات موجود در شهر اطلاع دارد. می‌‌توانید از آنان بخواهید که شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سوال ۴- برای گرفتن اقامت باید هزینه ای پرداخت کنم، اما من پول آنرا ندارم. چکار می‌‌توانم بکنم؟

جواب ۴- اگر قادر به پرداخت هزینه اقامت نمی‌‌باشید، می‌‌توانید به فرمانداری شهر تقاضای معافیت بنویسید. برای دیدن نمونه‌ای از این درخواست اینجا را کلیک کنید. برای کودکانی که در مدرسه ثبت نام شده اند احتیاجی‌ به پرداخت هزینه نمی‌‌باشد.

بسیار مهم است که دارای اقامت معتبر باشید. در غیر این صورت شما به حمایت اجتماعی دولت، خدمات درمانی و مدارس دسترسی نخواهید داشت، و هنگام خروج از ترکیه با مشکل مواجه خواهید شد.

سوال ۵- چگونه می‌‌توانم در ترکیه بطور قانونی کار کنم؟

جواب ۵- مطابق قانون مربوط به اجازه کار برای اتباع بیگانه (قانون شماره ۴۸۱۷)، اتباع بیگانه که دارای اقامت به مدت ۶ ماه باشند و کار پیدا کرده باشند، می‌‌توانند برای گرفتن اجازه کار به همراه کارفرمای خود به وزارت کار مراجعه کنند. شما فقط در صورتی می‌‌توانید در ترکیه کار کنید که وزارت کار به شما اجازه کار بدهد. متاسفانه کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد اطلاعات دقیقی در مورد تعداد افرادی که قادر به گرفتن اجازه کار بوده اند ندارد، زیرا مراحل کار طولانی و سخت می‌‌باشد. اگر شما درخواست کردید و با آن موافقت شد، لطفا به این سازمان اطلاع دهید.

سوال ۶- چگونه می‌‌توانم تقاضای کمک مالی از کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد بکنم؟

جواب ۶- اگر شما به عنوان پناهنده شناخته شده باشید، وضعیت شما از طریق یک ارزشیابی اجتماعی بررسی می‌‌شود. می‌‌توانید از طریق فاکس یا فرستادن نامه درخواست کمک مالی‌ کنید. بیاد داشته باشید که شماره پرونده و شماره تلفن خود را مرقوم فرمائید.

سوال ۷- آیا تمام پناهندگان کمک مالی‌ ماهانه دریافت میکنند؟

جواب -7 متاسفانه کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد در ترکیه نمیتواند به تمام پناهندگان کمک مالی‌ بکند. همچنین دریافت کمک مالی‌ یک حق نیست. تنها ۲۰% پناهندگان کمک مالی‌ مداوم دریافت میکنند، و این کمک مالی برای تحت پوشش گرفتن‌ تمام هزینه‌های شما را در ترکیه کافی‌ نیست. به دلیل کم شدن منابع، در آینده کمک‌های مالی‌ کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد کمتر خواهد شد.

برای برآورد کردن وضعیت شما، مصاحبه ای با شما انجام میشود، و سوالاتی در ارتباط با وضع مالی‌ و هزینه زندگی‌ شما در ترکیه پرسیده می شود. مهم است که در مصاحبه حقیقت را بگویید. کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد لیست افرادی را که کمک مالی‌ می گیرند در اختیار مقامات دولتی ترکیه و سازمان‌های همکار می گذارد، و امیدواراست که سازمان های دیگر به کسانیکه کمک مالی‌ از سازمان ما دریافت نمیکنند یاری کنند.

سوال 8- جواب مصاحبه مالی‌ چند‌ وقت بعد داده میشود؟

جواب 8- اگر در وضعیت اضطراری باشید، شاید در همان روز نتیجه بگیرید. معمولا جوابها ۲ هفته بعد از مصاحبه مالی‌ داده میشود، اما در شرایط استثنایی، ممکن است مجبور باشید ۴ هفته منتظر جواب مصاحبه مالی‌ باشید.

سوال ۹- چگونه می‌توانم جواب مصاحبه کمک اجتماعی را بگیرم؟

جواب 9- نتیجه این مصاحبه در سایت اینترنتی ذیل گذاشته می شود:

http://results.unhcr.org.tr http://results.unhcr.org.tr

برای جواب، باید شماره پرونده در کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد و تاریخ تولد خود را بدانید.

سوال ۱۰- اگر در مصاحبه مالی‌ قبول بشوم، چگونه میتوانم کمک مالی‌ را دریافت کنم؟

جواب 10- شما میتواند کمک مالی‌ را از بانک مورد قرارداد با سازمان ما در شهری که ثبت نام شده اید دریافت کنید. برای لیست و آدرس بانک ها، اینجا را کلیک کنید. در بانک باید کارت شناسایی عکسدار ویا برگه پناهندگی را ارائه دهید. شما می توانید از تاریخ پرداخت کمک مالی از طریق سایت اینترنتی آگاه شوید. در شرایط معمولی‌ کمک‌های مالی‌ در یازدهم هر ماه به مدت ۵ روز پرداخت میشود.

کمک های درمانی

سوال ۱- بیمار هستم و باید به دکتر بروم. چه کسی‌ می تواند به من کمک کند؟

جواب 1- سلسله مراتب کاری از یک شهر به شهر دیگر فرق می‌کند. سلسله مراتب اصلی‌ در این مورد بدین شرح است:

شما — پلیس — انجمن کمک‌های اجتماعی و همبستگی — بیمارستان

اما، شهرهای زیادی وجود دارد که در آنجا شما می توانید مانند شهروندان دیگر کمک‌های اولیه پزشکی را درکلینیک‌های محل‌ دریافت کنید. این کلینیک‌ها معمولآ به زنان باردار و کودکان نیز کمک میکنند. اگر به مداوای بیشتری احتیاج دارید و پول پرداخت هزینه آنرا ندارید، میتوانید به انجمن کمک‌های اجتماعی و همبستگی. در محل اقامت خود مراجعه کنید. این انجمن ها معمولآ در نزدیکی فرمانداری شهر می باشد. دربعضی از شهرها، در صورت داشتن بیماری جدی، می توانید مستقیمآ به بیمارستان دولتی مراجعه کنید.

با این حال، در بیشتر شهرها به نامه ای از پلیس احتیاج دارید که آنرا ضمیمه درخواست خود به انجمن کنید. تصمیم، معمولآ بعد از دیدار ازخانه شما، ازطرف کمیته ای گرفته میشود. جواب خود را باید معمولآ در عرض ۱-۲ هفته بگیرید. اگر انجمن حاضر به پرداخت مخارج شما باشد، شما میتوانید تصمیم گرفته شده را به بیمارستان ارائه دهید.

اگر انجمن تقاظای شما را رد کند، سعی کنید تقاضای خود را کتبآ انجام بدهید. اگر فکر می‌کنید تصمیم نادرست است، می توانید اعتراض خود را بطور کتبی‌ به انجمن بدهید. کانون وکلا در شهرتان ممکن است بتواند در رابطه با نوشتن این اعتراض به شما کمک کند. شما همچنین میتوانید، این تصمیم منفی‌ را همراه با گزارش پزشکی در مورد بیماریتان، و هزینه تخمینی درمان را‌ به کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد بفرستید تا این سازمان بررسی کند که آیا می تواند کمکی بکند یا نه.

پلیس اتباع بیگانه در شهرتان نیز در باره کمک های پزشکی اطلاعات کافی‌ دارد و میتواند به شما توصیه هایی بکند.

سوال 2- دکتر برای من نسخه ای تجویز کرده است، اما پول تهیه دارو‌ها را ندارم. چه کسی‌ میتواند به من کمک کند؟

جواب 2- در بعضی‌ شهرها، انجمن کمک‌های اجتماعی و همبستگی که قبول کرده است که هزینه‌های پزشکی را تحت پوشش قرار بدهد، ممکن است هزینه داروهای تجویز شده را هم تقبل کند. در غیر این صورت، شما ممکن است که لازم باشد که تقاضای جدیدی بنویسید، و همان راهی ر ا پیش بگیرید که برای گرفتن کمک‌های پزشکی‌ در پیش گرفته بودید.

سوال 3- من نزد پلیس ثبت نام نکرده ام. چگونه می توانم کمک‌های پزشکی‌ و دیگر کمک‌ها را دریافت کنم؟

جواب 3- با توجه به سیستم ترکیه، برای دریافت هرگونه کمک دولتی، باید نزد پلیس ثبت نام کرده و دارای دفترچه اقامت باشید.

سوال 4- من مشکلات روحی روانی‌ داشته احتیاج به کمک دارم. چکار میتوانم بکنم؟

جواب 4- در بیشتر شهرها باید روانپزشک ویا روانشناس در بیمارستانهای دولتی وجود داشته باشد. برای گرفتن وقت، باید همان مراحلی را که برای گرفتن خدمات پزشکی‌ دیگر طی می شود پیش گرفت. در بعضی‌ مواقع، در شهرتان روانشناس هایی در انجمن خدمات اجتماعی و حمایت کودکان ((SHCEK نیز موجود می باشد.

آموزش

سوال 1- آیا فرزندان من می توانند در ترکیه به مدرسه بروند؟

جواب 1- تمام کودکان بین سنین ۶-۱۴ در ترکیه باید به مدارس ابتدایی که رایگان هستند بروند. حتی اگر در ترکیه بطور موقت اقامت دارید، برای آینده فرزند شما بسیار‌مفید است که آموزش رسمی‌ دریافت کند، تا وقفه ای در تحصیلاتش نیفتد. می توانید برای گرقتن کمک بیشتر با معلم مشورت کنید.

برای اینکه بتوانید فرزندانتان را در مدرسه ثبت نام کنید، باید شما نزد پلیس ثبت نام شده باشید. مدیریت آموزشی شهری می تواند شما را به یک مدرسه در محل زندگیتان بفرستد.

سوال 2- فرزند من به روپوش مدرسه احتیاج دارد و من پول خرید آنرا ندارم. چه کسی‌ می تواند به من کمک کند؟

جواب 2- شما حق این را دارید که برای گرفتن کمک به انجمن کمک‌های اجتماعی و همبستگی (گاهی اوقات از طریق مدیریت اموزشی شهری) مراجعه کنید. اگر برگه ثبت نام مدرسه فرزند خود را به کمیساریای عالی‌ پناهندگان سازمان ملل متحد بفرستید، این سازمان می تواند کمک هزینه کوچکی برای مخارج تحصیلات به شما پرداخت کند.

سوال 3- مقامات مدرسه فرزند مرا به عنوان دانش آموز مهمان ثبت نام کردند و او نمی تواند در آخر سال مدرک تحصیلی‌ بگیرد. آیا این درست است؟

جواب 3- بر اساس اصول وزارت آموزش و پرورش، باید تمام پناهندگان و پناهجویانی که دارای دفترچه اقامت معتبر باشند، تحت عنوان دانش اموز معمولی، نه مهمان، ثبت نام شوند. اگر فرزند شما به عنوان دانش آموز مهمان ثبت نام شده است، شما باید با کمک پلیس اتباع بیگانه و مدیریت آموزشی شهری آنرا‌ تغییردهید.

سوال 4- در زندگی روزمره به دلیل ندانستن زبان مشکلات زیادی دارم. در کجا می توانم زبان ترکی‌ یاد بگیرم؟

جواب 4- شما می توانید در شهر خود به مرکز آموزش عمومی ( (Halk Egitim Merkeziمراجعه کنید. مرکز آموزش عمومی یک نوع آموزشگاه دولتی برای بزرگسالان است که باید، در صورت وجود حداقل ۱۰-۱۲ نفر متقاضی، کلاس‌های مختلفی، از جمله ترکی‌، انگلیسی‌ و اموزش فنی،‌ تشکیل دهد. این آموزش بطور رایگان میباشد و به پناهجویان و پناهندگان توصیه میشود که در شهرهای خود سازماندهی لازم را بعمل آورده و تقاضای تشکیل چنین کلاس‌هایی را بدهند.

سوال 5- آیا می‌توانم در ترکیه در کلاس‌های آموزش حرفه ای‌ شرکت کنم؟

جواب 5- بله، می توانید. مرکز آموزش عمومی کلاس‌های مختلفی را (کلاس‌های کامپیوتر، نجاری، آرایشگری، قالی بافی‌ و غیره) بطور رایگان ارائه می دهد و در پایان کلاس به شما مدرک داده می شود. توصیه میشود که مهارتهای خود را پیشرفت دهید، زیرا اینها برای آینده شما درهر کشوری که زندگی کنید مسمر ثمر خواهد بود.

همچنین ببینید

کنترل و درمان استرس با طب سنتی

کنترل و درمان استرس با طب سنتی استرس و مشغله های این روزهای مردم جهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *