ماجرای واردات کامیون‌های ترکیه چیست

ماجرای واردات کامیون‌های ترکیه چیست
خات نیوز- رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص کامیون‌های وارداتی از ترکیه توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خات نیوز، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به شعار “جهش تولید” و برنامه های سازمان توسعه تجارت در سال جدید، گفت: معتقد هستیم یکی از الزامات جهش تولید، تحریک تقاضا در داخل است چرا که تولید باید در جایی به فروش برسد و به موازات آن معتقد هستیم در زمان جهش صادرات را نیز باید داشته باشیم.

او بیان کرد: در سال ۹۹، تعداد ۵ برنامه عملیاتی در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه صادرات و مدیریت واردات طراحی شده است. عمده آن‌ها معطوف به توسعه صادرات به کشور‌های همسایه و توسعه تبادلات بین المللی از روش تهاتر و دیگری تقویت زیرساخت‌های صادراتی در کشور است.

رئیس سازمان توسعه تجارت تشریح کرد: تقویت زیرساخت‌ها می‌تواند هم در مناطق مرزی و بنادر و هم در نزدیکی مراکز تولید باشد. معتقد هستیم که “جهش تولید” که برابر فرمایشات مقام معظم رهبری باید محقق شود، جهش صادرات هم باید به دنبال داشته باشد و به همین دلیل باید زیرساخت‌های صادراتی پاسخگوی جهش تولید باشد.

زابودم گفت: منظور از زیرساخت‌های صادراتی، اهم از پایانه‌های صادراتی، انبار‌ها، سردخانه‌ها، مراکز دائمی نمایشگاهی، جاده‌ها و هر مکانی که می‌تواند آن را گسترش دهد. با افزایش صادرات به منطقه اوراسیا، مقداری مشکل به وجود آمد چرا که لجستیک به سمت کشور‌های شمالی مثل روسیه، ترکستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است و احتیاج دارد که لجستیک و زیرساخت صادراتی وجود داشته باشد تا بتواند این کالا‌ها را انتقال دهد.

او ادامه داد: با هماهنگی بخش‌های تولیدی اعم از معاونت امور صنایع در وزارت صمت یا جهاد کشاورزی این مسیر را باید باز کنیم چرا که جهش تولید نیاز به جهش صادراتی دارد و امیدواریم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

روانسازی تجارت جزو برنامه سازمان توسعه تجارت
رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: برنامه‌های سال ۹۹ می تواند به ۲ بخش ۶ ماه اول و ۶ ماه دوم سال تقسیم شود. ۶ ماه‌ اول سال، شرایط ویژه کرونا و ۶ ماه دوم به شرایط پساکرونا معروف شده است، برای فوریت کار یعنی برای ۶ ماه اول، در مورد متقاعد کردن کشور‌های همسایه و روانسازی تجارت بین جمهوری اسلامی و دیگر کشور‌ها کار کنیم.

او افزود: باید پروتکل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت به وزارت امور خارجه ابلاغ کرده است را پیگیری کنیم. موافقت نامه تجاری با کشور‌های همسایه بیشتر دنبال کنیم. امسال کلید مذاکرات موافقت نامه تجارت آزاد با اوراسیا از آبان ماه امسال خواهد خورد و مذاکراتی که با کشور‌های دوست برای گسترش موافقت نامه های تجاری، اعم از موافقت نامه تجارت آزاد، انجام داده ایم را گسترش دهیم.
این مقام مسئول گفت: به دلیل اینکه رفت و آمد‌ها در ۶ ماهه اول سال کمتر شده است، به صورت یک ویدئو کنفرانس با آن‌ها در ارتباط خواهیم بود که اولین آن با هند خواهد بود که تاکنون 4 دور مذاکره با این کشور داشته ایم دور پنجم مذاکرات در اوایل خرداد ماه به صورت ویدئو کنفرانسی خواهد بود. همچنین نشست با اتحادیه اوراسیا هم در نیمه دوم ماه می‌ به صورت ویدئو کنفرانسی ادامه پیدا خواهد کرد.
زادبوم ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال ماهیت مذاکرات تجارت تغییر می‌کند و به سمت مذاکرات ویدئو کنفرانسی و مکاتباتی پیش خواهد رفت تا بتوانیم فضا را در شرایط پساکرونایی پیش ببریم تا بتوانیم شرایط را برای مذاکرات تجاری باز کنیم. شرایط نظام بین الملل از نظر اقتصاد بین الملل و تجارت بین الملل برابر پیش‌بینی‌هایی که موسسات بین الملل از جمله بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، سازمان جهانی تجارت یا موسسات بین المللی انجام داده اند، تجارت و اقتصاد جهانی را تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است.
او گفت: باید طوری سیاست گذاری کنیم که کمترین آسیب را ببینیم. در بخش تولید و … جمهوری اسلامی نشان داده است که آسیب پذیری کمتری نسبت به کشور‌های توسعه یافته دارد.

آخرین وضعیت مرزهای مبادلاتی کشور
این مقام مسئول در خصوص آخرین وضیعت مرزها، گفت: برخی از مرزهای صادراتی باز هستند. با عراق ۹ مرز مبادلاتی داریم که شامل مرز باشماق، پرویزخان، تمرچین باز بوده و تردد انجام می شود. مرزهای مبادلاتی با افغانستان مانند دوقارون، ماهیرود، میلک، گمشاد باز است و تردد انجام می شود. مرزهای مبادلاتی با آذربایجان برای کالای تجاری باز است و تریلی‌ها و کامیون‌های ایرانی به دلیل اینکه تردد مسافر محدود است، بار‌ها را به طرف مقابل تحویل می دهند.

زادبوم تشریح کرد: ترانزیت به روسیه از طریق آذربایجان با راننده های غیر ایرانی برقرار است. مرز ارمنستان مبادلات با وزارت بهداشت ۲ طرف انجام می شود و امیدواریم ادامه پیدا کند. مرزهای مبادلاتی با پاکستان بسته است، پاکستان مرزهایش را نه فقط با ایران بلکه با سایر همسایگان از جمله هند و افغانستان بسته است و تا دو هفته دیگر آن را تمدید کرده است و امیدواریم از اوایل ماه می مرزها باز شود.
او ادامه داد: مرزهای مبادلاتی با ترکیه در حال حاضر به صورت ریلی کار می‌کند، اما برای اینکه بتوانیم بر سر مرز مبادلات را کامیون به کامیون انجام دهیم، با طرف ترک در حال مذاکره هستیم. اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در این زمینه فعال است تا بتوانیم تبادلات زمین هم انجام شود. هر چند یک تا ۲ بار حمل زمینی با ترانشیپمنت انجام می شود. ترانشیپمنت این است که کالا سر مرز می آید و توسط کامیون‌های ترک تحویل گرفته می شود و به داخل ترکیه برده می شود یا برعکس.

او در مورد مرزهای مبادلاتی بنادر، گفت: بنادر با عمان کار می‌کنند، همچنین با قطر کار را ادامه می‌دهد. با کویت مبادلاتی نداریم، در مورد امارات، قزاقستان و روسیه دریایی انجام می‌شود.

کامیون های وارداتی بدون مشکل می توانند وارد کشور شوند
زادبوم بار اشاره به آخرین وضعیت کامیون‌های وارداتی، گفت: چندی پیش محدودیت برای ورود رانندگان برخی از کامیون‌ها به کشور‌های اروپایی وجود داشته است اما با هماهنگی وزارت خارجه این افراد به ترکیه و از ترکیه به ایران آمدند. راننده‌ای که پشت مرز مانده باشد را بر اساس آمار‌ها نداریم، اما برای ورودشان محدودیت‌هایی وجود داشت.

او گفت: هر راننده ایرانی در هر کجای جهان که باشد می‌تواند به کشور بازگردد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. ممکن است برخی از کشور‌ها به دلیل تردد مسافر مشکلاتی داشته باشند. در مورد ورود و خروج تریلی با وزارت امور خارجه همکاری انجام شده و رانندگان مشکلاتی در این خصوص داشته باشند می‌توانند از طریق سفارتخانه‌ها به وزارت راه و شهرسازی اطلاع دهند تا کارشان پیگیری شود.

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *