ترکیه از ایران گاز نخواهد خرید

ترکیه از ایران گاز نخواهد خرید
خات نیوز-عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با وجود ذخایر گسترده گازی ایران که در سطح جهانی منحصر به فرد است، نبود سیاست‌های توسعه محور بلندمدت، بازار گاز ایران را با تهدید مواجه می‌کند.
به گزارش خات نیوز:حمیدرضا صالحی اظهار کرد: امروز میزان صادرات گاز ایران کمتر از ۵۰ میلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود، این در حالی است که ظرفیت بالقوه موجود در کشور و بازارهای منطقه و جهان بسیار بیشتر از این عدد است. اگر ما برنامه‌ای داریم که ایران را به هاب گازی منطقه تبدیل کنیم، روندی که در سال‌های گذشته طی شده، نشانه‌ای از رسیدن به این هدف ندارد.

وی با اشاره به خبر رسیدن ترکیه به یک میدان گازی بزرگ، بیان کرد: دولت ترکیه در سال‌های گذشته توانسته با استفاده از ظرفیت‌های خود و برنامه‌های بلندمدت سیاستمدارانش در بازارهای مختلف نقش آفرینی کند. ترکیه تاکنون ذخایر گازی قابل توجهی نداشت اما با این وجود سعی می‌کرد در این بازار نیز حضور داشته باشد. حال با اعلام پیدا شدن میدان گازی جدید قطعا شرایط تغییر خواهد کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: نخستین نتیجه کشف این میدان گازی، بی نیاز شدن ترکیه از واردات گاز است و از این رو احتمالا این کشور دیگر قرارداد جدیدی در این زمینه با ایران نخواهد بست. از سوی دیگر با توجه به نگاه صادرات محور دولت ترکیه، احتمالا آنها در آینده‌ای نه چندان دور به صادرات گاز نیز فکر خواهند کرد که عراق بازاری در دسترس برای آنها خواهد بود و این به معنی تهدید مستقیم بازار ایران است.

صالحی با بیان اینکه فعلا عاملی حضور ایران در بازار عراق را تهدید نمی‌کند، گفت: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای دولت عراق و نیازی که به مصرف گاز وجود دارد، فعلا بازار ما در عراق بدون مشکل فعال خواهد بود اما با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی ایران از یک سو، اهداف بلندمدت کشورهایی مانند ترکیه از سوی دیگر، به نظر در آینده باید نگران این روند باشیم.

دولت ترکیه چند روز قبل از کشف بزرگترین میدان گازی در دریای سیاه خبر داد که می‌تواند دسترسی این کشور به منابع گازی داخلی را به شکل جدی افزایش دهد.

تا پیش از این ترکیه یکی از واردکنندگان عمده گاز بود و ایران به عنوان یکی از تامین کنندگان گاز این کشور عمل می‌کرد.

همچنین ببینید

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد طرفداری | نوجوانان آزادکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *