رد شدن طراحی داوینچی برای پل گالاتا توسط پادشاه عثمانی ترکیه

رد شدن طراحی داوینچی برای پل گالاتا توسط پادشاه عثمانی ترکیه

خات نیوز- داوینچی طرحی را برای پلی در استانبول کشیده بود که پادشاه آن را نپذیرفت، ماکت این طرح بعد از 500 سال به تازگی ساخته‌شده‌ است.

به گزارش خات نیوز: لئوناردو داوینچی در سال 1502 اسکچی (طراحی دستی یک سازه معماری) از یک پل راطراحی کرده بود که امسال در سال 2019 موسسه تکنولوژی ماساچوست در امریکا برای اولین بار ماکت این طراحی را ساخت.

در اسکچ تاریخی به جای مانده از لئوناردو داوینچی اندازه واقعی این پل 280 متر است. داوینچی طرح این پل را برای فراخوان سلطان بایزید دوم، پادشاه عثمانی طراحی کرد اما طرح او در این فراخوان پذیرفته نشد، بنابراین این طرح هرگز به اجرا در نیامد. این پل برای رودخانه‌ای بین گالاتا و استانبول طراحی شده‌ بود.

داوینچی در طراحی خود به زلزله خیز بودن منطقه توجه کرده‌ است و این پل فرضی را تا حد زیادی مقاوم در برابر زلزله طراحی کرده بود.

داوینچی جنس این پل را تکه سنگ‌هایی در نظر گرفته بود که بدون ملات در یکدیگر چفت می‌شوند. پایداری این طراحی که بر اساس قوانین هندسه انجام شده حتی برای سازندگان ماکت آن هم با شک و تردید روبرو بود، بنابراین طرح واضح‌تر دیگری در زمان پادشاه عثمانی پذیرفته شد اما ساخت ماکت پل ثابت کرد که محاسبات داوینچی درست بوده و پل پایداری لازم را دارد.

البته متخصصان معتقدند ساخت این پل نه تنها برای قرن 16 بلکه با تجهیزات کنونی هم کار دشواری است اما می‌تواند الهام بخش آثار معماری دیگری باشد.

همچنین ببینید

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد طرفداری | نوجوانان آزادکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *