راهنمای سفر نوروزی به ترکیه

راهنمای سفر نوروزی به ترکیه

جمهوری ترکیه کشوری است در خاورمیانه و قسمتی از آن در اروپا واقع است با این حال چندی است که در تلاش است به اتحادیه اروپا بپیوندد.

به گزارش خات نیوز، هرساله با نزدیک شدن ایام نوروز تبلیغات فراوانی برای فروش تورهای نوروزی توسط آژانس های مسافرتی انجام می پذیرد. تنوع گسترده این تورها در بیشتر مواقع باعث سردرگمی خریداران می شود. مدتی است سایت NextHoliday از پورتال های پرمخاطب سفر و گردشگری و یکی از جامع­ ترین سایت­های تور لحظه آخری، سلسله مطالبی تحت عنوان راهنمای خرید تورهای نوروزی منتشر می کند. آنچه در ادامه می­خوانید بخش ترکیه این مجموعه است. شما پس از خواندن مطلب زیر می­توانید با انتخاب گزینه تور ترکیه و زیر شاخه­ های تور استانبول ، تور آنتالیا و … در منو سایت NextHolidayy مجموعه­ای کاملی از  تورهای نوروزی ترکیه از معتبرترین آژانس­های مسافرتی را مشاهده و مقایسه نمایید.

جمهوری ترکیه کشوری است در خاورمیانه و قسمتی از آن در اروپا واقع است با این حال چندی است که در تلاش است به اتحادیه اروپا بپیوندد.

این کشور 2 تکه از شمال‌غربی با بلغارستان، از غرب با یونان، از شمال‌شرقی با گرجستان، از شرق با ارمنستان، آذربایجان و ایران، از جنوب‌شرقی با عراق و سوریه و از جنوب با دریای مدیترانه و به تبع آن با قبرس همسایه است. ترکیه به نوعی فصل مشترک قاره‌های آسیا و اروپاست و به همین دلیل فرهنگ آن هم تلفیقی از هر دو فرهنگ شرق و غرب کره زمین است.

مهمترین شهرهای گردشگری ترکیه:

 استانبول:

استانبول یا قسطنطنیه بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. این کلان‌شهر به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال ۲۰۱۰ انتخاب شده‌است. همچنین از لحاظ تعداد گردشگران خارجی سومین شهر توریستی جهان به شمار می‌رود.

آنتالیا:

از شهرهای مهم و توریستی کشور ترکیه است. آنتالیا که به عنوان مرکز گردشگری و تفریحی در ترکیه محسوب می‌گردد دارای جاذبه‌های فراوان می‌باشد. در این شهر بلوارهای زیبا با درختان نخل و لنگرگاه‌ها خود­نمائی می‌کند. در بخش قدیمی و تماشائی آن منطقه قلعه‌ایچی قرار دارد. بافت خاص منطقه که شامل خیابان‌های کم­‌عرض و پیچ­‌در­پیچ بوده به همراه خانه‌های قدیمی که توسط دیوارهای قدیمی محصور شده، بسیار جلب توجه می‌کند.

ازمیر:

ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه بعد از استانبول و آنکارا از لحاظ بزرگی و دارای موقعیت ممتاز بعنوان شهری تجاری، صنعتی و بندری. این شهر در ساحل دریای اژه قرار دارد. همه ساله ازمیر میزبان تعداد زیادی نمایشگاه و کنگره‌های مختلف صنعتی، تجاری و علمی است. ازمیر یکی از جاذبه‌های توریستی ترکیه نیز به حساب می‌آید. سراسر جنوب ازمیر دارای سواحل زیبای ماسه‌ای، آثار تاریخی متعدد از دوره‌های پیشین همانند شهر تاریخی افس یکی از بزرگترین و زیباترین شهرهای باستانی در دنیا و آبهای معدنی در سواحل چشمه، شهر باستانی ترووا و … همه ساله تعداد کثیری توریست علاقه‌مند به دریا و آثار تاریخی را به خود جلب مینماید.

کوش آداسی:

کوش‌آداسی به معنای جزیره پرنده در ۷۱ کیلومتری شهرستان مرکزی استان آیدین و در نوار ساحلی منطقه اژه واقع شده‌است. این شهرستان که از شمال با سلجوق و پاموجاک و از جنوب با شبه جزیره دیلک همسایه‌است در کانون مراکز مهم گردشگری از جمله ازمیر، افسوس، مریم آنا (خانه حضرت مریم)، میلت، دیدیم، پاموک کاله، مارماریس و بدروم قرار دارد. بندر کوش آداسی به علت نزدیکی با جزیره یونانی ساموس برای گردشگران که به ترکیه مسافرت می‌کنند، از جذابیت خاصی برخوردار است. قایق‌های تفریحی مدرن که تورهای آبی را برگزار می‌کنند زیبایی خاصی به این بندر بخشیده‌اند. بندر کوش آداسی یکی از بنادر مهم منطقه می‌باشد.

مارماریس:

 مارماریس شهری بندری در سواحل مدیترانه است که در جنوب‌غرب ترکیه و در استان موغلا واقع شده.مارماریس بعلت واقع شدن میان رشته کوه‌های کنار دریا بسیار مشهور است. این شهر همچنین با دو لنگرگاه اصلی و بندرهای متعدد خود، مرکزی برای کشتیرانی و غواصی نیز محسوب می‌شود. از مارماریس بطور منظم، کشتی‌های تفریحی به سمت جزیره یونانی رودز در حرکتند. این شهر دارای آب و هوایی مدیترانه‌ای با تابستان‌هایی گرم و مرطوب و زمستان‌هایی بارانی و خنک است.

 

فرودگاه های مهم ترکیه:

 فرودگاههای استانبول:

فرودگاه بین‌المللی آتاتورک: مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور ترکیه به لحاظ تعداد کل مسافران، مقصد سفرها و حرکت هواپیما‌ها محسوب می‌شود. این فرودگاه در منطقه یاشیلکوی در فاصله ۲۴ کیلومتری از شهر استانبول و در قسمت اروپایی آن قرار دارد. پروازهای مسافری بیشترین تعداد پروازهای فرودگاه بین‌المللی آتاتورک را تشکل می‌دهند. فرودگاه آتاتورک، مقصد اصلی پروازهای داخلی و خارجی است و یک پایانه مهم برای صنعت گردشگری ترکیه به حساب می‌آید.

فرودگاه بین‌المللی صبیحا گوکچن: در محله پَندیک در بخش آسیایی کلان‌شهر استانبول قرار دارد. این فرودگاه دومین فرودگاه شهر استانبول است و نام خود را از اولین خلبان زن هواپیماهای جنگی در دنیا و اولین زن خلبان ترکیه، صبیحه گوکچن گرفته ‌است. ساخت این فرودگاه در سال ۱۹۹۸ آغاز گردید و در سال ژانویه سال ۲۰۰۱ به بهره‌برداری رسید. بر اساس آمار مرکز آمار فرودگاه‌های ترکیه، این فرودگاه از نظر ترافیک حمل مسافر در جایگاه سوم در ترکیه قرار دارد.

 فرودگاه آنتالیا:

فرودگاه بین‌المللی آنتالیا یکی از فرودگاه‌های پرتردد کشور ترکیه است که در شهر ساحلی و گردشگرپذیر آنتالیا در کرانه دریای مدیترانه قرار دارد. فرودگاه آنتالیا در ۱۰ کیلومتری شمال‌شرق مرکز شهر قرار گرفته و از لحاظ حجم مسافر در رده دوازدهم فرودگاه‌های اروپا و دوم فرودگاه‌های ترکیه قرار دارد. فرودگاه آنتالیا مهم‌ترین فرودگاه جنوب غرب ترکیه است و دیگر فرودگاه‌های این منطقه در دالامان و بُدروم قرار دارند. از فرودگاه بین‌المللی آنتالیا به مقصد اکثر فرودگاه‌های معروف دنیا پرواز وجود دارد.

فرودگاه اسپارتا:

فرودگاه سلیمان دمیرل یک فرودگاه همگانی است که یک باند فرود بتن دارد و طول باند آن ۳۰۰۰ متر است. این فرودگاه در ارتفاع ۸۶۴ متری از سطح دریا واقع شده‌است. تمامی پروازهای ایرانی به مقصد آنتالیا در این فرودگاه به زمین می‌نشینند و مسافران از این فرودگاه به صورت زمینی به مدت 3 ساعت و نیم به هتل‌های آنتالیا ترانسفر می‌شوند.

فرودگاه دنیزلی:

فرودگاه دنیزلی کاردیک فرودگاه همگانی و نظامی است که یک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۳۰۰۰ متر است. این فرودگاه در ارتفاع ۸۵۲ متری از سطح دریا واقع شده‌است. به تازگی تعدادی از ایرلاین‌های ایرانی مانند معراج و آتا پروازهایی به مقصد این فرودگاه برگزار می‌کنند. مقصد نهایی مسافران این پروازها شهرهای آنتالیا، کوش آداسی و ازمیر می‌باشد.

فرودگاه ازمیر:

فرودگاه بین‌المللی عدنان مِندرس در سال ۱۹۸۷ به بهره‌برداری رسید. این فرودگاه نام خود را از نخست وزیر سابق ترکیه گرفته‌است. فرودگاه در ۱۸ کیلومتری جنوب مرکز شهر ازمیر قرار گرفته‌است. ترمینال جدید پروازهای خارجی این فرودگاه نیز در سال ۲۰۰۶ افتتاح شد. این فرودگاه بر اساس آمار مرکز آمار فرودگاه‌های ترکیه از لحاظ حجم مسافر در رده پنجم و از لحاظ حمل بار در رده چهارم کشور قرار دارد.

تنوع پرواز ایرلاین های مختلف ایرانی و ترک به فرودگاه­‌های ترکیه گزینه‌­های متنوعی برای سفر به شهرهای ترکیه پیش روی شما قرار می­دهند.

اکثر ایرلاین­‌های داخلی مانند ایران ایر، ماهان، معراج، قشم ایر و … پروازهای منظم روزانه به مقصد استانبول برگزار می­کند و احتمالا در ایام نوروز تعداد این پروازها بیشتر نیز خواهد شد. از بین ایرلاین­‌های ترک نیز خطوط هوایی ترکیش، اطلس جت و پگاسوس پروازهای روزانه به مقصد دو فرودگاه آتاتورک و صبیحا دارند.

هرکدام از فرودگاه­‌های استانبول مزیت‌ها و معایبی دارند، فرودگاه آتاتورک در مرکز شهر است و فاصله آن تا هتل‌ها کوتاه‌­تر است اما به علت تراکم بالای پروازها بسیار شلوغ است. فرودگاه صبیحا بسیار خلوت­‌تر بوده اما به علت قرار گرفتن در بخش آسیایی و خارج از شهر مدت زمان طولانی برای رسیدن به هتل را نیازمند است.

برای سفر به آنتالیا دو گزینه وجود دارد: استفاده از پروازهای ترک مانند اطلس جت، سان اکسپرس، بوراجت و … این پروازها توقف کوتاهی در فرودگاه آدنا خواهند داشت و در نهایت در فرودگاه آنتالیا به زمین خواهند نشست. فاصله کم فرودگاه آنتالیا با هتل­‌ها مزیت این نوع سفر کردن است. گزینه دوم استفاده از ایرلاین­‌های ایرانی است که پروازهایشان به مقصد فرودگاه اسپارتا یا فرودگاه دنیزلی انجام خواهند شد که فاصله چند ساعته این فرودگاه‌ها با مرکز شهر آنتالیا از معایب این نوع سفر است ولی قیمت پایین‌تر این پروازها باعث برتری نسبی آنها برای عده­‌ای می­‌شود.

برای سفر به شهرهای ساحلی دریای اژه مانند ازمیر، کوش آداسی، مارماریس و بدروم همواره در ایام نوروز و تابستان پروازهای مستقیمی به مقصد فرودگاه عدنان مندس ازمیر توسط ایرلاین­‌های ایرانی و ترک صورت می‌گیرد. و مسافران از آنجا به صورت زمینی به اقامتگاه‌هایشان در سایر شهرها ترانسفر می‌شوند.

انتخاب هتل و اقامتگاه:

برای اقامت در شهر استانبول در نظر گرفتن این نکته ضروریست که هتل‌های این شهر به نسبت مقاصد مهم گردشگری مانند دبی، بانکوک و … از کیفیت پایین­‌تری برخوردارند و با توجه به پهناور بودن شهر استانبول، موقعیت هتل برای صرفه‌جویی در هزینه‌های رفت و آمد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پیشنهاد NextHoliday اقامت در هتل‌های حوالی میدان تکسیم است که هم فاصله کمی با دیدنی‌ها و جاذبه‌های شهر دارد و خیابان استقلال یکی از  مهمترین مراکز خرید استانبول در این منطقه واقع است.

بحث اقامت در شهرهای ساحلی ترکیه مانند آنتالیا، کوش آداسی و … به طور کلی متفاوت از استانبول است. اکثر هتل‌های این شهرها 5 ستاره بوده و خدمات ALL INCLUSIVE ارائه می‌دهند. هرچه خدمات و سرویس­‌های هتل در این شهرها بیشتر باشد بالطبع قیمت هتل‌ها نیز افزایش می­‌یابد.

نکته آخر اینکه در شهر آنتالیا بسته به قصد شما از سفر به این شهر انتخاب موقعیت هتل حائز اهمیت است. مجموعا سواحل آنتالیا به بخش­‌های لارا، بلک، کمر و سیده تقسیم می‌شوند. بخش لارا که قسمت مرکزی شهر آنتالیاست مناسب کسانی است که علاوه بر تفریح و استراحت در هتل‌های 5 ستاره، قصد خرید و گشت وگذار در شهر را نیز دارند. بخش بلک شامل لوکس‌ترین هتل‌های آنتالیا می‌باشد و مناسب کسانی است که به قصد تفریح و استراحت مسافر آنتالیا شده­‌اند. کمر به مانند بلک از مرکز شهر فاصله دارد اما اقامتگاه‌های آن قیمت‌های مناسب‌تری دارند. و در نهایت سیده فاصله نسبتا طولانی با مرکز شهر آنتالیا داشته که این فاصله باعث کاهش قیمت‌های آن منطقه شده است.

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *