رئیس جمهوری فرانسه از ترکیه کمک خواست

رئیس جمهوری فرانسه از ترکیه کمک خواست
خات نیوز- رئیس جمهوری فرانسه که ترکیه را به همکاری با عناصر نیابتی داعش متهم کرده است، تاکید کرد: مواضع من همیشه روشن بوده، ما به دنبال مبارزه علیه داعش هستیم نه درگیری با یکدیگر. ما به همکاری با ترکیه نیاز داریم.

به گزارش خات نیوز- نشست سالیانه سران ناتو از سه‌شنبه ۱۲ آذرماه در لندن آغاز به کار کرده و تا چهارشنبه (۱۳ آذر) ادامه دارد.

امانوئل مکرون  سه‌شبه‌شب در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: من همیشه شفاف بوده‌ام و به همگان احترام می‌گذارم. فکر می‌کنم هر کسی به مسئولیت خود آگاهی دارد. ترکیه کشوری بزرگ دارای نخبگان، دانشگاه‌ها و فرهنگ و تاریخی قوی است و ملتی که قابل احترام هستند. ما به همکاری با ترکیه نیاز داریم.

در روزهای اخیر، مجادله کلامی سران و دولتمردان فرانسه و ترکیه درباره ناتو شدت یافته و تنش سیاسی میان دو کشور را افزایش داده است. مکرون ماه گذشته از فقدان هماهنگی میان اعضای ناتو و همچنین پیش‌بینی ناپذیری رفتارهای آمریکا انتقاد کرد و در مصاحبه با نشریه اکونومیست، نسبت به تداوم سیاست دفاع جمعی ناتو به رهبری کاخ سفید ابراز تردید کرد و گفت: آنچه ما در حال حاضر تجربه می‌کنیم مرگ مغزی ناتو است.

این اظهارات با واکنش رئیس جمهوری ترکیه و سپس پاسخ‌های پاریس همراه شد.

البته مکرون دیروز نیز در پاسخ به اظهارات اخیر ترامپ در مورد مرگ مغزی مطرح شده از سوی او تاکید کرد، در این مورد که ناتو دچار مرگ مغزی است همچنان اصرار دارم.

مکرون ادامه داد: من در خصوص موضع فرانسه و اروپا و تامین منافع این دو، بسیار شفاف و عملگرا هستم؛ هر دوی این موارد را در چارچوب احترام به دیگران انجام می‌دهم و به دنبال یافتن راه‌حل هستیم.

رئیس جمهوری فرانسه افزود: ما پ.ک.ک و تروریست‌ها و اعضای این گروهک را را محکوم می‌کنیم؛ به وضوح برای تامین امنیت سرزمین‌هایمان جدی هستیم.

او با سودمند خواندن نشست سران ناتو و ابراز امیدواری در دستیابی به راه‌های مناسب بین اروپا و ترکیه گفت: اولویت مطلق ما در منطقه مبارزه علیه داعش و تروریسم بوده که در این ارتباط تعهد و تلاش جمعی در کنار ائتلاف برای تحقق این اولویت لازم است.

مکرون اولویت دیگر را پیگیری همکاری‌ها و تلاش‌های جمعی درخصوص پناهندگان بویژه سوری، لبنانی و اردنی و یافتن راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه عنوان کرد.
او همچنین درباره لیبی گفت: باید به دخالت‌های خارجی در این کشور پایان داده شود.

رئیس جمهوری فرانسه در روز نخست آغاز به کار نشست سران ناتو در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی‌اش، ترکیه را به همکاری با عناصر نیابتی داعش متهم کرده و گفته بود: وقتی به ترکیه نگاه می‌کنم، آنها اکنون در حال جنگ با کسانی هستند که در کنار ما (علیه داعش) جنگیده‌اند و بعضی اوقات با واسطه‌های داعش همکاری می‌کنند.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *