هدف ترکیه برای افزایش تولید ناخالص ملی به 2 تریلیون دلار

هدف ترکیه برای افزایش تولید ناخالص ملی به 2 تریلیون دلار

نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که کشورش افزایش تولید ناخالص ملی به 2 تریلیون دلار در سال 2023 را هدفگذاری کرده و برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کند.

به گزارش خات نیوز بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه امروز در جریان سفر به کشور مولداوی و در نشست اقتصادی مشترک ترکیه و مولداوی در کیشینف اظهار کرد: بر اساس برنامه تدوین شده، تا سال 2023 و صدمین سالگرد اعلام جمهوریت در ترکیه، تولید ناخالص کشور به میزان 2 هزار میلیارد دلار و درآمد سرانه نیز به سطح 25 هزار دلار خواهد رسید و برای رسیدن به این اهداف اقتصادی ذره ای تردید نداریم.

وی افزود: کودتای نافرجام کشور در 15 جولای سال 2016 نتوانست مانع سرمایه گذاری ها و اجرای پروژه های بزرگ در ترکیه شود و پروژه های عظیمی در کشور اجرا شد و امسال نیز در دست اجراست به طوری که نخستین مرحله بزرگترین فرودگاه دنیا نیز در سال 2018 افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به جهش اقتصادی ترکیه بعد از سال 2002 و تبدیل ترکیه به الگوی بسیاری از کشورهای در حال توسعه در سایه اقدامات مثبت حزب عدالت و توسعه بیان کرد: تولید ناخالص داخلی ترکیه از 230 میلیارد دلار در سال 2002 به 850 میلیارد دلار در سال 2016 رسید و درآمد سرانه نیز از سه هزار و 55 دلار در سال 2002 به 10 هزار دلار رسیده است.

وی با اشاره به پنج برابر شدن صادرات ترکیه در 15 سال گذشته گفت: پیش بینی می کنیم که به حجم صادراتی 500 میلیارد دلار در سال دست یابیم.

یلدریم همچنین در جریان سفر به کیشینف پایتخت کشور مولداوی و در نشست مطبوعاتی مشترک با پاول فیلیپ نخست وزیر مولداوی نیز اعلام کرد: گروه منتسب به فتح الله گولن موسوم به گروه گولن (فتو) در بیش از 170 کشور جهان فعالیت دارد و ما در صدد جلوگیری از فعالیت آنها هستیم.

وی گفت: مبارزه ترکیه با گروه گولن که در پشت پرده کودتا 15 جولای سال گذشته قرار دارد، در راستای قواعد دولت مبتنی بر قانون و حقوق ملی ادامه دارد.

وی بیان کرد: تلاش‌ ترکیه درباره متوقف کردن فعالیت گروه فتو در خارج از کشور از طریق رایزنی با کشورهای مخاطب ادامه دارد و من مطمئنم که مولداوی تا کنون به هیچ وجه از یک گروه که ممکن است به ترکیه ضرر برساند، حمایت نکرده و از این به بعد هم حمایت نخواهد کرد.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به استمرار مبارزه با گروه فتو در چارچوب قانون توسط قوه قضائیه ترکیه تأکید کرد: برای جلوگیری از فعالیت های گروه گولن در خارج به رایزنی با کشورهای دیگر ادامه می دهیم.

وی در ادامه، این سفر را صفحه جدیدی در روابط دو کشور و نخستین سفر در سطح نخست وزیر از ترکیه به مولدوای عنوان کرد و افزود: با توافقنامه های همکاری که در کیشینف منعقد شد، روابط دو کشور در زمینه های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی رونق خواهد گرفت.

یلدریم حجم مبادلات دو کشور را نامطلوب دانست و خواستار افزایش سطح مبادلات تجاری دو طرف از 400 میلیون دلار کنونی به یک میلیارد دلار شد و گفت: با قراردادهای تجاری آزاد به این روند سرعت خواهیم بخشید و تلاش های ما برای افزایش سرمایه گذاری‌ها به طور متقابل از این به بعد ادامه خواهد داشت.

وی نخستین سرمایه‌گذاران پس از استقلال مولداوی را سرمایه گذاران ترکیه اعلام کرد.

نخست‌وزیر مولداوی نیز با یادآوری واکنش کشورش در قبال کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه گفت: پشتیبانی دولت مولداوی از نهاد‌های قانونی ترکیه همچنان ادامه خواهد داشت.

پاول فیلیپ بیان کرد: مدارس گروه گولن در مولداوی نیز از سوی کارشناسان مرتبط با وزارت کشور و سازمان اطلاعات ترکیه در چارچوب قوانین مورد تحقیق و بررسی قرار خواهد گرفت و با توجه به نتایج تحقیقات آنها، اقدامات قانونی را انجام خواهیم داد.

وی با بیان این که ترکیه اصلی ترین شریک تجاری مولداوی است، گفت: سرمایه گذاران ترکیه در مولداوی فعالیت بسیار موفقیت آمیزی دارند و آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (تیکا) در مولداوی 24 پروژه مختلف را با صرف 2 میلیون یورو اجرا کرده است.

وی همچنین اظهار کرد: کمک و اعانه ترکیه برای توسعه منطقه خودمختار گوک اوغوز یری در مولداوی که نقش پل بین دو کشور را ایفا می کند، قابل توجه است و از مردم و دولت ترکیه به خاطر ارسال کمک‌های مالی به مولداوی جهت جبران خسارات ناشی از بلایای طبیعی قدردانی می کنیم.

ایرنا

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *