تاکید داووداوغلو بر لزوم رفع مشکل بوروکراسی

تاکید داووداوغلو بر لزوم رفع مشکل بوروکراسی

نخست وزیر ترکیه بر لزوم رفع مشکل بوروکراسی در قرارداد تجارت ترجیحی تهران- آنکارا تاکید کرد و به سرمایه گذاران ترک پیشنهاد کرد در بخش گردشگری تبریز، شیراز و اصفهان سرمایه گذاری کنند.

احمد داووداغلو امروز در نشست فعالان اقتصادی ایران و ترکیه در تهران، ایران را یک گنجینه پنهان خواند و گفت: باید مردم را تشویق کنیم برای گردشگری از ترکیه به ایران بیایند.
به گزارش خات نیوز به نقل از ایرنا، وی به سفر خود به ایران اشاره کرد و گفت: من در سال 2006 میلادی (1385 خورشیدی) به شهرهای قم، یزد، اصفهان و شیراز سفر کرده ام و دیدم چقدر فرهنگ مشترک داریم.
نخست وزیر ترکیه گفت ترکیه ششمین کشور جهان در صنعت گردشگری است و هر سال یک میلیون و 700هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر می کنند.
وی اضافه کرد: من به بازرگانان ترک و ایرانی می گویم در یک پیچ تاریخی قرار داریم و باید در این شرایط همدیگر را بهتر از نزدیک بشناسیم و صلح را به منطقه بیاوریم.
نخست وزیر ترکیه ادامه داد: سرمایه گذاران ترک در شرایطی سخت در آفریقا و قفقاز سرمایه گذاری می کنند اما در سال های گذشته بیشترین فعالیت خود را در ایران داشتند.

جغرافیا و ساختار اقتصادی ایران و ترکیه مانند یک پازل همدیگر را تکمیل می کند
داووداغلو گفت: ترکیه می تواند مسیر ایران را به سوی اروپا باز کند و ایران نیز می تواند این نقش را برای رسیدن ترکیه به آسیای میانه ایفا کند.
وی افزود: روابط ما در شرایط پساتحریم در دوران طلایی خود قرار گرفته است و دیده می شود ایران از دستبندهایی که همان تحریم ها بود، آزاد شده است.
نخست وزیر ترکیه درباره حضور 160 بازرگان ترک در نشست فعالان اقتصادی ایران و ترکیه گفت: این حضور نشان می دهد بازرگانان ترک حاضر در نشست، آینده نگرند و می خواهند روابط خود را با ایران گسترش دهند.
نخست وزیر ترکیه گفت: در سال 2014 حجم مبادلات دو کشور 22 میلیارد دلار بود اما در دو سال گذشته این روند سیرنزولی به خود پیدا کرد که عامل های خارجی در کاهش این حجم اثرگذار بود.
داووداغلو گفت: ما می توانیم حجم مبادلات را از 9 میلیارد به 30 میلیارد دلار برسانیم.
وی افزود: اگر از ظرفیت ها و بسترهای موجود استفاده کنیم می توانیم سطح مبادلات را از 50 میلیارد دلار نیز بیشتر کنیم.
داووداغلو برخورداری از یک رابطه پایدار با یکدیگر را در گرو داشتن اقتصاد مکمل، اراده سیاسی قوی و زیرساخت های مالکیت واقع نگرانه دانست.
نخست وزیر ترکیه اضافه کرد: ایران و ترکیه کشورهایی دوست و همسایه اند و اگر با یکدیگر همکاری داشته باشند می توانند قوی ترین کشورهای منطقه باشند.
داووداغلو گفت: باید هر دو کشور به نتیجه برد- برد فکر کنیم تا بتوانیم با اقتصاد جهانی رقابت داشته باشیم.
وی تصریح کرد: دو بازار پویا در ایران و ترکیه وجود دارد و با توجه به اینکه ایران در دوران پساتحریم قرار گرفته است، تقاضا برای بازار این کشور افزایش می یابد که باید به این تقاضاها پاسخ داده شود.
نخست وزیر ترکیه گفت: امروز ترکیه به رشد چهار درصدی رسیده و پس از چین و هند بالاترین سرعت رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده است؛ نرخ رشد اقتصادی ترکیه نیز به دلیل پویا بودن بازار این کشور سه برابر کشورهای اروپایی است.

لزوم رفع مشکل بروکراسی در قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه
داووداغلو گفت: پارسال یک قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه امضا شد که باید اجرا شود و باید مشکل بروکراسی را در اجرای این همکاری برداریم.
وی افزود: باید ترک ها در ایران و ایرانی ها در ترکیه سرمایه گذاری مشترک داشته باشند و حتی تولیدات خود را به بازارهای سوم نیز عرضه کنند؛ در این زمینه باید شمار بانک های بیشتری بین ایران و ترکیه فعالیت کند.
نخست وزیر ترکیه گفت: آنهایی که زمان تحریم به ما می گفتند چرا به ایران کمک می کنید اکنون شاهدیم در قالب هیات های تجاری به ایران سفر می کنند. ما تاکید داریم دوست را باید در روزهای سخت شناخت.
داووداغلو گفت: ایران روزهای سختی داشت و در آن شرایط ساده ترین امور مانند انتقال پول نیز با مشکل همراه بود؛ اگر بازرگانان ترکیه هنوز در ایران کار می کنند به این دلیل است که به ایران اعتماد دارند و البته ایرانی ها این مساله را در نظر خواهند داشت.
نخست وزیر ترکیه بر هماهنگی بین بورس تهران و بورس ترکیه تاکید کرد وگفت: ما سعی می کنیم برای ایران یک مرکز مالی باشیم و بورس ها را گسترش دهیم و کاری کنیم ایرانی ها ترکیه را خانه خود بدانند.
داووداغلو درباره همکاری در زمینه انرژی نیز گفت: ایران از منابع انرژی قابل توجهی برخوردار است و ترکیه نیز ظرفیت زیادی در ترانزیت انرژی دارد.
نخست وزیر ترکیه گفت: در زمان تحریم ها محدودیت های زیادی برای خرید گاز و نفت داشتیم اما اکنون دیگر آن محدودیت ها برداشته شده و الان باید یک راهروی ترانزیتی بین ایران و ترکیه ایجاد کنیم.
وی افزود: افزون بر فروش نفت و گاز، ایران و ترکیه باید در پروژه های مشترک نفت و گاز نیز جنبه تازه ای از همکاری های دو کشور را رقم بزنند.
نخست وزیر ترکیه بامداد امروز (شنبه) در صدر هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.
در این سفر وزیران اقتصاد، گمرک و تجارت، انرژی، حمل ونقل و ارتباطات و توسعه، نخست وزیر ترکیه را همراهی می کنند.
با توجه به ترکیب سفر هیات عالی رتبه ترکیه به ایران، بخش اصلی گفت وگوهای دو طرف را مسائل اقتصادی و تجاری و ارتقای سطح مناسبات دو کشور و چگونگی دستیابی به هدف 30 میلیارد دلاری در مبادلات بازرگانی دو کشور تشکیل خواهد داد.
چشم انداز رسیدن سطح مبادلات تجاری به 30 میلیارد دلاری برای دوره میان مدت در روابط، از سوی رئیسان جمهوری دو کشور تعریف شده است.
معاون اول رئیس جمهوری صبح امروز از نخست وزیر ترکیه در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد استقبال کرد و سپس دو مقام، در نشست خبری مشترک شرکت کردند.
قرار است بیست و پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور چند ماه دیگر در ترکیه برگزار شود.

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *