پست نخست وزیری در ترکیه حذف می شود

پست نخست وزیری در ترکیه حذف می شود

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات روز یکشنبه، تعداد وزارتخانه های ترکیه را از 26 عدد کنونی به 16 وزارتخانه کاهش می دهد.

به گزارش خات نیوز، وی شب گذشته در مصاحبه تلویزیونی که از محل فرودگاه سوم و تازه تاسیس استانبول انجام شد، هدف از این کار را سبک سازی دولت و سازگار کردن بدنه مدیریتی ترکیه متناسب با نظام ریاستی اعلام کرد.

نظام حکومتی ترکیه در پی تغییرات قانون اساسی این کشور که در فروردین ماه سال 1396 به تایید و تصویب مردم رسید، از پارلمانی به ریاستی تغییر یافت و در انتخابات پیش رو که نخستین انتخابات در قالب نظام ریاستی محسوب می شود، رییس جمهوری رئیس کابینه و دولت شده و پست نخست وزیری در ترکیه حذف می شود.

اردوغان همچنین گفت: در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری ترکیه، هشت سازمان مستقل وابسته به نهاد ریاست جمهوری تشکیل خواهد داد و علاوه بر آن چهار دفتر ویژه زیر نظر رییس جمهوری نیز تشکیل می شود و تمام امور مهم ترکیه از طریق این چهار دفتر پیگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: کاهش تعداد وزارتخانه ها و ایجاد سازمان ها و دفاتر ویژه از طریق ادغام و همسان سازی فعالیت نهادها و وزارتخانه های موجود فعلی انجام خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد که 65 شورا، کمیته و کمیسیون موجود در ترکیه حذف شده و به جای آن 9 شورای تخصصی در حوزه های مختلف تشکیل خواهد شد که این شوراها با همکاری نهادهای دیگر و از جمله مجلس کار سیاست گذاری در حوزه های مختلف و ارائه خدمات مشاوره را بر عهده خواهند داشت.

وی در ادامه در تشریح برنامه های انتخاباتی خود، با اشاره به افزایش درآمد سرانه ترکیه در 16 سال خدمت حزب عدالت و توسعه از سه هزار و 84 دلار در سال 2002 به 10 هزار و 500 دلار کنونی، این کار را نتیجه کارآمدی تشکلات حزبی خود در خدمت به مردم عنوان کرد و گفت: کارنامه گذشته و فعلی همه مدعیان انتخابات ترکیه پیش روی مردم است.

وی اضافه کرد: نامزدهای رقیب من وعده داده اند که یا پروژه های ساخته شده در دوره ما را که همه متعلق به کشور و ملت ترکیه است، تخریب خواهند کرد و یا پروژه های در حال احداث را تعطیل خواهند کرد و شما شاهد هستید که اینها به جای ساختن، به فکر تخریب هستند.

رییس جمهوری ترکیه در ادامه با اشاره به ادامه عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق گفت: این کار با هدف تصرف قندیل و در اختیار گرفتن مقر اصلی گروه پ.ک.ک آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در شرق و غرب فرات در شمال سوریه نیز دو عملیات در حال انجام داریم که در غرب فرات این عملیات را با همراهی روسیه پیش می بریم و گاهی ایران نیز همراه ترکیه در مبارزه علیه تروریست ها همکاری می کند و در شرق فرات نیز با همکاری نیروهای ائتلاف ضد داعش اقدام می کنیم.

وی ادامه داد: برای حل مساله سوریه مذاکرات آستانه، سوچی، آنکارا و تهران را نیز دنبال می کنیم و هدف ما این است که این مساله از طریق مذاکره حل شود.

رییس جمهوری ترکیه همچنین گفت: هم اکنون 3.5 میلیون سوری در ترکیه به عنوان پناهجو حضور دارد و ما هم قصد داریم با ایجاد ثبات و امنیت سوریه، آنها به موطن خود بازگردند.

خاورم/1905

انتهای پیام /*

منبع خبر

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *