بانک های ایران در ترکیه حساب باز کردند

بانک های ایران در ترکیه حساب باز کردند

خات نیوز- بانک های ایرانی برای توسعه روابط کارگزاری خود با آنکارا، نزد زراعت بانک ترکیه افتتاح حساب کردند. این بانک نیز بتازگی حسابی نزد بانک ملی ایران ایجاد کرده است.

به گزارش خات نیوز، قرار گرفتن ترکیه در زمره شرکای اصلی تجاری ایران و نیز هدفگذاری 2 کشور برای رسیدن به حجم 30 میلیارد دلاری مراودات سبب شده است توسعه روابط بانکی و کارگزاری برای تسهیل تجارت میان فعالان اقتصادی 2کشور در دستور کار بانک های مرکزی ایران و ترکیه باشد.

از این رو، هیات بانکی ترکیه به سرپرستی «مراد یوزل» قائم مقام بانک مرکزی این کشور، به تهران سفر کردند و در دیدار با سیداحمد عراقچی معاون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، راهکارهای جدید را برای توسعه روابط بانکی تهران و آنکارا بررسی کردند.

بنا بر اعلام بانک مرکزی، عراقچی ضمن قدردانی از همکاری های بانکی گذشته ترکیه با ایران، با اشاره به عزم جدی رییسان جمهوری 2کشور بر گسترش روابط اقتصادی، توسعه روابط بانکی را لازمه تسهیل مراودات تجاری دوجانبه دانست.

وی با تشریح راهکارهای جدید برای گسترش روابط بانکی ایران و ترکیه گفت: قرارداد سوآپ ارزی یکی از برنامه های بانک های مرکزی 2کشور برای تداوم و افزایش همکاری هاست که پیش بینی می شود بزودی با آماده شدن بسترها اجرا شود.

قائم مقام بانک مرکزی ترکیه نیز در این نشست با اشاره به سابقه طولانی مراودات تجاری و بازرگانی بین ایران و ترکیه گفت: گسترش این مراودات با ایران برای ترکیه از اهمیت خاصی برخوردار است که لازمه آن بهبود روابط کارگزاری بانکی است.

مراد یوزل ادامه داد: اجرای قرارداد سوآپ ارزی با ایران، بخش مهمی از برنامه ترکیه برای گسترش روابط راهبردی 2کشور است.

در این نشست مدیران عامل و معاونین زراعت بانک و هالک بانک ترکیه نیز درباره جزییات اجرای تفاهم های صورت گرفته و گسترش روابط کارگزاری بانکی با نمایندگان بانک های ایرانی تبادل نظر کردند.

مدیرعامل زراعت بانک که ریاست کانون بانک های دولتی ترکیه را بر عهده دارد، با تاکید بر استقبال این بانک از افزایش همکاری با بانک های ایرانی گفت: حساب برخی بانک های ایرانی در این بانک افتتاح شده و مذاکرات برای برقراری روابط با سایر بانک های ایرانی نیز ادامه دارد. همچنین حساب زراعت بانک در بانک ملی ایران نیز ایجاد شده است.

مدیرعامل هالک بانک نیز ضمن تشریح سیاست های این بانک اعلام کرد: هالک بانک مانند گذشته نقش خود را در توسعه روابط بانکی با بانک های ایرانی ایفا خواهد کرد.

این دیدار بیست و چهارم دی ماه پس از سفر هفته پیش هیات بانکی ایرانی به ریاست معاون ارزی بانک مرکزی به ترکیه و با هدف گسترش روابط بانکی 2کشور انجام شد.

قرارداد سوآپ ارزی ایران و ترکیه با هدف حذف دلار و استفاده از ارزهای ملی در تبادلات تجاری در جریان سفر رییس کل بانک مرکزی به ترکیه در مهرماه امسال منعقد و نهایی شد و با فراهم شدن مقدمات بزودی اجرا می شود.

برنامه ایران استفاده از پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه برای توسعه روابط تجاری و حذف دلار از چرخه مراودات مالی خود است.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد طرفداری | نوجوانان آزادکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *