تحقير سفير اسرائیل در فرودگاه استانبول

تحقير سفير اسرائیل در فرودگاه استانبول

کشتار فلسطینیان از سوی نیروهای رژیم صهیونیستی سبب تیره شدن روابط دیپلماتیک بین ترکیه و اسرائیل شده است .

به گزارش خات نیوز، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، روز چهارشنبه سفیر اسرائیل در ترکیه که از این کشور اخراج شده است در فرودگاه با بازرسی های شدید امنیتی مواجه شد. این موضوع واکنش خشمگینانه اسرائیل را در پی داشت.

ترکیه در تلاش برای انتقال پیام برای اسرائیل و جهان است. مقامات ترکیه اجازه دادند دوربین های تلویزیونی از لحظه حضور سفیر اسرائیل در فرودگاه استانبول و بازرسی سخت گیرانه از او و حتی بررسی کفش هایش فیلم برداری کنند.

امانوئل ناهشون سخنگوی وزارت امور خارجه رژيم صهيونيستي در سخنانی در این باره گفت: ” تصاویر مربوط به سفیر ما که تحت بازرسی های بسیار شدید امنیتی قرار گرفت در سراسر ترکیه منتشر شده است. این چیزی است که ما آن را نمی پذیریم. این چیزی است که به طور کامل با روابط دیپلماتیک بین کشورها در تضاد است. تحقیر سفیر ما در ملاء عام چیزی است که اسرائیل تحت هیچ شرایطی آن را نمی پذیرد.”

در یک اقدام تلافی جویانه از تنها نماینده دیپلماتیک ترکیه در اسرائیل در مقابل دوربین ها خواسته شد در مسیر رفتن به وزارت خارجه اسرائیل، مدارک خود را به مأموران امنیتی نشان دهد. اسرائیل سرکنسول ترکیه در قدس را اخراج کرد و ترکیه سفیر خود را از تل آویو فرا خواند.

دلیل این اقدامات اقدام ارتش اسرائیل در کشتن بیش از شصت معترض فلسطینی در روز دوشنبه در مرز غزه عنوان شده است. اردوغان در دیدار با ترزا می نخست وزیر انگلیس گفت دستان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به خون آغشته است.

نخست وزیر اسرائیل در صفحه توئیتر خود به سخنان رئیس جمهور ترکیه واکنش نشان داد و نوشت: “اردوغان از جمله بزرگترین حامیان حماس است و تردیدی نیست که او به خوبی تروریسم و کشتار را درک می کند. من می گویم او نمی تواند به ما درس اخلاق بدهد.”

این نخستین مناقشه دیپلماتیک بین رژيم صهيونيستي و ترکیه محسوب نمی شود . معاون وزیر امور خارجه اسرائیل در سال دو هزار و ده در دیدار با سفیر ترکیه از دست دادن با خودداری کرد و او را بر روی یک صندلی سطح پایین نشاند.

در پی حمله کماندوهای اسرائیلی به یک کشتی ترکیه ای که در حال حرکت به سوی غزه بود و کشته شدن ده نفر، روابط دیپلماتیک دو طرف به شدت تیره شد. بر اساس توافقنامه احیای روابط در سال دو هزار و شانزده، اسرائیل بیست میلیون دلار غرامت به قربانیان ترک این حادثه پرداخت کرد.

تنش های دیپلماتیک اسرائیل با ترکیه در حال افزایش است و ترکیه سرکنسول اسرائیل را در استانبول اخراج کرد . نخست وزیر ترکیه نیز از همه کشورهای اسلامی خواست در روابط خود با اسرائیل تجدید نظر کنند.

این در حالی است که ترکیه روابط قابل توجهی با اسرائیل دارد. سطح روابط تجاری بین ترکیه و اسرائیل سال گذشته چهار میلیارد دلار بود و شرکت های هواپیمای ترکیه روزانه سیزده پرواز بین استانبول و تل آویو انجام می دهند.

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *