تدابیر دولت ترکیه به منظور حمایت از کسب و کار در دوران کرونا

تدابیر دولت ترکیه به منظور حمایت از کسب و کار در دوران کرونا

خات نیوز- در پی شیوع بیماری Covid-19 در سراسر دنیا، کشورهای مختلف تدابیر مختلف اقتصادی به منظور محافظت از اشتغال و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی اتخاذ کرده اند. در این میان اطلاع از برنامه سایر کشورها در این زمینه می تواند الگوی مناسبی برای سیاست گذاران و فعالان اقتصادی کشورمان باشد تا با در نظرگرفتن شرایط ویژه کشورمان نسبت به طرح ریزی و اجرای این تدابیر اقدام نمایند.

به گزارش خات نیوز،‌ کشور ترکیه با وجود پیوندهای عمیق فرهنگی و اقتصادی با کشورمان می‌تواند الگوی مناسبی برای بررسی این موضوع باشد. برنامه این کشور که سپر ثبات اقتصادی نامیده شده به ارزش 14.3 میلیارد یورو به منظور حفظ اشتغال و حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط توسط رییس جمهور این کشور رجب طیب اردوغان اعلام شده است. خلاصه این تسهیلات به شرح زیر است:

تسهیلات مالیاتی:

• لغو مالیات اقامت در هتل ها به مدت 6 ماه

• مالیات ارزش افزوده برای خطوط هواپیمایی داخلی به مدت 3 ماه از 18 درصد به 1 درصد کاهش می یابد.

• مالیات بر درامد و ارزش افزوده و تامین اجتماعی صنوف خرده فروشی، مراکز خرید، آهن و فولاد، خودرو سازی، حمل و نقل و لجستیک، سینما و تئاتر، نساجی، تالارهای پذیرایی برای 3 ماهه اوریل، می و ژوئن به مدت 6 ماه تعویق می شود.

تسهیلات تامین مالی و وام

• شرکت‌هایی که به دلیل شیوع ویروس، جریان نقدینگی شان دچار اختلال شده است پرداخت اصل و سود وام های دریافت شده حداقل به مدت 3 ماه تعویق می شود و در صورت لزوم تامین مالی اضافه نیز دریافت می‌کنند.

• در شرایط توقف صادرات به منظور حفظ ظرفیت تولیدی صادرکنندگان، تسهیلات مالی نگهداری موجودی پرداخت می‌شود.

• سقف خدمات صندوق ضمانت تسهیلات از 35 میلیارد لیر به 50 میلیارد لیر به منظور حمایت از بانکهای خصوصی افزایش می یابد و اولویت پرداخت تسهیلات به شرکتهایی که از شرایط موجود اسیب بیشتری دیده اند می باشد.

• حمایت از پرداخت وام به شهروندان با شرایط مناسب انجام می گیرد.

• برای خرید واحد مسکونی زیر 500 هزار لیر، میزان پرداخت وام از 80 درصد ارزش واحد به 90 درصد افزایش می یابد. حداقل پیش پرداخت به 10 درصد قیمت واحد کاهش می یابد.

• در سوابق بانکی شرکت‌هایی که اقساط آنها در سه ماه گذشته پرداخت نشده است عبارت فورس ماژور قید می شود.

• کارگران شرکت‌هایی که به دلیل شرایط حاکم فعالیت خود را متوقف کرده اند، 60 درصد حقوق خود را از صندوق بیمه بیکاری دریافت می کنند. شرایط بهره مندی از این موضوع تسهیل شده و بدین وسیله هزینه تولید کنندگان کاهش می یابد.

• با توجه به احتمال ایجاد اختلال در زنجیره تامین جهانی هم در بخش تولید و هم خرده فروشی، بر اساس اولویت های مشخص ده مسیرهای جایگزین ایجاد می شود.

• پیش نویس قانون ممنوعیت اخراج از کار به مدت سه ماه تهیه شده است در صورت تصویب این قانون کارفرمایان مجاز هستند مرخصی بدون حقوق به کارگران بدهند که در این صورت حقوق کارگران از طرف دولت پرداخت می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده تسهیلاتی نیز به بازنشستگان و خانواده های نیازمند بر اساس این قانون فراهم شده است.

منبع خبر

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *