تبلیغ شامپوی ایرانی

تبلیغ شامپوی ایرانی

تبلیغ شامپوی ایرانی در یک سریال‌ ترکیه‌ ای
اسپانسرینگ تاژ در «پایتخت 4» این روزها گویا یک رقیب جدی در یک شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان پیدا کرده است، اما به نظر می‌رسد رقیب مذکور بیشتر شکل یک مهمان ناخوانده را دارد تا یک حامی مالی.
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از بانی‌فیلم، اواخر سال گذشته بینندگان تعدادی از سریالهای ماهواره‌ای فارسی زبان در میانه‌های پخش آنها با تبلیغ برخی از محصولات ایرانی مواجه شدند. تبلیغاتی که در باکس آگهی‌های بازرگانی پخش می‌شدند و با توجه به ممنوعیتی که وزارت ارشاد برای این اقدام منظور کرده، حرکت مزبور تعجب برانگیز بود. افشاگری مطبوعات درباره این سفارش آگهی تولیدکنندگان داخلی به شبکه‌های ماهواره‌ای، موجب شد تا پخش این آگهی‌ها (از جمله شرکت دلپذیر) در مقطعی متوقف شود. حالا اما چندی است که این رفتار، جای خود را به تمهید جدیدی داده است که شاید خیلی از بینندگان متوجه آن نشده باشند.

بر این اساس، یکی از شرکت‌های تولید محصولات شوینده نام خود را به عنوان اسم سریالی ترکیه‌ای قرار داده است! جالب‌تر آنکه اسم شخصیت اصلی این سریال که دختر جوانی است نیز به نام شرکت مذکور تغییر پیدا کرده است. در واقع نام اصلی این سریال «عشق پول سیاه» (Kara Para ask) است که حالا با عنوان «لطیفه» به نمایش در آمده است. با کمی دقت روی تصاویر هم به خوبی متوجه خواهید شد که نام این شخصیت چیز دیگری است! ضمناً تصویری که در آنها شامپوی لطیفه در گوشه‌ای از کادر به چشم می‌خورد نیز گویی از طریق جلوه‌های ویژه تصویری به سریال اضافه شده‌اند.

این فرضیه زمانی قوت می‌گیرد که هیچگاه تصویر تماس دست بازیگران را با شامپوی لطیفه در سریال مشاهده نمی‌کنید و همیشه این شامپو در جایی از کادر، بی‌ربط یا باربط دیده می‌شود. این سریال محصول سال 2014 شبکه atv است و انگین اکیورک و طوبا بویوکاوستون نقشهای اصلی آنرا ایفا می‌کنند. قصه سریال درباره یک مامور پلیس با نام عمر دمیر است که با دختری به نام لطیفه دریا آشنا می‌شود.

لطیفه دختری از یک خانواده ثروتمند است که به ثروت خانواده‌اش توجهی ندارد و روی پای خود ایستاده است و در شهر رم به شغل طراحی جواهر می‌پردازد. عمر هم که یک کمیسر پلیس است، در شب ازدواجش متوجه می‌شود جنازه همسر او و پدر لطیفه در یک اتومبیل یافته شده است. اتفاقی که زمینه ساز آشنایی عمر و لطیفه می‌شود.

جالب آنجاست که بدانید نام کاراکتر طوبا در سریال لطیفه، در واقع «الیف دنیزر» است و نه لطیفه. هر چند این بازیگر با تبلیغ محصولات شوینده بیگانه نیست و بارها در آگهی‌های بازرگانی ویژه تبلیغ شامپوهایی با برندهای معروف از جمله «پانتنت» و…، جلوی دوربین رفته است. احتمالاً همین پیش زمینه، دست اندرکاران امور تبلیغات شرکت پاک رخ، تولید کننده سرشوی و نرم کننده موی لطیفه را به صرافت آن انداخته که پس از رایزنی با مدیران شبکه ماهواره‌ای ریور، متعلق به گروه تلویزیونی جم یک سریال ترکیه‌ای را از عنوان تا تصویر، به طور دربست به خدمت بگیرند! اقدامی که ظاهراً همچنان از چشم متولیان فرهنگی و هنری کشور دور مانده تا تبلیغ کالایی که با توجه به معذورات عرفی و اسلامی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، امکان نمایش کیفیت استفاده از محصول را ندارد، با فراغ بال در یک سریال ترکیه‌ای مجال ظهور بیابد!

البته این شامپو و چند محصول دیگر از جمله آب معدنی دماوند، پیشتر در میانه‌های پخش سریال ترکیه‌ای دیگری به نام «فاطماگل» نیز تبلیغ می‌شدند. این در حالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده 10 قانون، مجازند به تناسب مسئولیت‌های خود دستورالعملهایی را برای تعیین آگهی‌های تبلیغاتی غیر مجاز تدوین و بنا بر حوزه صلاحیت خود، رأساً و به طور جداگانه به ناشرین، مطبوعات و بنگاه‌های تبلیغاتی و همچنین واحدهای داخلی و تابع خود ابلاغ کنند.

البته دست و پاگیری دستورالعملهای تلویزیون و ارشاد، تنها عاملی نیست که پای تبلیغ این کالاها را به شبکه‌های ماهواره‌ای باز می‌کند. وقتی تلویزیون هزینه‌های گزافی را بابت تبلیغات ثانیه‌ای از صاحبان کالا طلب می‌کند تا از این طریق، دست کم بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند، طبعاً تعرفه‌های نازل شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای و فضای آزادتر برای تبلیغ، شرایط را برای اقداماتی که سوژه این گزارش شده‌اند، باز می‌کند.

هر چند همچنان هستند شرکت‌هایی (مثل تاژ) که چشم به داخل دارند و با شرایط کنار می‌آیند که نتیجه یکی از همین همکاریها، این شبها در قالب سریال «پایتخت 4»، گرچه در مواردی گل درشت و اغراق آمیز، اما به هر حال روی آنتن طرفداران پر شماری هم دارد.

همچنین ببینید

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد طرفداری | نوجوانان آزادکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *