دریاچه ایزنیک در ترکیه

دریاچه ایزنیک در ترکیه

خات نیوز – کلیسایی باستانی که زمانی در شهر تاریخی نیقیه در ترکیه سر پا ایستاده بود اکنون بعد از هزارو 600 سال در دریاچه ایزنیک غوطه‌ور آرمیده است.

به گزارش خات نیوز این کلیسا که امروزه در عمق 3 متری زیرآب در فاصله 48 متری از ساحل دریاچه ایزنیک در شمال‌غربی ترکیه قرار دارد حدود سال 390 میلادی بنا شده است.

پروفسور مصطفی شاهین، رییس باستان‌شناسی دانشگاه بورسا اولوداغ در این‌خصوص می‌گوید: وقتی اولین‌بار تصاویری از این دریاچه را دیدم به‌وضوح سازه‌ای مربوط به کلیسا را زیر آن دیدم و به‌ شدت شگفت‌زده شدم. زمانی‌که در سال 2006 برای پیمایش دریاچه به آنجا رفتم هرگز سازه‌ باشکوهی مثل آن کشف نکرده بودم.

دریاچه ایزنیک در ترکیه

شاهین معتقد است که این کلیسا جایی بنا شده که سال 303 میلادی نئوفیتوس مقدس در آن به شهادت رسید و در بزرگداشت او این کلیسا بنا شد.

باستان‌شناسان در سال 2015 بخشی از این محوطه زیرآب را با استفاده از سیستم نازل‌ مکشی پرقدرت کاوش کردند.

این نازل با نیروی مکشی خاک را از محوطه باستانی زیرآب بر می‌دارد و آن را به ساحل منتقل می‌کند. سپس باستان‌شناسان با دقت این خاک را برای یافتن مصنوعات و آثار هنری بررسی می‌کنند.

پروفسور شاهین می‌گوید که محتمل است این کلیسا روی معبد پگانی آپولو، خدای خورشید رم و یونان باستان، ساخته شده باشد.

در سال 740 میلادی زمین‌لرزه‌ای این کلیسا را ویران کرد و بعدها زیر دریاچه غرق شد و ویرانه‌های آن غوطه‌ور در آب به‌دست فراموشی سپرده شد تا زمانی‌که به دست باستان‌شناسان کشف شد.

اکنون مصطفی شاهین و علی‌نور اَکتاس رییس دولت محلی قصد دارند در این محوطه اولین موزه باستان‌شناختی زیرآب در ترکیه را تاسیس کنند.

به‌محض تصویب این طرح، عملیات ساخت ساختمان این موزه آغاز می‌شود و از سال 2019 درهای آن به روی عموم باز خواهد شد.

منبع خبر

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *