مردم ترکیه برای مقابله با کرونا با دولت همکاری می‌‌کنند

مردم ترکیه برای مقابله با کرونا با دولت همکاری می‌‌کنند
مردم به سبب توصیه های جدی و هشدارهای مقامات بهداشتی، همراهی مناسبی با دولت دارند.


به گزارش خات نیوز همواره ایرانیان پای ثابت تورهای گردشگری ترکیه بوده اند. به طوری که یک سفر به استانبول یا دیگر شهرهای بلاد عثمانی، این انگیزه را درهر ایرانی تحریک می کند که بارسفر ببندد و برای مهاجرت اقدام کند.

ایجاد فضایی مناسب با سلایق و خواسته های ایرانیان و قرابت فرهنگی میان دو ملت، فضای مهاجرت را برای خانوارهای ایرانی آسان تر کرده است. البته این فضاسازی به صورت تصاعدی درآمد دولت ترکیه را افزایش داده و برای مهاجران قوانین جذابی وضع نموده تا آنها بتوانند با حداقل های مالی و درآمدی بتوانند در این کشور بمانند و به قولی دلار خرج کنند.

صنعت گردشگری طی یک دهه اخیر رشد اقتصادی ترکیه را بیش از 8 درصد رسانده و تنها در سال 2019 این کشور بیش از 45 میلیون گردشگر را جذب کرد که آمارش رکوردی برای این کشور تلقی می شد.

بیشترین گردشگران این کشور را در سال 2019 آلمانی ها، ایرانیان و مسافران بلغاری و یونانی شامل می شدند.

این کوتاه توضیحات را گفتیم تا به این نکته اشاره کنیم که همین دولتی که نه درآمد نفتی دارد و نه منابع معدنی و ثروت های طبیعی، به محض شیوع جدی کرونا در کشورهای همسایه همچون ایران، بدون در نظر گرفتن از دست رفتن درآمدهای کلان گردشگری مرزهای خود را با ایران بست.

مسافران چینی را به کشورش راه نداد، مرزهای اروپایی را بست و مسافرانی که از اروپا برمی گشتند را با احداث بیمارستان صحرایی درکنار فرودگاه، قرنطینه کرد تا بتواند ورود و شیوع ویروس را کنترل کند.

همین مسئله باعث شد تا ترکیه به عنوان الگوی نمونه مبارزه و آموزش بهداشتی با کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی معرفی شود. اما بد نیست نگاه کوتاهی به اقدامات دولت و مسئولان بهداشتی ترکیه به عنوان همسایه دیوار به دیوار خود داشته باشیم که تا لحظه نگارش این متن تنها 35 نفر کشته و 1100 مبتلا را ثبت کرده است.

دولت اردوغان به منظور مبارزه با کرونا به فوریت بسته حمایت مالی 33 میلیارد یورویی اختصاص داد تا صرف تهیه اقلام بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه و حمایت از جامعه کرونا زده گردد. همچنین دولت ادارات دولتی را تعطیل کرده و کارمندان را با حقوق به مرخصی 15 روزه قابل تمدید فرستاد.

بانک ها از ساعت 12 ظهر تا 16 کارمی کنند و مراجعه کنندگان با ایستادن در بیرون از بانک به صورت تک به تک و با رعایت فاصله و ضدعفونی شدن کامل وارد بانک می شوند. دستگاه های عابربانک هر یک ساعت یک بار توسط کارمندان مستقر در بانک ضدعفونی می شود.

ترکیه برای مقابله با کرونا چه می کند؟

مدرسه ها تعطیل و دانشگاه ها تعطیل شدند و از همان روز اول تعطیلی آموزش های مجازی را آغاز کرد و به عنوان رتبه اول آموزش مجازی دانش آموزان از سوی یونیسف شناخته شد.

وسایل نقلیه عمومی به صورت لحظه ای توسط ماموران مستقر در ایستگاه های اتوبوس و مترو ضدعفونی می شوند و مسافران قبل از ورود به ایستگاه و بعد از خروج از ایستگاه توسط دستگاه های مستقر دست های خود را ضدعفونی می کنند.

دولت به خانواده ها و به مودم های خانگی اینترنت پرسرعت نامحدود رایگان داده است و بر روی تمام گوشی های موبایل در کنار آنتن گوشی پیام “حیات در خانه است” بارگذاری شده تا هرلحظه این پیام برای مردم یادآوری شود.

دولت خروج افراد بالای 65 سال را ممنوع کرده است تا جانشان به خطر نیفتد و برای تامین مایحتاج روزانه آنها ماموران پلیس و شهرداری های هر منطقه را موظف کرده تا خریدها و سفارشات روزانه و مایحتاج خوراکی و زندگی سالمندان را تهیه و درب خانه آنها تحویل دهند. برای این منظور شماره تلفن های مخصوصی را اختصاص
داده اند تا سالمندان بدون خروج از منزل اقلام مورد نیاز خود را تحویل گیرند.

دولت حقوق بازنشستگان و کارمندان را افزایش داده است تا نگرانی مالی نداشته باشند و درخانه بمانند. ضمن اینکه حقوق ماهیانه آنها را درصورت درخواست آنها درب منزلشان به صورت نقدی تحویل می دهند تا نیازی به مراجعه به بانک و برداشت از حساب نباشد.

مراکز تجاری و پاساژهای بزرگ تمامی کشور تعطیل شده اند و تنها فروشگاه های مواد غذایی با تامین تمام مایحتاج زندگی اعم از خوراک و پوشاک به صورت چند ساعت در روز فعال هستند و در ورودی و خروجی تمامی این مراکز ماموران ضدعفونی حضور دارند.

دولت برای تامین ضررهای تعطیلی اصناف مختلف تمامی وام های بانکی را تا اطلاع ثانوی تعلیق، اجاره پاساژها را متوقف و با جلسه توجیهی و اقتصادی با مالکان با پرداخت بخشی از کرایه مغازه ها خسارت آنها را جبران کرده است.

دولت برای کارمندان خود که مستاجر هستند، کمک هزینه اجاره خانه تعیین کرده است.

مساجد علیرغم مخالفت برخی روحانیون، تعطیل و نمازهای جمعه در مساجد شهری برگزار نمی شود و تنها در برخی مراکز اصلی با رعایت تدابیر بهداشتی نمازجمعه برگزار می گردد.

شبکه های ترک زبان به صورت مداوم با برنامه های اختصاصی کرونا درحال بررسی وضعیت شهرها در مناطق مختلف هستند و مردم را نسبت به خطرات این ویروس توجیه می کنند تا در خانه بمانند.

وزارت بهداشت و مراکز پزشکی به صورت سه شیفته درحال فعالیت هستند و پرستاران موظفند هر شیف کاری یک شیفت استراحت داشته باشند. ضمن اینکه حقوق کادر پزشکی در ایام به پاس زحمتشان افزایش یافته است.

بیمارستان های صحرایی در مرکز هر منطقه شهرداری احداث شده و تست ویروس برای تمام این مراکز امکان پذیر است و افراد سالمند با درخواست خود می توانند پزشکان را برای انجام تست های اولیه به خانه فرابخوانند.

بسته های معیشتی برای تمامی شهروندان ترک تهیه شده و درب منزل آنها تحویل داده می شود که شامل برخی مواد غذایی و بهداشتی همچون ماسک و ژل ضدعفونی و دستکش و کتابچه آموزشی است.

شهرداری ها تمامی نیمکت های پارک ها و سواحل را جمع کرده اند تا کسی تجمع و حضوری در این مکان ها نداشته باشد و پلیس در تمامی مراکز بهداشتی حضور دارد تا افراد با فاصله از هم قرار داشته باشند و نزدیک هم نشوند.

بیمارستان ها به عنوان یکی از مراکزاصلی انتقال ویروس به صورت لحظه و مداوم ضدعفونی و درتمامی راهرو ها با نصب دستگاه های ضدعفونی کننده دست و دستکش های یکبار مصرف، جاگذاری شده اند.

باتوجه به گرانی سوخت درترکیه، معمولا رانندگان 10 تا 20 لیتر بنزین یا گازوئیل می زنند و به همین سبب زود به زود باید به پمپ بنزین ها مراجعه کنند. به همین منظور دولت برای آن دسته از رانندگان که بیش 50 لیتر سوخت بزنند یارانه 20 لیتری در نظر گرفته اند تا مردم دیرتر به پمپ بنزین ها مراجعه کنند.

فروشندگان اینترنتی در این ایام تمام اقلام مورد نیاز مشتریان با تخفیفات ویژه به آنها تحویل می دهند و وزارت بهداشت بر نحوه سفارش و تحویل بسته ها توسط کارمندان این فروشگاه های اینترنتی نظارت دقیق دارد.

شهرک ها و مجتمع های مسکونی به صورت رایگان ضدعفونی و داخل آسانسورها مایع شستشو نصب شده است.

تجمع و پیک نیک در پارک ها و سواحل ممنوع و تنها پیاده روی های دونفره و بارعایت فاصله با یکدیگر امکان پذیر است

مردم به سبب توصیه های جدی و هشدارهای مقامات بهداشتی، همراهی مناسبی با دولت دارند و هرشب ساعت 9 شب در خانه های خود با آمدن به لب پنجره ها با تشویق کادر درمانی و فریاد “امید هست حیات هست” به خود روحیه می دهند.

اینها بخشی از اقداماتی است که همسایه ما در حال انجام دادن آن است و توانسته با این فعالیت های شیوع ویروس را کنترل کند.

حمیدرضا عسگری

منبع خبر

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *