تدریس زبان فرانسوی در ترکیه متوقف شد

تدریس زبان فرانسوی در ترکیه متوقف شد

به دنبال بیانیه اهانت آمیز برخی سیاستمداران فرانسه علیه قرآن کریم، ترکیه اعلام کرد که تصمیم به پذیرش دانشجوی رشته زبان فرانسوی ندارد.

به گزارش خات نیوز، به دنبال اهانت جمعی از سیاستمداران و روشنفکران فرانسوی به ساحت مقدس قرآن مجید و  واکنش رئیس جمهور ترکیه، اینک دانشگاه‌های این کشور نیز اعلام کردند که پذیرای دانشجویان مشتاق یادگیری زبان فرانسوی نخواهند بود.

به نوشته  وبگاه شبکه «الجزیره» یک مقام رسمی ترکیه در این زمینه اظهار داشت که این تصمیم در واکنش به آن گروه از مقام‌های فرانسوی بود که خواهان حذف برخی از صفحات قرآن کریم شده بودند.

یک مقام کمیته آموزش ملی این کشور نیز در این زمینه گفت: «ما بیانیه جنجال برانگیز فرانسه علیه قرآن را محکوم کرده‌ایم. هئیت تحصیلات عالی که سازمانی مستقل است نیز در واکنش به آن بیانیه چنین اقدامی را اتخاذ کرد.»

بر اساس این گزارش، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه سه‌شنبه گذشته به بیانیه منتشر شده از سوی سیاستمداران و به اصطلاح روشنفکران فرانسه که خواهان حذف آیاتی از قران کریم شده بودند، واکنش نشان داد.

به نوشته روزنامه «حریت» رجب طیب اردوغان در نشست حزب «عدالت و توسعه» در واکنش به این سخنان گفت: «با شما غربی‌ها هستم، به کتاب مقدس ما حمله نکنید. باید بدانید که ما به کتب مقدس شما حمله نمی‌کنیم اما شما را شکست می‌دهیم.»

سخنان رجب طیب اردوغان بعد از آن صورت گرفت که سیصد روشنفکر و سیاستمدار فرانسوی از جمله «نیکلای سارکوزی»  رئیس جمهور اسبق و «مانوئل والس» نخست وزیر سابق فرانسه بیانیه‌ای را در زمینه حذف برخی آیات قران کریم امضا کردند. این بیانیه در بیست و یکم آوریل در روزنامه «پاریزین»  نیز منتشر شده بود.

اردوغان در واکنش به شدت از کشورهای غربی به خاطر اسلام هراسی انتقاد کرد.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه نطق انتقادی خود اظهار داشت :«چرا شما فکر می‌کنید که می‌توانید به کتاب مقدس ما حمله کنید، تعجب می‌کنم که آن‌ها حتی  تاکنون انجیل یا تورات مقدس را خوانده باشند. اگر آن‌ها این کتب مقدس را خوانده بودند، شاید انجیل را نیز ممنوع می‌کردند.»

اردوغان افزود: «ما به کتاب مقدس شما با همان زبان حمله نمی‌کنیم، مهم نیست شما چقدر این کارها را انجام می‌دهید، چرا که مثل شما نادان نیستیم. ما وجهه و شخصیت داریم… مهم نیست که مردم چه می‌گویند، ما همچنان واقعیت‌ها را با صدای رسا بیان می‌کنیم.»

انتهای پیام/ق

منبع خبر

همچنین ببینید

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد طرفداری | نوجوانان آزادکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *