هفته فیلم ایران در ترکیه آغاز شد

هفته فیلم ایران در ترکیه آغاز شد

هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در شهر ازمیر ترکیه روز سه شنبه با همکاری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه دوکوز ایول ازمیر و وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول آغاز شد.

به گزارش خات نیوز، در آیین افتتاح این رویداد فرهنگی که با استقبال چشمگیر دوستدارن سینمای ایران همراه بود، پروفسور ‘اوغوز ادنیر’ استاد کرسی طراحی فیلم دانشگاه دوکوز ایلول گفت: مطالعه و تحقیق سیر تولیدات حوزه سینمای ایران نشان می دهد که دوره رشد و شکوفایی سینمایی ایران از سال 2000 تا 2010 بوده به طوری که تولیدات سینمایی ایران در هر سال به طور متوسط 120 فیلم بلند سینمایی بوده است.

وی بیان کرد: این رقم نشان دهنده اهتمام جدی سینماگران و هنرمندان این عرصه در ایران دارد.

وی با اشاره به اینکه امروزه در سینمای ایران شاهد حضور نسل جدید از کارگردان های جوان زیر 30 سال هستیم که با بهره گیری از دوربین های دیجیتال فعالیت های چشمگیری دارد، اضافه کرد: در فیلم ‘مرگ ماهی’ کارگردان و عوامل تولید این مجموعه ایرانی بدون به تصویر کشیدن ‘مرگ’ توانستند از زاویه ای دیگر مرگ و حس پیچیدگی روابط یک خانواده بحران زده را از دریچه دوربین به تماشاگران القا کنند.

پروفسور زوهال چتین اُوزکان رئیس کرسی رشته طراحی فیلم دانشگاه دوکوز ایلول ازمیر نیز در این برنامه گفت: امروز با آغاز هفته فیلم ایران در ازمیر فرصت سفر چهار روزه ما به ایران از دریچه دوربین فراهم شده و ما می توانیم با تماشای آثار فاخر سینمای ایران، از زاویه ای دیگر با سینمای آزاد و فعال ایران که از بسیاری جهات با سینمای جهان متمایز بوده و برای ما به دلیل پرداختن به ابعاد معنوی ارزشمند است، آشنا بشویم.

پروفسور ‘ممتاز ساغلام’ رئیس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه دوکوز ایلول ازمیر نیز در ادامه این برنامه گفت: امروز همه با هم به تماشای 2 فیلم ایرانی فاخر از 2 کارگردان ایرانی نشستیم و همان طور که می دانید، ایران دارای تمدن با قدمت بسیار است و تبلور این تمّدن فاخر را در ادبیات و هنر این سرزمین می بینم.

وی هنر ایران را یکی از غنی‌ترین میراث هنری در تاریخ جهان دانست و بیان کرد: هنر ایران در برگیرنده بسیاری از رشته ها از جمله معماری، نقاشی، سفالگری، خوشنویسی و سینماست.

وی افزود:’ بی صبرانه منتظر برگزاری نمایشگاهها و آثار ادبی و فرهنگی ایران در دانشگاه دوکوز ایلول هستیم و بر رسم دوستی میان دو کشور، تصمیم به کاشت دو نهال بید مجنون و گیلاس، به یاد آقای مجیدی و مرحوم عباس کیا رستمی گرفته ایم.

عبدالرضا راشد وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول نیز در این مراسم با تقدیر از مسئولان دانشگاه و دانشکده هنرهای زیبای دوکوز ایلول ازمیر برای میزبانی هفته فیلم ایران گفت: سینمای ایران قدمت 120 ساله دارد و در ایران سالانه 100 فیلم تولید می شود و سالانه 800 کارگردان در تمامی استانهای کشور در این عرصه به فعالیت می پردازند.

وی افزود: یکی رخداد های مهم سنیمای ایران که در بعد بین الملل برگزار می شود، جشنواره فیلم فجرانقلاب اسلامی است.

راشد اضافه کرد: صنعت سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی خط سیر جدیدی را انتخاب کرد که ملهم از جهان بینی غیرمادی است.

وی اظهار کرد: امروز راه توسعه مناسبات دو کشور ایران و ترکیه تنها در همکاری و همدلی نهفته است و یکی از موثرترین این راهها مشارکت بین‌المللی و ارتباط فعال دیپلماسی فرهنگی است و سینما از مهمترین و تاثیرگذارترین ابزار آن به شمار می رود.

در بخش پرسش و پاسخ این مراسم نیز روح الله حجازی کارگردان فیلم ‘مرگ ماهی’ گفت: من با کارهای ‘نوری بیلگی جیلان’ کارگردان و هنرمند ترکیه ای آشنایی دارم وعلاقمند به آثار این کارگردان بزرگ هستم.

وی بیان کرد: همراهی و همذات پنداری تماشاگران با فیلم در سینمای مدرن بسیار با اهمیت بوده و این همان وجه تمایز سینمای ایران با سایر سینماهای جهان است.

وی اضافه کرد: به خاطر توجه به انسان و مفاهیم غیرمادی سینمای ایران شاهد حضور کارگردان های بزرگی همچون اصغر فرهادی وعباس کیارستمی و داریوش مهرجویی در ایران هستیم.

در پایان این آیین، به پاس قدردانی از حضور و همکاری ها، به وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول و روح الله حجازی از طرف ریاست دانشگاه دکوز ایلول لوح تقدیر اهدا شد.

به گزارش ایرنا، در هفته فیلم ایران که تا 10 اسفند در شهر ازمیر ادامه دارد، 6 فیلم از سینمای کشورمان شامل بید مجنون، مرگ ماهی، طهران تهران، آواز گنجشک ها، یک حبه قند و سوپراستار با دوبله و زیرنویس ترکی استانبولی به نمایش در می‌آید.

خاورم/1905

انتهای پیام /*

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *