عربستان، مصر، امارات و بحرین روابط دیپلماتیک خود را با قطر به اتهام حمایت دوحه از گروه‎های تروریستی قطع کردند.

عربستان، مصر، امارات و بحرین روابط دیپلماتیک خود را با قطر به اتهام حمایت دوحه از گروه‎های تروریستی قطع کردند.

به گزارش خات نیوز به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین صبح امروز(دوشنبه) در بیانیه‎ای جداگانه قطع روابط دیپلماتیک خود را با قطر اعلام کردند.

رسانه‎های عرب زبان گزارش دادند که این چهار کشور عربی، قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم و اعلام کردند که این کشور باعث بی ثباتی در منطقه می‎شود.

شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد که کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین حریم هوایی، دریایی و زمینی خود را به صورت دو طرفه با قطر بستند و شهروندان خود را از سفر به این کشور منع و پروازها را متوقف کردند.

دولت بحرین در بیانیه ای اعلام کرد که «روابط دیپلماتیک این کشور با دوحه برای حفاظت از امنیت ملی بحرین قطع می‎شود و دیپلمات‌های قطری 48 ساعت فرصت دارند تا منامه را ترک کنند.»

دولت امارات نیز به دیپلمات‎های قطری ۴۸ ساعت فرصت داده است که را ابوظبی را ترک کنند. امارات همچنین اعلام کرده است که هیچ شهروند قطری حق ورود به خاک امارات را ندارد و قطری‎های مقیم امارات ۱۴ روز فرصت دارند که این کشور را ترک کنند.

دولت مصر با متهم کردن دوحه به حمایت از گروه اخوان المسلمین اعلام کرد که قطر تفکر القاعده و داعش را گسترش می‏‌دهد و از گروه‎های تروریستی در سیناء حمایت می‏‌کند.

بر اساس این گزارش، خطوط هواپیمایی امارات اعلام کرد که همه پروازهای خود به قطر را از صبح فردا(سه شنبه) به حالت تعلیق در می‎آورد.

از سوی دیگر، فرماندهی ائتلاف عربی علیه یمن به سرکردگی عربستان سعودی اعلام کرد که به مشارکت قطر در این ائتلاف پایان داده است و قطر از ائتلاف سعودی علیه یمن اخراج شده است.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که هنوز دو کشور عربی کویت و عمان تصمیم خود درباره ادامه همکاری و یا قطع روابط دیپلماتیک با دوحه با وجود فشار شورای همکاری خلیج فارس اتخاذ نکرده‎اند.

فعالان رسانه‎ای می‎گویند که جنگنده‎های قطری در پی اعلام قطع روابط دیپلماتیک این چهار کشور عربی با دوحه، بر فراز آسمان سراسر قطر به پرواز درآمدند.

منابع خبری گزارش دادند که بهای نفت امروز در پی قطع روابط دیپلماتیک کشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر افزایش یافته است.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به قطع روابط 4 کشور عربی با قطر، از آنها خواست اختلافات خود را حل کرده و متحد باقی بمانند.

روابط عربستان، امارات با قطر طی روزهای اخیر به دلیل انتشار اخباری منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور دچار تنش و اختلافات شدید شده است.

روابط قطر با سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از 24 ماه می پس از آنکه شبکه قطری «الجزیره» سیاست‎های کلی غیر همسوی دوحه با شورای همکاری خلیج فارس و اظهارات منسوب به امیر قطر را منتشر کرد، دچار تنش شد؛ چراکه سیاست کلان کشور قطر به عنوان عضو شورای همکاری باید مطابق با سیاست‌های شورا و به آن پایبند باشد.

رسانه‎های عرب زبان پس از اعلام این خبر از سوی شبکه الجزیره و تببین سیاست‎های کلان قطر که با خطوط کلی سیاست شورای همکاری خلیج فارس همسو نبوده است، سر و صدای زیادی ایجاد کردند و حتی برخی رسانه‎های سعودی قطر را به کودتا تهدید کردند.

دوحه در پی این کشمکش‌ها و تهدیدات اعلام کرد که سایت خبرگزاری رسمی قطر هک و به امیر قطر نسبت داده شده است.

منبع خبر

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *