ترکیه تحولات سوریه را یک سناریو و بازی تنظیم شده دانست

ترکیه تحولات سوریه را یک سناریو و بازی تنظیم شده دانست

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تحولات سوریه را یک سناریو و بازی تنظیم شده دانست و اظهار کرد: برخی کشورها نسبت به کشتار و ظلم در سوریه بی تفاوت مانده و در ادامه با تقویت و حمایت از یک گروه تروریستی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش، وارد میدان شدند.

به گزارش خات نیوز، اردوغان در ششمین کنگره استانی حزب عدالت و توسعه منطقه فاتح استانبول افزود: کسی نمی تواند از این تحولات چشم پوشی کند اما ما همه این مسائل را گوشزد کردیم و اگر هدف مبارزه با داعش بود، ما مبارزه کرده و در عملیات سپر فرات در شمال سوریه سه هزار نفر از آنها را نابود کردیم.

وی گفت: از اینجا از همه جهانیان می خواهم که برای مذاکره درباره آینده تمامی سلاح ها از جمله شیمیایی، متعارف و کشتار جمعی گرد هم بیاییم و بیایید بحران به وجود آمده در سوریه را وسیله ای برای توجیه سرمایه گذاری های کلان در تولید سلاح‌ قرار ندهیم بلکه از آن برای نفع بردن تمامی جهانیان استفاده کنیم.

وی مدعی شد: ترکیه تنها قدرت حاضر در سوریه است که توان بازسازی مناطق تحت کنترل خود را دارد.

اردوغان با اعلام حمایت از اقدام تجاوزکارانه آمریکا، انگلستان و فرانسه به سوریه، عملیات آنها را مناسب و بجا خواند.

رییس جمهوری ترکیه با اشاره به گفت و گوی تلفنی خود با ترزا می نخست وزیر انگلستان گفت: امروز در باره تحولات سوریه علاوه بر گفت و گوی تلفنی با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه، با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هم گفت و گو خواهم کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه ترکیه نیز صبح امروز در نخستین واکنش به حمله بامداد امروز آمریکا، فرانسه و انگلستان به سوریه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که ‘ترکیه از انجام حمله آمریکا و متحدانش به سوریه استقبال می کند.’

به رغم این موضع حمایتگرانه نخست وزیر و رییس جمهوری ترکیه، بکیر بوزداغ سخنگوی دولت ترکیه در واکنش رسمی گفت که حمله موشکی راه حل مسائل سوریه نیست همان گونه که حمله موشکی سال گذشته هم کمکی به حل جنگ داخلی سوریه نکرد.

بوزداغ پیگیری راه حل سیاسی به دور از منفعت طلبی در سوریه را روشی منطقی برای پایان دادن به مچ اندازی قدرت ها در این کشور دانست و افزود: در صورت بی توجهی به این امر، دوباره خونریزی اتفاق می افتد.

با وجود اعلام حمایت دولت ترکیه از حمله به سوریه، احزاب و چهره های سیاسی و تحلیلگران مستقل و خارج از دولت طی دو روز اخیر با حضور در برنامه های مختلف تحلیلی رسانه ها، به کار گیری سلاح شیمیایی را بهانه کشورهای غربی برای حمله به سوریه عنوان کرده و خواستار عدم مداخله جانبدارانه دولت ترکیه از اقدام نظامی قدرت های غربی شده و راه حل سیاسی را منطقی ترین روش حل مساله سوریه عنوان کردند.

آمریکا بامداد شنبه (25 فروردین) به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه) دمشق و حمص سوریه را هدف حمله نظامی قرار دادند که بر اساس گزارش خبرگزاری سوریه(سانا)، تمام موشک های شلیک شده متجاوزان به منطقه دنحه در 24 کیلومتری غرب حمص سرنگون شد.

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد: در حمله بامداد امروز آمریکا، انگلیس و فرانسه، 110 موشک به خاک این کشور شلیک شده است.

سامانه های ضد هوایی سوریه با موشک های متجاوزان آمریکایی در دمشق و حمص سوریه مقابله کردند.

خبرگزاری رسمی سوریه همچنین اعلام کرد حملات موشکی متجاوزان آمریکایی و متحدانش ( فرانسه و انگلیس) به یک پایگاه نظامی در استان حمص سه غیر نظامی زخمی شدند.

به گزارش ایرنا، وزارت اطلاع رسانی سوریه از شهروندان خواست به ادعای رسانه هایی که عمدا و یا بدون اطلاع به بزرگ نمایی اهداف تجاوز آمریکا و متحدانش اقدام می کنند، توجه نکنند.

صدها نفر از شهروندان سوری در میدان اموی شهر دمشق در حمایت از دولت و ارتش سوریه تجمع کردند.

زندگی در دمشق بعد از تجاوز آمریکا و هم پیمانانش عادی است.

رسانه‌های غربی در روزهای گذشته مدعی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه شده اند و آمریکا، انگلیس و فرانسه به همین بهانه، برخی اهداف را در سوریه هدف حملات موشکی قرار دادند.

خاورم/1905

انتهای پیام /*

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *