آغاز فعالیت کشتی حفاری ترکیه در دریای سیاه

آغاز فعالیت کشتی حفاری ترکیه در دریای سیاه

خات نیوز- وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد کشتی حفاری فاتح فعالیت خود را برای اکتشاف منابع هیدروکربنی در دریای سیاه آغاز کرده است.

به گزارش خات نیوز، فتیه دونز، وزیر انرژی ترکیه امروز اعلام کرد کشتی حفاری این کشور با نام «فاتح» فعالیت خود را برای اکتشاف منابع نفت و گاز در منطقه مدیترانه آغاز کرده است.

دونز در این خصوص گفت کشتی فاتح با پشتیبانی و دعای مردم ما نخستین حفاری را در دریای سیاه آغاز کرده است. برای امنیت انرژی ترکیه، ما وجب به وجب دریا‌های خود را کاوش خواهیم کرد و اگر چیزی وجود داشته باشد آن را خواهیم یافت.

فاتح یکی از کشتی‌های حفاری ترکیه است که به دریای مدیترانه اعزام شده است تا به کاوش نفت و گاز بپردازد موضوعی که سبب ایجاد تنش میان روابط قبرس و اتحادیه اروپا با آنکارا شده است. اتحادیه اروپا بار‌ها و بار‌ها از فعالیت‌های ترکیه در منطقه‌ای که قبرس آن را منطقه اقتصادی انحصاری خود می‌داند، انتقاد کرده است. از سوی دیگر آنکارا تاکید کرده است که منابع این منطقه به همه کشور‌های آن تعلق دارد.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز اخیرا درباره تحولات جدید شرق دریای مدیترانه گفته است همسایگان ترکیه به دنبال تصرف حقوق این کشور در این منطقه هستند، اما ترکیه اقداماتی نظیر اعزام دو کشتی حفاری داشته و تلاش‌های آن‌ها را شکست داده است.
اردوغان با اشاره به این موضوع که ترکیه به دنبال تنش در شرق دریای مدیترانه نیست، گفت منابع هیدروکربنیِ این منطقه می‌تواند برای همه منفعت داشته باشد.
دولت قبرس پیش‌تر با انتقاد از ترکیه به دلیل تلاش‌های این کشور برای اکتشاف گاز در آب‌هایی که قبرس آنجا را منطقه اقتصادی انحصاری خود می‌داند در بیانیه‌ای اعلام کرد «این عمل غیرقانونی جدید دزدی دریایی به معنای نقض جدی و هرچه بیشتر حقوق حاکمیتی و قلمروی جمهوری قبرس است که برخلاف قوانین بین المللی صورت می‌گیرد.»
تنش‌های حفاری دریایی پس از اعزام یک کشتی حفاری از سوی ترکیه به منطقه‌ای که پیش از این قبرس اجازه فعالیت به شرکت‌های ایتالیایی و فرانسوی را در آن داده بود، تشدید شد.
آنکارا می‌گوید برخی از مناطقی که نیکوزیا در حال اکتشاف نفت و گاز در آن است یا جزء منطقه ترکیه است و یا جزء مناطقی است که آنکارا و آتن حقی برابر برای اکتشاف دارند.
انتهای پیام/  اسپوتنیک

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *