آغاز مذاکره با ترکیه برای تمدید صادرات گاز

آغاز مذاکره با ترکیه برای تمدید صادرات گاز

خات نیوز- معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت:‌ قرارداد کنونی صادرات گاز به ترکیه تا سال ۲۰۲۶ میلادی پابرجا بوده و مذاکره‌ها برای تمدید آن از سوی شرکت ملی گاز ایران آغاز شده است.

به گزارش خات نیوز، امیرحسین زمانی‌نیا امروز (دوشنبه) در مراسم آغاز به‌کار سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی هم‌زمان با نمایشگاه ایران پلاست،‌ با بیان اینکه بر اساس مطالعات موسسه IEF جایگاه ایران به عنوان هشتمین تولیدکننده بزرگ گاز جهان تا سال ۲۰۴۰ میلادی حفظ خواهد شد، افزود: ایران تا ۲۰۴۰ میلادی هم‌چنان رتبه نخست بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان را یدک می‌کشد و در رتبه پنجم بالاترین رشد تولید گاز جهان قرار خواهد داشت.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با اعلام اینکه تا سال ۲۰۴۰ میلادی بالاترین رشد صادرات گاز جهان در اختیار ۶ کشور قطر، روسیه، آمریکا، استرالیا، کانادا و الجزایر قرار خواهد داشت، بیان‌داشت: به دلیل رشد مصرف داخلی گاز ایران، در عمل گازی برای صادرات باقی نمی‌گذارد و باید در فرهنگ مصرف این حامل انرژی تغییراتی اعمال شود.

این دیپلمات وزارت نفت، در تشریح مهمترین چالش‌های پیش روی تولید و صادرات نفت و گاز ایران توضیح‌داد: افزایش تولید و صادرات نفت و گاز کشورهایی همچون آمریکا و روسیه از چالش‌های پیش روی صنعت و تجارت نفت و گاز ایران است.

زمانی‌نیا، از افزایش تولید گاز قطر از محل توسعه پارس جنوبی و افزایش تولید نفت عراق از محل توسعه میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون به عنوان یکی دیگر از چالش‌های پیش روی صنعت نفت ایران نام برد و افزود: اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و مهاجرت شرکت‌های بزرگ نفتی از ایران و عراق، در کنار افزایش ظرفیت تولید روزانه نفت این کشور همسایه به بیش از چهار میلیون بشکه در روز و افزایش صادرات نفت به حدود سه میلیون بشکه در روز، از دیگر مشکلات و چالش‌های پیش رو است.

معاون بین الملل و بازرگانی وزارت نفت اظهار داشت: رشد تولید گاز عراق و جمع‌آوری گازهای همراه نفت در این کشور قدرت چانه زنی ایران برای صادرات گاز را به این کشور همسایه کاهش خواهد داد.

وی از افزایش صادرات محصولات پتروشیمی عربستان و سهم محصولات این کشور در هند، چین و اندونزی به عنوان یکی دیگر از چالش‌های پیش روی صنعت نفت ایران نام برد و افزود: عدم انتقال دانش و فناوری پیشرفته و عدم جذب سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی با ادامه تحریم‌های غیرقانونی، از دیگر مشکلات و چالش‌های پیش روی است.

این مقام مسوول از مصرف بالای گاز و عدم تغییر فرهنگ مصرف داخلی انرژی به عنوان یک چالش بزرگ نام برد و گفت: افزایش مصرف داخلی انرژی در ایران در عمل سهمی را در بازار متناسب با ذخایر نفت و گاز ایران باقی نخواهد گذاشت.

زمانی‌نیا با یادآوری اینکه قشم از ظرفیت و پتانسیل لازم برای تبدیل به یکی از کانون‌های تولید و صادرات انواع حامل‌های انرژی به‌ویژه محصولات پتروشیمی برخوردار است، خاطرنشان‌کرد: برای رشد توسعه هاب (مرکز) پتروشیمی و پالایش نفت در جزیره قشم، باید تضمین‌های دولتی و حاکمیتی به سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی داده شود.

وی در پایان از کاهش ۱۸ درصدی سرمایه گذاری در صنایع نفت گاز پتروشیمی و زغال سنگ پس از شیوع کرونا به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی صنعت نفت جهان نام برد و بیان‌داشت: کاهش سرمایه‌گذاری در یک بازه زمانی پنج تا ۱۰ ساله افزایش تولید نفت و گاز را در جهان تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا، سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ۲۰ و ۲۱ بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

منبع خبر

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *