ترکیه سومین تولیدکننده بزرگ پسته

ترکیه سومین تولیدکننده بزرگ پسته

ترکیه به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ پسته در سطح جهان درصدد گسترش اراضی قابل کشت این محصول در مناطق مختلف کشور است.

به گزارش خات نیوز، براساس آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد فائو ترکیه پس از آمریکا و ایران در رده سوم کشورهای تولیدکننده پسته قرار دارد.

تولید پسته در ناحیه آناتولی جنوب شرق ترکیه امسال با 208 درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته به حدود 240 هزار تن رسیده است.

ترکیه قصد دارد سال آینده با گسترش اراضی قابل کشت پسته در چارچوب پروژه آناتولی جنوب شرقی موسوم به گاپ به‌عنوان یکی از مهمترین طرح‌های توسعه‌ در جهان از آمریکا و ایران پیشی بگیرد.

پروفسور عزت آچار، از اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه حران در استان شانلی‌اورفه در گفتگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت:

آمریکا، ایران و ترکیه 85 درصد پسته جهان را تامین می‌کنند. این محصول در تعداد کمی از کشورهای حوزه مدیترانه تولید می‌شود. 85 درصد پسته ترکیه در استان های ناحیه آناتولی شرقی تولید می شود. شانلی‌اورفه به تنهایی حدود 50 درصد آن را تامین می‌کند.

ترکیه تا دهه 80 بزرگترین تولیدکننده پسته در جهان بود، اما ایران از ما جلو افتاد. آمریکا نیز در سال 1986 ترکیه را پشت سر گذاشت. آمریکا قبلا از مشتریان عمد پسته ترکیه بود. آمریکا در حال حاضر تولیدکننده و صادرکننده بزرگ پسته در جهان به شمار می‌رود.

ایران نیز 4 میلیون هکتار زمین زیر کشت پسته دارد. این کشور با مشکل خشکسالی مواجه است. بنابراین برای تولید پسته از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کند. دولت ایران حفر چاه‌های جدید را ممنوع کرده، اما با این وجود به سطح بالایی در زمینه تولید پسته رسیده است. آمریکا نیز موفقیت قابل توجهی در تولید پسته داشته است».

منبع: آناتولی

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *