مخالفت آنکارا با تصمیم آمریکا

مخالفت آنکارا با تصمیم آمریکا

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه تصمیم آمریکا علیه ایران کشورهای وارد کننده نفت از ایران را متحمل هزینه می‌کند، گفت واشنگتن به بازاریاب برخی کشورهایی تبدیل شده که با واشنگتن و تل‌آویو همکاری می‌کنند.

به گزارش خات نیوز مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه با تأکید بر مخالفت آنکارا با تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌های تحریمی واردکنندگان نفت ایران، گفت واشنگتن با چنین اقداماتی به دیگر کشورها هزینه وارد می‌کند.

چاووش‌اوغلو که ساعتی بعد از اعلام تصمیم آمریکا در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجه تاجیکستان در آنکارا در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «ما با این تحریم‌ها مخالف بوده‌ایم و هستیم.

او با اشاره به اظهارات مقام‌های آمریکایی که گفته‌اند کشورهای واردکننده نفت از ایران باید از این پس نفت خود را از کشورهای دیگر تأمین کنند، گفت: متنوع‌سازی منابع نفتی برای کشورها از جمله ترکیه آسان نیست، خصوصا اینکه اکنون خط لوله انتقال نفت عراق در جریان درگیری‌ها با گروه تروریستی داعش آسیب دیده و تعمیر این خط لوله زمان‌بر است.

وزیر خارجه ترکیه افزود: «خرید نفت از کشوری دیگر، ساده نیست. باید فناوری پالایشگاه‌ها را تغییر داد، برای این کار هم باید پالایشگاه‌ها را تعطیل کرد و این کار هزینه سنگینی دارد. ایالات متحده تصمیمی یکجانبه می‌گیرد و به همه کشورها می‌گوید به جای خرید نفت از ایران، از کشوری دیگر نفت بخرید. آیا شما قرار است برای آن کشورها بازاریابی کنید؟»

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اکنون عنوان می‌کند که نفت باید از کشورهای مشخصی خریداری شود که رابطه بهتری با ایالات متحده دارند، گفت این رفتار کاملا نادرست است.

وزیر خارجه ترکیه در این مورد گفت: «می‌دانند که نفتی که از این کشورها می‌آید بسیار گران تمام می‌شود، ما هم می‌دانیم. اینکه وزیر خارجه یک کشور برای کشورهای دیگر بازاریابی کند، کاملا اشتباه است. این کار چه فکری به ذهن می‌آورد؟ اینکه از ایران نفت نخرید و از کشورهای دیگر بخرید، کشورهایی که همکاری نزدیکی با ایالات متحده دارند. این نه از لحاظ سیاسی و نه از لحاظ اخلاقی، درست نیست. این لحاظ تجاری هم درست نیست و خلاف قواعد سازمان تجارت جهانی است. این خطری برای ثبات منطق است.»

او افزود: ایالات متحده و اسرائیل با ایران دشمنی می‌کنند و همزمان هم به دنبال افزایش صادرات نفت کشورهایی هستند که با آن‌ها همکاری نزدیکی دارند.

چاووش‌اوغلو پیش از این در توییتر نوشته بود که تصمیم آمریکا به مردم ایران آسیب می‌زند و آنکارا مخالف اقدامات یکجانبه ایالات متحده علیه ایران است.

ترکیه یکی از واردکنندگان عمده نفت ایران است و سه ماه پیش هم برای ادامه خرید نفت از ایران از آمریکا معافیت دریافت کرده بود. در حالی که مقام‌های ترکیه‌ای از هفته‌ها قبل برای تمدید این معافیت با آمریکا در حال مذاکره بودند، اما واشنگتن روز گذشته اعلام کرد معافیت از تحریم نفتی ایران را برای هیچ کشوری از جمله ترکیه، تمدید نمی‌کند.

منبع خبر

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *