رساله عقل سرخ سهروردی به زبان ترکی استانبولی ترجمه شد

رساله عقل سرخ سهروردی به زبان ترکی استانبولی ترجمه شد

به گزارش خات نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: رساله عقل سرخ نوشته شهاب‌الدین سهرودی، به همت انجمن ایرانشناسی ترکیه و با همكاری رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا توسط کاآن دیلک، دانش‌آموخته زبان فارسی در ایران و ريیس انجمن ایران‌شناسی ترکیه به زبان ترکی استانبولی، ترجمه و منتشر شد.

شخصیت برجسته و کم‌نظیر شیخ شهاب‌الدین یحیی بن سهروردی، حکیم متأله و ملقب به «شیخ اشراق»، مؤسس دومین نظام فلسفه اسلامی به نام «حکمة الاشراق»، از چهره‌های ممتاز قرن ششم هجری است که به حکمت، فلسفه و عرفان جان تازه‌ای بخشیده است.

رساله عقل سرخ اثر عارف و فیلسوف شناخته شده قرن ششم شهاب‌الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی (545-587 هجری و 1150-1190 میلادی)، یک نمونه از روایت عرفانی فلسفی است که در ادبیات‌های مختلف پس از اسلام نیز، مورد استفاده قرار گرفته است.

نگارنده در این کتاب آورده است: سهروردی از آغاز تقدیر انسان با قدم گذاشتن به این جهان بحث می‌کرد. او همیشه در مورد یک دیار غیابی صحبت می‌کرد. عقل سرخ داستانی است که منعکس کننده این افکار می‌باشد. عقل سرخ همانند حی ابن یقظان و غربت غریبه ابن سینا حکایت تاریخی پیدایش است. سهروردی در عقل سرخ، جایی  که ابن سینا تصور می‌کرد این پیدایش به پایان رسیده است، دوباره آغاز می‌کند.

بنابر اعلام اين خبر، رساله عقل سرخ در قطع رقعی در قالب 64 صفحه با تیراژ 1000 نسخه از سوی انتشارات ایرانیات وابسته به انجمن ایرانشناسی ترکیه، ترجمه و منتشر شده است.

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *