تصاحب بازار نساجی و لوازم خانگی ایران توسط کالاهای ترکیه

تصاحب بازار نساجی و لوازم خانگی ایران توسط کالاهای ترکیه

یک اقتصاددان وضع تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه را شتاب‌زده خواند و گفت: این قرارداد تجاری در حوزه پوشاک، نساجی و لوازم خانگی بازار ایران را تسخیر کرده و موجب خروج ارز از کشور می‌شود.

به گزارش خات نیوز- مهدی غضنفری تعرفه ترجیحی را مانعی بر سر راه واردات نادرست کالای خارجی عنوان کرد و افزود: بسیاری کشورها بصورت دو یا چند جانبه تصمیم به تخفیف در تعرفه ترجیحی برای برخی کالا می گیرند که یک سیاست اقتصادی برای توسعه تجارت است.

وی ادامه داد: نکته چالش برانگیز میان پیمان های اقتصادی با تعرفه ترجیحی، معرفی لیست‌های مثبت و منفی از سوی کشورهاست؛ بدین معنا که برای برخی کالاها لیستی تهیه می شود که در مقابل کالای وارداتی بایستی تعرفه کاهش یابد و مذاکره میان ایران و ترکیه در این رابطه بیش از ۸ سال به طول انجامید.

غضنفری با اشاره به برخی اقلام وارداتی از ترکیه با تعرفه ترجیحی پایین، این قبیل کالاها را موجب آسیب رساندن به محصولات ایرانی دانست و افزود: همچنین ایران لیستی از کالاهای صادراتی با مزیت بالا به ترکیه ارائه می داد ولی ترک ها احساس می کردند نباید در مورد چنین لیستی به ما تخفیف دهند؛ لذا این مذاکرات با ترکیه بسیار سخت انجام شد.

وزیر سابق بازرگانی یادآور شد: این مذاکرات در سطوح مختلف برگزار شد؛ اما چون دولت ترکیه لیست هایی را انتخاب کرده بود که به صنعت ایران ضربه می زد، ما در آن زمان زیر بار نرفته و لیست مورد نظر ترکیه را امضا نکردیم.

غضنفری با ابراز تاسف از امضای این قرارداد اقتصادی بین ایران و ترکیه در دور نخست ریاست جمهوری دکتر روحانی گفت: رک ها که در مذاکرات قبلی ناموفق بودند، با تغییر دولت جدید مذاکرات را آغاز کرده و امضای مورد نظر خود را از ایران دریافت کردند.

وی این روند را بسیار شتاب زده خواند و افزود: دولت ما توافقنامه را امضا کرد و بعدها متوجه شد که لیست ترک‌ها مناسب نبوده است. برخی از این قراردادها دارای تاریخ است و برخی نیز برای کم و زیاد شدن مفاد لیست دست طرفین را باز گذاشته است تا لیست‌های قبلی ترمیم شود.

این استاد دانشگاه گفت: ترک‌ها فقط اجازه دادند کالا‌های صنعتی و کشاورزی را برای آنها ارسال کنیم که شامل لیست بسیار کوتاهی می‌شد و برای هر قلم کالا نیز مقدار معینی بر حسب تُن تعیین کرده بودند ولی در مقابل کالاهای صنعتی همچون وسایل خانگی یا پوشاک را برای صادرات به ایران در نظر داشتند که در حجم بالا در کشورمان به مصرف می‌رسید.

 

منبع: رادیو گفت‌وگو

همچنین ببینید

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد طرفداری | نوجوانان آزادکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *