محمد جواد ظریف وارد آنتالیا شد

محمد جواد ظریف وارد آنتالیا شد

خات نیوز- محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در هجدهمین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای دی.8، عصر روز جمعه وارد شهر آنتالیای ترکیه شد.

به گزارش خات نیوز، هجدهمین اجلاس وزرای امور خارجه هشت کشور عضو گروه دی.8 فردا (شنبه) با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آنتالیا برگزار می شود.

وزیر امور خارجه ایران در این اجلاس که از امروز در هتل کورنلیای شهر آنتالیای ترکیه آغاز شده، به سخنرانی خواهد پرداخت و در پایان این گردهمایی، مصوبات اجلاس هجدهم کشورهای دی.8 در قالب یک بیانیه منتشر و اعلام خواهد شد.

هشت کشور اسلامی شامل ایران، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه عضو دی.8 هستند.

امروز در نخستین روز این اجلاس دو روزه، چهل و یکمین کمیسیون تخصصی و کارشناسی کشورهای عضو گروه دی هشت پیش از برگزاری نشست وزرای امور خارجه برگزار شد و در جریان آن کارشناسان شرکت کننده مصوبات و متن بیانیه فردا را تهیه و تدوین کردند.

گروه دی.8 (Developing 8 / D-8 or Developing Eight) متشکل از هشت کشور مسلمان در حال توسعه است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.

پایه گذار گروه D8 نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید و اسلام گرای ترکیه بود که با سفر به هشت کشور عضو در تیرماه سال 1375 زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد.

نخستین اجلاس سران دی 8، در شهر استانبول در خرداد ماه 1376 برگزار شد.

دبیرخانه دائمی این سازمان در استانبول قرار دارد و دبیرکل آن به مدت چهار سال و به صورت دوره ای از سوی کشورهای عضو تعیین می شود.

تجارت کنونی بین این کشورها رقمی در حدود 150 میلیارد دلار برآورد شده ولی هدف این سازمان رسیدن به رقم 500 میلیارد دلار است.

کشاورزی، صنعت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و گردشگری از جمله زمینه هایی است که در سازمان دی.8 در اولویت قرار دارد و در این رابطه اقدامات مناسبی برای تسهیل تجارت میان کشورهای عضو صورت گرفته است.

موافقت نامه تجارت ترجیحی، موافقتنامه تسهیل صدور روادید بازرگانی، همکاری های هواپیمایی کشوری، موافقت اولیه تاسیس دانشگاه دی.8 در همدان، همکاری های علمی و فناوری، تشکیل فدراسیون اتاق های بازرگانی از جمله این اقدامات است.

شبد*1905*9122

انتهای پیام /*

منبع خبر

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *