بازتاب دیدار رییسان جمهوری ایران و ترکیه

بازتاب دیدار رییسان جمهوری ایران و ترکیه 

خبرگزاری رویترز خبر ملاقات حسن روحانی و رجب طیب اردوغان، رییسان جمهوری ایران و ترکیه را در حاشیه کنفرانس سران کشورهای سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در اسلام آباد، بازتاب داد.

به گزارش خات نیوز رویترز نوشت: رییسان جمهوری ایران و ترکیه در روز چهارشنبه برای بهبود روابط و مبارزه بین المللی با تروریسم توافق کردند. این خبرگزاری در عین حال به مبادله سخنان تند مقام های 2 کشور در هفته گذشته اشاره کرد و نوشت تهران و آنکارا در جنگ سوریه از دو طرف متقابل حمایت می کنند. در شرایطی که ایران از دولت بشار اسد، رییس جمهور سوریه حمایت می کند، دولت آنکارا از نیروهای مخالف دولت این کشور جانبداری می کند.

رویترز در ادامه مطلب خود اضافه کرد: ماه گذشته، اردوغان ومولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، هردو ایران را متهم به بی ثباتی در سوریه و عراق کردند و اینکه تهران اهداف فرقه گرایانه را دنبال می کند.

در واکنش به این ادعا، بلافاصله وزارت امور خارجه ایران سفیر ترکیه در تهران را برای دادن توضیحات فراخوند.

رویترز می نویسد: رقابت ایران و ترکیه در مسایل منطقه ای چیز تازه ای نیست. تحلیلگران معتقدند لفاظی های هفته پیش وزیر خارجه ترکیه علیه ایران ناشی از نحوه برخورد دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با مسایل خاورمیانه است.

ترامپ از زمان رفتن به کاخ سفید علیه توافق هسته ای سال 2015 ایران موضع گرفته، از طرف دیگر ترکیه، یک متحد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می باشد که امیدواراست روابط خود را با واشنگتن بهبود بخشد. روابط دوکشور به خاطر انتقاد آمریکا از وضعیت حقوق بشر در ترکیه رو به سردی نهاده است.

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *