توافق اروپا برای بازگرداندن مهاجران به ترکیه

توافق اروپا برای بازگرداندن مهاجران به ترکیه

رهبران اتحادیه اروپا بر اتخاذ موضعی مشترک بر روی طرحی برای بازگرداندن ده‌ها هزار مهاجر به ترکیه توافق کرده‌اند. این رویکرد اواخر امروز (جمعه) به نخست‌وزیر ترکیه ارائه می‌شود و در صورت مخالفت وی، مجددا جلسه‌ای برای بازنگری تشکیل می‌شود.

به گزارش خات نیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رهبران اتحادیه اروپا در مذاکرات پنج‌شنبه شب در بروکسل از حکمی برای مذاکره با ترکیه حمایت کردند. به گفته آنها، این امر باعث نمی‌شود که اخراج گسترده‌ای صورت بگیرد. با این حال منتقدان معتقدند که این امر برای جلب نظر ترکیه در رابطه با همکاری بر سر پناهجویان و مهاجران انجام شده است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «28 کشور عضو بر روی پیشنهاد توافق کردند. این توافق در آخر وقت به دست آمد اما باید این کار حتما انجام می‌شد.» مارک روت، نخست‌وزیر هلند هم با تاکید بر اینکه توافق راحت به دست نیامده، افزود: «روند بسیار پیچیده‌ای بود و ما باور داشتیم که حتما باید توافق حاصل شود اما با این حال این کار هنوز نهایی نشده است.

سران اتحادیه اروپا گرچه با معامله با ترکیه بر سر پناهجویان موافق‌اند، اما پذیرش پناهجویان را در کشورهای عضو کاملا داوطلبانه می‌دانند. بسیاری از این کشورها حاضر به قبول مسئولیت‌های بیشتری در ارتباط با پناهجویان نیستند.

پیش از شروع نشست روسای دولت‌های اتحادیه اروپا در بروکسل، نخستین پیش‌نویس تفاهم بر سر بحران پناهجویی آماده شد. در این پیش‌نویس مشخص شده که رهبران اتحادیه اروپا نسبت به پیشنهاد آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان مبنی بر انتقال مستقیم پناهجویان سوری از ترکیه با تردید می‌نگرند.

در پیش‌نویس هشت ماده‌ای موجود که به دست اشپیگل آنلاین رسیده، از جمله آمده است که پذیرش پناهجویان سوری در کشورهای اتحادیه اروپا باید کاملا داوطلبانه باشد و در مرحله نخست ۱۸ هزار پناهجوی سوری در کشورهای اتحادیه اروپا تقسیم شوند.

علاوه بر این تعداد قرار بر آن است که ۵۴ هزار پناهجوی دیگر نیز که اتحادیه اروپا در پایان ماه سپتامبر درباره پذیرش آن‌ها تصمیم‌گیری کرده بود، میان کشورهای عضو تقسیم شوند. تنها تفاوت مهم این پیش‌نویس با مصوبه ماه سپتامبر در این است که کشورهای اتحادیه اکنون در پذیرش پناهجویان کاملا آزادند و اجباری برای قبول پناهجویان ندارند.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، براساس توافق اتحادیه اروپا مهاجرانی که به یونان وارد می‌شوند و واجد شرایط نیستند، به ترکیه باز می‌گرداند. به ازای هر مهاجر بازگشته، اتحادیه اروپا یک مهاجر سوری می‌پذیرد و در مجموع 72 هزار تن در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقسیم می‌شوند. در ازای کمک ترکیه هم که میزبان 7 / 2 میلیون مهاجر سوری است، اتحادیه اروپا شش میلیارد یورو به آن کمک می‌کند و علاوه بر این، محدودیت صدور ویزا برای شهروندان ترکیه‌ای تسهیل شده و روند مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شتاب می‌گیرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان چهار‌شنبه در مجلس نمایندگان آلمان “بوندس تاگ” خواستار همبستگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در رابطه با پناهجویان شده بود. وی از اتحادیه اروپا انتقاد کرده بود که با ۲۸ کشور و جمعیت ۵۰۰ میلیونی‌اش موفق نشده مشکلات بحران پناهجویی در اروپا را میان کشورهای عضو توزیع کند.

به نظر می‌رسد که این انتقاد مرکل و کمیسیون اتحادیه اروپا چندان کارایی نداشته و کشورهای عضو اتحادیه به هیچ‌وجه حاضر به قبول حتی شمار کمی از پناهجویان نیز نیستند. انتقاد بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا بخصوص به شیوه برخورد آلمان به موضوع پناهجویی است.

به گزارش اشپیگل آنلاین، بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا به مرکل انتقاد دارند که پیش از نشست هفتم ماه مارس با نمایندگان ترکیه تا صبح بر سر برنامه‌ای مشترک در ارتباط با پناهجویان مذاکره کردند و سرانجام به برنامه‌ای مشترک دست یافتند. مرکل نیز سعی کرد نظر خود را روز بعد به تصویب همه کشورهای اتحادیه اروپا برساند. در چنین شرایطی سران و نخست وزیران اتحادیه اروپا در مقابل عملی انجام شده قرار گرفتند؛ عملی که آنها در روند پیدایش آن هیچ نظری نداده بودند و کسی نظر آنها را نپرسیده بود.

به خاطر جلوگیری از چنین اقداماتی اکنون تصمیم گیری شده که دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا مسئولیت اقدامات مربوط به پناهجویان را به عهده بگیرد. دونالد تاسک روز پنج‌شنبه گفت وی در این رابطه محتاط و خوش‌بین است. تاسک البته گفته است: «با صراحت بگویم که بیشتر محتاط هستم تا خوش‌بین.»

هسته اصلی طرح پناهجویی ارائه شده به اتحادیه اروپا این است که مهاجران غیرقانونی که خود را به یونان رسانده‌اند به ترکیه برگردانده شوند و اروپا مخارج بازگشت این مهاجران را از یونان به ترکیه بپردازند. همچنین قرار بر آن است که در برابر هر پناهجویی که به ترکیه برمی‌گردد یک پناهجوی سوری به طور مستقیم از ترکیه به کشورهای اتحادیه اروپا منتقل شود. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و کمیسیون اتحادیه اروپا بر این نظرند که با این اقدام جلوی فعالیت قاچاقچیان انسان گرفته خواهد شد.

اما آنچه هنوز مشخص نیست این موضوع است که غیر از آلمان چند کشور دیگر در اتحادیه حاضر به قبول پیش‌نویس ارائه شده به اتحادیه اروپا و پذیرش پناهجویان سوری هستند. اسلوونی، لهستان، رومانی و بلغارستان در اوایل هفته جاری اعلام کردند که به هیچ‌وجه زیر بار مسئولیت جدیدی در ارتباط با پناهجویان نخواهند رفت.

منتقدان پیش‌نویس ارائه شده به رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین نگران آن هستند که ترکیه با پناهجویانی که به این کشور بازگردانده شده‌اند مطابق قانون رفتار نکند و آنها را به کشورشان بازگرداند. طرح مذکور عصر امروز به اطلاع احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه می‌رسد و چنانچه با مخالفت وی روبرو شود، دوباره باید جلسه‌ای برای بازنگری در طرح پیشنهادی تشکیل شود.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *