تاسیس بانک مشترک ترکیه و ایران

تاسیس بانک مشترک ترکیه و ایران

امید کیلر رییس شورای روابط بازرگانی ترکیه ـ ایران پیشنهاد کرد که در پی گسترش روابط سیاسی و اقتصادی و توافق بر سر تجارت با ارز ملی، بانک مشترکی برای انجام معاملات و تجارت بین دو کشور تاسیس شود.

به گزارش خات نیوز، کیلر در مقاله ای در روزنامه دنیا با اشاره به مذاکره سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در اجلاس اخیر تهران، پیشنهاد تاسیس بانک مشترک را حلقه تکمیل کننده روابط ایران و ترکیه دانست و گفت: در حاشیه این نشست عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ایران نیز بر انجام تجارت با ارز ملی و حذف دلار از مبادلات تجاری از سوی سه کشور تاکید کرد.

وی از استقبال سرمایه گذاران، تجار، صادر کنندگان و وارد کنندگان ترکیه از پیشنهاد تاسیس بانک مشترک و نیز تجارت با ارز ملی دو کشور خبر داد و افزود: ایران و ترکیه صدها سال است که تجارت متقابل دارند و تحریم ایران بیش از هر کشوری ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است.

کیلر تاکید کرد: ایران برای ترکیه، کشوری مهم به شمار می رود چرا که مرز مشترک طولانی داریم و ایران هم اکنون از سوی آمریکا دچار یک تحریم ناعادلانه و بی پایه و اساس شده است.

وی با اشاره به توافق سران ایران و ترکیه برای گسترش همکاری های تجاری و استقبال تجار و فعالان اقتصادی ترکیه از این امر گفت: طرح استفاده از پول ملی در روابط تجاری دو کشور امر جدیدی نیست و پیش از این نیز شورای همکاری تجاری دو طرف در این باره مذاکره کرده اند.

رییس شورای روابط بازرگانی ترکیه ـ ایران با مفید خواندن تاسیس بانک مشترک اضافه کرد: در این فرایند، ممکن است تاسیس و فعالیت این بانک مشترک در مرحله اول سخت باشد اما این بانک بعدها می تواند به موسسه موفقی تبدیل شود.

وی اظهار داشت: بانک های مرکزی دو کشور ایران و ترکیه می توانند یک مدل مشترک را برای همکاری در نظر بگیرند و با انجام این کار، تجارت بین دو طرف بسیار راحت خواهد بود.

کیلر با اشاره به پیش بینی تجارت بیش از 10 میلیارد دلاری در سال جاری، افق تجارت دو کشور ایران و ترکیه را 30 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این میزان تجارت را با روش های جدید از جمله توسعه همکاری بانکی و تاسیس بانک مشترک می توان محقق کرد.

رییس شورای روابط بازرگانی ترکیه ـ ایران بیان کرد: برای همین منظور تا یک ماه آینده یک گروه اقتصادی شامل بازرگانان و مدیران بخش های اقتصادی ترکیه به ایران سفر خواهند کرد تا راههای جدید تجارت بین دو کشور را بررسی کرده و نقشه راه تجارت در دوره جدید بعد از تحریم را تدوین کنند.

ترکیه و ایران سالانه 11 میلیارد دلار تجارت مشترک دارند و روسای جمهوری دو کشور چشم انداز روابط اقتصادی دو کشور را 30 میلیارد دلار تعیین کرده اند.

همچنین ببینید

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد طرفداری | نوجوانان آزادکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *