رفع فیلترینگ ویکی پدیا در ترکیه صادر شد

رفع فیلترینگ ویکی پدیا در ترکیه صادر شد

خات نیوز- دادگاه عالی ترکیه ممنوعیت دو ساله فعالیت ویکی پدیا در این کشور را رد کرده و دستور فعالیت دوباره این دانشنامه آزاد را صادر کرد. دولت اردوغان تاکنون نسبت به این تصمیم واکنشی نشان نداده اند.

به گزارش خات نیوز دولت ترکیه در سال 2017 و به بهانه تهدید امنیت ملی، وب سایت ویکی پدیا را در این کشور از دسترس خارج کرده و مانع از دسترسی شهروندان ترک به این دانشنامه شد.

گفته می شود این اقدام در حالی از سوی دولت ترکیه صورت گرفت که ویکی‌پدیا از حذف مقاله ای تحت عنوان “حمایت ترکیه از داعش و دیگر سازمان های تروریستی” خودراری کرده بود.

دولت ترکیه بارها و بارها تقاضای سانسور در مطالب ثبت شده در این سایت را به کمپانی مربوطه ارسال کرده و به نتیجه ای نرسید. چرا که یکی از مواضع سخت این سایت حمایت از آزادی بیان و مخالفت با سانسور است. در همین راستا ویکی پدیا با درخواست سانسور برخی از مطالب از سوی مقامات ترکیه مخالفت کرده و نتیجه این اقدام مسدودسازی این سایت در ترکیه شد. از آن زمان تاکنون دسترسی مردم ترکیه به ویکی پدیا مسدود شده و علی رغم شکایات کمپانی ویکی پدیا دولت قانع نشده و دسترسی مردم به این سایت مسدود شد.

اما حال با گذشت 2 سال از فیلترینگ سایت ویکی پدیا در ترکیه، دادگاه عالی این کشور منوعیت فعالیت این سایت را لغو کرده و این اقدام را با نقض آزادی در این کشور برابر دانسته است. به این ترتیب به نظر می رسد که دولت ترکیه به دلیل مرجع بودن دادگاه عالی از این حکم تبعیت کرده و دستور فعالیت دوباره آن را صادر کند. دولت اردوغان تا حال حاضر نسبت به رأی دادگاه عالی اظهارنظری نکرده است.

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *