افت سفر ایرانیان به ترکیه

افت سفر ایرانیان به ترکیه

خات نیوز: طبق آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، ایران که سال‌ها از مبادی برتر گردشگری این کشور بود، در ماه ژوئیه موقعیت خود را به دیگر کشورها واگذار کرده است؛ این درحالی است که تا پیش از این کشورمان در برخی ماه‌ها درصدر گردشگرفرست‌ترین کشورها به ترکیه قرار می‌گرفت و در آمار سالانه نیز میان 3 کشور نخست قرار داشت. به‌باور کارشناسان پیش از نوسانات ارزی چندماه اخیر کشور، به‌دلیل پایین‌تر بودن نرخ ارزهای خارجی از ارزش واقعی خود در بازرهای ایران سفر به کشورهای خارجی و خصوصا ترکیه به‌شکل کاذبی ارزان بود. اما در سال جاری با افت ارزش ریال و گرانی ارز، همچنین افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما، به‌نظر می‌رسد گردشگران خروجی ایرانی برای سفر به ترکیه دچار محدودیت شده‌اند و کاهش ارزش لیر در ایام اخیر نیز نتوانسته است قدرت خرید ایرانیان را در این خصوص افزایش دهد.

نعمت کاهش ارزش پول…

اما از آمارهای جدید وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه چنین برمی‌آید که هرچند کاهش بی‌سابقه ارزش لیر در این کشور، اقتصاد آن را دچار نوسانات و چالش‌هایی کرده، اما موجب تحول و شکوفایی قابل‌توجهی درصنعت گردشگری این کشور و افزایش ورود گردشگران خارجی به ترکیه شده است. بنابراین گزارش آماری، بیش از 21 میلیون و 600 هزار گردشگر خارجی در 7 ‌ماهه نخست سال جاری میلادی از ترکیه بازدید کرده‌اند که این رقم در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 2017 حکایت از رشد 25 درصدی دارد. تنها در ماه ژوئیه امسال 5 میلیون و 700 هزار گردشگر خارجی به ترکیه سفر کرده‌اند که نسبت به سال گذشته 11 درصد بیشتر بوده است.

مشتریان جدید

در میان گردشگران ورودی به ترکیه، گردشگران روسیه‌ای همواره بیشترین تعداد را به خود اختصاص می‌دهند و گزارش هفت ‌ماهه نخست سال 2018 نیز چنین نشان می‌دهد که این روند همچنان حفظ شده است. در این بازه زمانی، حدود ۳میلیون و 300 هزار گردشگر روس به ترکیه سفر کرده‌اند که بیش از 15 درصد از جامعه گردشگران ورودی به این کشور را تشکیل می‌دهد. در رتبه دوم آلمان قرار دارد که در هفت‌ماه نخست سال جاری میلادی 2 میلیون و 300 هزار گردشگر به ترکیه فرستاده است. رتبه سوم نیز با ثبت یک‌میلیون و 300 هزار سفر به ایران اختصاص یافته است. اما به‌نظر می‌رسد این فهرست و رتبه‌بندی، دستخوش تغییراتی قرار گرفته که مهم‌ترین آن افت تعداد گردشگران ورودی به ترکیه از ایران و افزایش گردشگران بریتانیایی در این کشور است.

آمار ماه ژوئیه که یکی از فصول اوج سفر به ترکیه محسوب می‌شود و همه‌ساله ایرانیان بسیاری در این ماه به این کشور سفر می‌کنند، نشان می‌دهد که ایران دیگر در میان سه مبدا برتر گردشگری ترکیه قرار ندارد. بنابر گزارش آماری وزارت فرهنگ وگردشگری ترکیه، در ماه ژوئیه پس از روسیه و آلمان، در رتبه سوم به‌جای ایران بریتانیا قرار گرفته که بیش از 350 هزار گردشگر به ترکیه فرستاده است؛ رشدی 6 درصدی نسبت به سال گذشته که بنا به باور کارشناسان بیش از هرچیز ناشی از کاهش ارزش لیر است؛ چراکه گردشگران بریتانیایی که با کاهش ارزش پوند در پی برگزیت بودجه محدودتری برای سفر به کشورهای اروپایی و آمریکا داشتند، اکنون ترکیه و سواحل آن را به‌عنوان مقصدی ارزان یافته‌اند و پیش‌بینی می‌شود که تعداد سفرها از این منطقه به ترکیه در ادامه نیز رشد بیشتری را تجربه کند.

به‌نظر می‌رسد تعداد گردشگران ورودی به ترکیه از ایران در ژوئیه به‌صورت چشمگیری کاهش یافته؛ چراکه نام کشورمان در رتبه چهارم و پنجم مبادی برتر گردشگری ترکیه نیز به چشم نمی‌خورد و در این جایگاه‌ها نیز به‌ترتیب هلند و اوکراین قرار گرفته‌اند. همان‌طور که اشاره شد صاحبنظران چنین تحلیل می‌کنند که بیش از هرچیز علت این امر، حذف ارز مسافرتی در تابستان جاری باشد که مجموعا باعث گران شدن سفر خارجی برای گردشگران خروجی از ایران شده است. صنعت گردشگری در ترکیه از ابتدای هزاره جدید و در پی تجدید سیاست‌گذاری‌ها، تحولات چشمگیری را پشت سر گذاشت و همه‌ساله تعداد گردشگران ورودی به این کشور در حال افزایش بود؛ به‌گونه‌ای که در سال 2014 ترکیه بیش از 41 میلیون گردشگر را پذیرش کرد و تبدیل به ششمین مقصد پرطرفدار سفر در جهان شد.

اما در پی حملات تروریستی سال 2015 در خاک این کشور، تنش در روابط با روسیه و وقوع کودتایی نافرجام، صنعت گردشگری این کشور آسیبی جدی دید و در فاصله‌ای کوتاه و در سال 2016 تعداد گردشگران ورودی به ترکیه به‌رقم 25 میلیون نفر رسید. اما پس از این رکود بزرگ گردشگری، این کشور تلاش‌های همه‌جانبه و گسترده‌ای برای احیای بازار از دست رفته خود کرد و آمارهای جدید نیز نشان می‌دهند که ترکیه در این خصوص به‌میزان قابل توجهی موفق بوده است؛ به‌گونه‌ای که مسوولان گردشگری این کشور پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال 2018 بیش از 40 میلیون گردشگر خارجی از ترکیه دیدن کنند و رکورد جدیدی در کارنامه صنعت گردشگری این کشور به‌ثبت برسد.

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *