گفت‌وگوی مجازی گمرک ایران با ترکیه 

گفت‌وگوی مجازی گمرک ایران با ترکیه 

رئیس کل گمرک ایران در گفت‌وگوی مجازی با همتای ترکیه‌ای خود به منظور توسعه تجارت میان دو کشور پیشنهادهایی را ارائه داد.

به گزارش خات نیوز ، مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران در گفت‌وگو با معاون وزیر تجارت ترکیه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد برای افزایش تبادلات تجاری، اجرای آزمایشی تبادل اطلاعات گمرکی به صورت الکترونیکی و برخط، پیگیری امکان استعلام الکترونیکی گواهی مبدا از مراجع ذی‌ربط در ترکیه و اجرای پروژه مشترک فعالان اقتصادی مجاز و افزایش تردد کامیون‌های دوکشور و انجام اقدامات لازم برای سرعت‌بخشی به تجارت را در دستور کار قرار دهد.

وی به همتای خود، “رضا تونا توراگای” گفت: گمرک ایران برای برگزاری نشست مرزی به صورت حضوری در گمرک بازرگان – گوربلاغ برای اجرای آزمایشی فنی پروژه نهایی تبادل اطلاعات گمرکی به صورت الکترونیکی و برخط (on line)، با توجه به نهایی شدن توافق فیلدهای مورد تبادل اطلاعات و آزمایش موفق ارسال و دریافت رکوردهای اطلاعاتی طرفین به معاون وزیر تجارت ترکیه اعلام شد که مقرر شد جلسه‌ای مقدماتی برای کارشناسان فناوری اطلاعات طرفین به صورت مجازی جهت مرور نیازمندی‌ها و تنظیم برنامه نشست حضوری و مراسم افتتاحیه در روز سه‌شنبه، ۲۵ شهریور، برگزار شود.

معاون وزیر اقتصاد افزود: دومین پیشنهاد گمرک ایران به طرف ترکیه‌ای پیگیری امکان استعلام الکترونیکی گواهی مبدأ از مراجع ذی‌ربط در ترکیه با توجه به فرمت توافق شده بود که مقرر شد معاون وزیر تجارت ترکیه موضوع را به مراجع ذیربط واتاق بازرگانی ترکیه منعکس و نتیجه را اعلام کند.

میراشرفی در ادامه گفت: آمادگی گمرک ایران برای امضای سند یادداشت تفاهم اجرای پروژه فعالان مجاز اقتصادی AEO و کریدور سبز ساده سازی شده گمرکی توسط روسای کل گمرکات دو کشور در تهران یا آنکارا که پیش نویس آن در سفر معاون وزیر تجارت ترکیه در مهرماه سال گذشته پاراف شده بود به طرف ترکیه‌ای اعلام شدو تصمیم گرفته شد مراتب طی نامه به صورت کتبی اعلام تا در اولین فرصت اسناد موصوف به امضای روسای کل گمرکات دو کشور برسد.

رییس کل گمرک ایران در این گفتگوی ویدئو کنفرانسی با اشاره به سرعت بخشی به تجارت بین دو کشور تاکید کرد: یکی از موارد مورد تاکید از سوی ایران، افزایش ظرفیت پذیرش کامیون در گمرک گوربلاغ ترکیه (مرز بازرگان و گوربلاغ ترکیه) و افزایش پذیرش کامیون و مسافر از گمرک اسن دره (مرز سرو جمهوری اسلامی ایران و اسن دره ترکیه) مطرح و معاون وزیر تجارت ترکیه قول مساعد داد مراتب را مورد بررسی قرار دهد تا با هماهنگی آنکارا و افزایش امکانات بهداشتی و قرنطینه‌ای در این مرز و افزایش مسیرهای تردد کامیونی در گمرک گوربلاغ امکان پذیرش تا سقف ۳۵۰ دستگاه کامیون در روز از طرف ترک فراهم شود.

وی در خصوص مرز سرو مطرح کرد: در مرز زمینی سرو – اسن دره از ۲۴ مرداد طرف ترک اقدام به پذیرش مسافر بطور میانگین ۱۲۰ نفر در روز کرده است. (از ۳۰/۹ صبح لغایت ۳۰/۶ عصر) و همچنین بطور متوسط روزانه تعداد ۱۱۰ کامیون خروجی به سمت ترکیه و ۵۰ دستگاه کامیون ورودی به سمت ایران تردد می‌کنند.

میراشرفی در این گفت وگو در خصوص مسافران ایرانی خروجی به سمت ترکیه نیز تاکید کرد: رفع محدودیت در پذیرش مسافرین ایرانی خروجی از کشور، با توجه به اینکه که کشور ترکیه طبق دستور العمل وزارت داخلی و بهداشت خود فقط نسبت به پذیرش مسافرین مقیم آن کشور اقدام می‌کند، مطرح و معاون وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد از وزارت خانه‌های داخلی و بهداشت ترکیه به عنوان مراجع ذیصلاح موضوع پیگیری قرار خواهد داد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: رفع محدودیت زمانی شروع فعالیت گمرک گوربلاغ ترکیه در پذیرش مسافر، با توجه به اینکه گمرک مذکور از ساعت ۱۱ الی ۱۳ نسبت به پذیرش مسافرین اقدام می‌کند در حالیکه گمرک بازرگان به صورت ۲۴ ساعته نسبت به پذیرش مسافرین اقدام می‌کند.

رییس کل گمرک ایران گفت: بمنظور جلوگیری از ایجاد تراکم کالاهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران در محوطه گمرک گوربلاغ ترکیه و بروز مشکلات عدیده در جلسات قبلی درخواست شده بود که گمرک ترکیه نسبت به انتقال کالاهای صادراتی ایرانی که نیاز به ارزیابی دارند، به گمرک دو بایزید اقدام کند که موضوع از طرف ترک موکول به موافقت ریاست جمهوری ترکیه شده بود و مقرر شد ایشان موضوع را پیگیری و نتیجه را اعلام کند.

رییس کل گمرک ایران در خصوص هشتمین پیشنهاد گمرک ایران به طرف ترکیه‌ای ادامه داد: موضوع نارضایتی رانندگان ایرانی از نحوه ارائه خدمات و نبود امکانات بهداشتی در پارکینگ گمرک گوربلاغ ترکیه، علی رغم اخذ هزینه ورود به پارکینگ منعکس که معاون وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد که موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد.

میراشرفی با اشاره به توسعه حمل و نقل ریلی دوکشور تصریح کرد: درخواست افزایش پذیرش واگن در مرز زمینی رازی -کاپی کوی مطرح و معاون وزیر تجارت ترکیه قول پیگیری این موضوع را از راه آهن این کشور داد.

رییس کل گمرک ایران تاکید کرد: با توجه به گزارش‌های واصل شده مبنی بر آسیب رساندن‌های مکرر به کالاهای صادراتی ایران هنگام ارزیابی در گمرک گوربلاغ ترکیه مراتب مطرح شد و معاون وزیر تجارت ترکیه ضمن ابراز تاسف از وقوع این موضوع، پیگیری موضوع و توجه دادن به ناظر منطقه را برای حل مشکل اعلام کرده است.

میراشرفی در مورد درخواست‌های طرف ترکیه‌ای توضیح داد: معاون وزیر تجارت ترکیه نیز دو موضوع را دراین گفتگوی ویدئو کنفرانسی مطرح کرد که یکی درخواست رفع ممنوعیت از واردات ۶۸ قلم از کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی ج. ا. ایران برای ترکیه که قبلا در دستور کار کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در سال ۱۳۹۸ قرار گرفته بود که مقرر شد مراتب از وزارت صمت پیگیری و نتیجه اعلام شود. دومین درخواست ظرف ترکیه‌ای، موضوع نهایی سازی فاز ۳ پروژه تیر الکترونیک e-TIR و درخواست تسریع در اجرای آن بود که مقرر گردید طی ۳ ماه آینده گمرک ایران مراتب اجرایی آن را مورد بررسی و امکان سنجی فنی قرار دهد.

میراشرفی در پایان ابراز کرد: با توجه به کاهش چشمگیر تجارت خارجی (صادرات و واردات) در پنج ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته طرفین بر رفع موانع موجود و بررسی تمامی راهکارها بمنظور افزایش تجارت طرفین بمنظور جبران کاهش تراز تجاری کشور در ماه‌های باقیمانده سال جاری تاکید کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان

همچنین ببینید

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام پیروزی در ترکیه شد طرفداری | نوجوانان آزادکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *