قوانین مالیاتی در ترکیه

 قوانین مالیاتی در ترکیه

به گزارش خات نیوز بخش بزرگی از درآمد دولت‌ها در تمامی کشورهای جهان را  مالیات تشکیل می‌دهد. مالیات پرداخت بخشی از درآمد هر فرد برای بهبود شرایط زندگی فرد و جامعه است ، قوانین مالیاتی بیشتر مردم را به پرداخت و بیشتر دولت‌ها را به تنظیم عادلانه و دقیق درآمدهای مالیاتی می‌کشاند . یکی از کشورهایی که در سال‌های گذشته رشد بسیار خوب اقتصادی را تجربه کرده است، کشور همسایه ما، ترکیه است که بررسی نظام مالیاتی آن درخور توجه خواهد بود. قوانین مالیاتی در کشور ترکیه بسیار دقیق و مثمر ثمر هستند .

قوانین مالیاتی در کشور ترکیه بسیار پیچیده و دقیق هستند . در ترکیه ، اخذ مالیات از مصرف سوخت و استفاده از خودرو ، ازمهم‌ترین اقلام تشکیل‌دهنده مالیات در این کشور است که بخش عظیمی از درآمدهای بودجه ترکیه را تشکیل می‌دهد و در همین ترکیه، به اشتباه اخذ مالیات‌‌های زیاد از تماس‌های تلفنی حذف می‌شود . وقتی اخذ مالیات 15 تا 40 درصدی از درآمد هر فرد، 15 درصد از درآمد بانک‌ها، موسسه‌های مالی و شرکت‌های بیمه ، دست‌کم 3 درصد در خرید و فروش مستغلات و تا 73 درصد بهای سوخت در کنار دیگر راه‌های مدیریتی و مالی، به رشد بالای اقتصادی کشوری منجر می‌شود . اما در زیرا مهم ترین سرفصل های مالیاتی ترکیه آشنا خواهید شد :

سرفصلهای مالیاتی در ترکیه به شرح زیر طبقه بندی می گردند :

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد شرکتها (اشخاص حقوقی)

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

مالیات بر هزینه ها(مصرف)

مالیات بر ارزش افزوده

بانکداری و بیمه

مالیات بر معاملات

حق تمبر

مالیات بر ثروت (دارایی)

مالیات بر ارث و هدیه

مالیات بر اموال

مالیات بر درآمد

عبارت است از مالیات بر درآمد اشخاص و شرکتها اعم از خارجی و داخلی ساکن ترکیه . درآمد حاصل از اشتغال، اموال ،تجارت و یا سایر فعالیتهای مشابه افراد غیر مقیم در ترکیه نیز مشمول مالیات می باشد ولی این مالیات تنها شامل درآمدهای حاصله در ترکیه است.

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی(شرکتها)

از دیدگاه مالیاتی ، شرکتها به دو گروه با مسئولیت محدود (شرکتهای مسئولیت محدود ) و شرکتهای خصوصی (مشارکتهای محدود و معمولی) تقسیم می شوند .مالیات بر شرکتها شامل شرکتهای با مسئولیت محدود،بنگاه های اقتصادی ،موسسات تجاری مستقل اجتماعی ،بنیادهای دولتی و محلی می گردد .مالیات مشمول (کامل یا محدود ) ،بر اساس موقعیت مکانی (اقامتگاه ) شرکت ثبت شده تعیین می گردد . در صورتیکه اقامتگاه شرکت و یا مرکز مدیریت آن در ترکیه ثبت شده باشد ،مشمول پرداخت مالیات از نوع کامل می گردد . این بدان معناست که درآمد ناشی از تجارت شرکت با تمام نقاط جهان ، مشمول پرداخت مالیات است .اگر شرکتی غیر محلی (در ترکیه ) تحت عنوان شعبه و یا سرمایه گذاری مشترک ثبت و اداره شود ،در اینصورت مشمول مالیات از نوع محدود می گردد .یعنی تنها به بخشی از درآمد که مستقیما در ترکیه کسب شده است ، مالیات تعلق می گیرد :

درصورت عدم حضور شخص در ترکیه (مانند ارائه فعالیتهای خدماتی در ترکیه ) معمولا مالیات مشمول ، به درآمد حاصله تعلق می گیرد .

نرخ پایه مالیات بر شرکت 30% بوده که با احتساب 10% نرخ اجرایی ، میزان مالیات قابل اجرا 33% می گردد .

برای شرکتهایی که اقامتگاه قانونی و یا محل مدیریت آن در ترکیه ثبت شده باشد، درآمد ناشی از فعالیتهای تجاری آنها با تمام نقاط جهان ، مشمول پرداخت مالیات می گردد اما برای پرداخت مالیات های مشمول بر درآمدهای حاصل از فعالیتهای خارجی ، تسهیلات اعتباری تعلق می گیرد .(تا سقف مالیات مشمول بر درآمد شرکتهای ترک ، یعنی 30%)

برای شرکتهایی که دفتر مرکزی در کشوری دیگر بوده و در ترکیه تحت عنوان شعبه به ثبت رسیده اند ، مالیات بربخشی از درآمد سالانه ایشان تعلق می گیرد که در طی یک دوره یکساله ، از محل شرکت ثبت شده در ترکیه کسب شده است .

دریافت مالیات ، طیف وسیعی از انواع درآمدها از قبیل افراد مقیم در ترکیه ، اشخاص حقیقی و حقوقی ، مال الاجاره تجاری ،شرکتها ،سود ناشی از اوراق قرضه دولتی ، سود بانکی و … را شامل می شود

برای شرکتهای غیر مقیم در ترکیه ، اغلب پرداختهای خارجی از قبیل ارائه خدمات حرفه ای و کمکهای فنی و حق امتیاز و اجاره مشمول مالیات ، نرخ مالیات بین 10 تا 25 درصد شناور است . این کشورها می توانند از کاهش نرخ مالیاتی در شرایط خاص بهره مند شوند . قراردادهای حق امتیاز و ثبت اختراعات، می بایست توسط اداره سرمایه گذاری خارجی به ثبت برسند .

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی :

عبارت است از مالیات مشمول بر دستمزد دریافتی درازء کاردر ترکیه ،درآمد حاصل ازاجاره ملک در ترکیه، سود و درآمد ناشی از فروش حق امتیاز، حق چاپ و موارد مشابه . (طرفنظر از محل پرداخت ، خواه در ترکیه باشد ،خواه بصورت حواله ارسال شده باشد).

افراد مقیم ترکیه مشمول پرداخت مالیات بر درآمد حاصل از تجارت با سراسر جهان می باشند ،اما می توانند جهت پرداخت مالیات های مشمول بر درآمدهای خارجی ، تسهیلات اعتباری دریافت کنند .مالیات بر درآمد حاصل از کشورهای خارجی ممکن است به نسبت مالیات مشابه بر درآمد داخلی در ترکیه کمتر باشد مشروط بر اینکه از سقف مالیاتی مورد قبول ترکیه کمتر نگردد .

درآمد مشمول مالیات افراد غیر مقیم همانند افراد مقیم بوده اما مشمول کاهش نرخ مالیاتی و دریافت تسهیلات اعتباری نمی باشند .نرخ مالیات برای اشخاص مشمول 15-40% می باشد .

مالیات بر هزینه (مالیات بر ارزش افزوده (VAT)):

نرخ مالیات بر تحویل کالا و ارائه خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده ، بین 1% تا 23% متغیر است که معمولا نرخ 18% درنظر گرفته می شود .میزان مالیات بر ارزش افزوده برای شرکتهای داخلی 18% ،برای اغلب درآمدهای ناشی از اجاره 1% ، به استثنای خودروی اجاره ای که 23% و برای اجاره سایر وسایل نقلیه زمینی 8% است .قرارداد کرایه از کلیه مالیاتها و عوارض و حق تمبر معاف است .نرخ مالیات بر ارزش افزوده در واردات ، بر اساس نرخ معمول محاسبه می گردد .

مالیات بر معاملات بانکی و بیمه:

عملیات بانکی و شرکتهای بیمه ای از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند اما مشمول مالیات ناشی از معاملات بانکی و بیمه ای هستند . این مالیات مشمول درآمدهای بانکی از قبیل سود وام می باشد .

حق تمبر :

حق تمبر مشمول طیف وسیعی از مدارک از جمله قراردادها، موافقت نامه ها، یادداشت های قابل پرداخت، نامه مشارکت سرمایه اعتبار و نامه تضمین، صورتهای مالی و اشتغال می گردد. حق تمبر ،بر اساس یک درصد از ارزش سند محاسبه می گردد.

مالیات بر ثروت (دارایی)

کسب اموال و دارایی بر حسب مورد (هدیه و ارث )، مشمول مالیات به میزان 4٪ الی 30٪ ارزش تخمینی آن می باشد. مالیات پرداخت شده در یک کشور خارجی بر اموال به ارث برده شده از میزان کل مالیات مشمول کسر می گردد .مالیات بر ارث در طول مدت پنج سال و درطی دو قسط در هر سال ،قابل پرداخت است.

مالیات بر اموال غیر منقول

مالیات بر املاک هر ساله بر اموالی از قبیل زمین و ساختمان تعلق گرفته و نرخ آن بین 0.3% تا 0.6% ارزش ملک متغییر می باشد .در صورت فروش اموال ،4.8% ارزش فروش از طرف خریدار و فروشنده پرداخت می گردد.در صورتیکه ملک مورد نظر به یکی از نزدیکان فروخته شود این مبلغ به 2.4% تقلیل می یابد .

همچنین ببینید

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد طرفداری | نوجوانان آزادکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *