سومین سالگرد کودتای نافرجام ترکیه

سومین سالگرد کودتای نافرجام ترکیه

خات نیوز- امروز ۱۵ ژوئیه است. سه سال پیش، شامگاه چنین روزی بود که بینندگان کانال‌های ترک، ناگهان به جای موسیقی، سریال و مسابقه، خبر فوری کودتا بر صفحه تلویزیون‌هایشان نقش بست و آسمان استانبول و برخی شهرهای بزرگ ترکیه، میدان پرواز جنگنده‌ها شد. تانک‌ها در خیابان‌ها به حرکت در آمدند و صدای رژه سربازان، گوش شهرها را پر کرد. فرودگاه بین‌المللی آتاتورک تعطیل شد و نظامیان شبکه دولتی TRT را محاصره کردند و خبر کودتا به سرعت در جهان پیچید اما سپیده دم فردا دوام نیاورد.

به گزارش خات نیوز کسانی که سن و سالی از آنان گذشته بود، با این خبر بیگانه نبودند چون ترکیه تا آن روز چند کودتا را پشت سر گذاشته بود و هیچکس دل خوشی از کودتاچیان نظامی نداشت. تا پاسی از شب، ۲۵۰ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. احزاب اپوزیسیون، حزب سکولار “مردم جمهوری خواه”، حتی حزب “دموکراتیک خلق” طرفدار کردها یعنی HDP از دولت حزب عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان حمایت و هرگونه تلاش برای کودتا را محکوم کردند.

پس از کودتا، اردوغان تلاش کرد که میدان بازی را به نفع خود مدیریت کند. او گفت که مردم برای حمایت از او به خیابان‌ها آمده‌اند و با کودتاچی‌ها مقابله کرده‌اند. همچنین از کودتا به عنوان ابزاری برای به سکوت واداشتن مخالفان و اپوزیسیون استفاده کرد.

اردوغان، فتح الله گولن روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه و سازمان “فتو” وابسته به او را به عنوان طراح اصلی این کودتا اعلام کرد. در طول این سه سال، دهها هزار نفر از کارکنان دولتی از کار خود تعلیق یا اخراج شدند و بسیاری هنوز هم به ظن ارتباط با سازمان فتو در زندان به سر می‌برند.

بسیاری از کاربران توئیتری در این روز با ترند کردن 15TEMMUZDESTANI (حماسه ۱۵ ژوئیه) توئیت و پوسترهای جدید را در حمایت از دموکراسی در ترکیه منتشر کردند.

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *