افزایش صادرات نفت ایران به ترکیه

افزایش صادرات نفت ایران به ترکیه

به گزارش خات نیوز ترکیه و ایران به عنوان 2 کشور غیر عرب در خاورمیانه از کشور های کلیدی این منطقه هستند. این 2 کشور از سال 1639 تاکنون هیچ گونه درگیری مرزی یا مسائل مشابه نداشته اند و مرزهای 2 کشور تا امروز بدون تغییر باقی مانده است. از نظر تاریخی، با وجود تفاوت های ایدئولوژیکی میان حکومت سکولار ترکیه و جمهوری اسلامی ایران، واقعیت های ژئو پلیتیکی و الزامات اقتصادی 2 کشور را ملزم به همکاری با یکدیگر در تعدادی از موضوعات کرده است. مرز مشترک 2 کشور و وجود سازمان های شبه نظامی کردی به این همکاری استحکام بخشیده است.

بنابراین گزارش، علاوه بر موارد فوق نیاز ترکیه به انرژی به افزایش حجم مبادلات تجاری میان 2 کشور انجامیده است. روابط تجاری 2 کشور همیشه خوب بوده و این از اصول سیاست خارجی دو کشور در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان سرچشمه می گیرد. تجارت 2 کشور بیشتر شامل گاز طبیعی بوده اما همکاری های اقتصادی در زمینه های دیگر نیز وجود دارد.حجم تجارت 2 کشور تا فوریه 2012  به حدود 15 میلیارد دلار رسید و با برنامه ریزی هایی که برای توسعه مبادلات تجاری میان 2 کشور انجام شده است در 11 ماه نخست سال 2016 میلادی صادرات نفت ایران به ترکیه از 126 هزار بشکه در روز فراتر رفته است.

این گزارش می افزاید: شانا در این زمینه به نقل از خبرگزاری ترند آذربایجان نوشته است: نهاد نظارت بر بازار انرژی ترکیه اعلام کرد: در 11 ماه نخست سال 2016 میلادی، ایران در مجموع 5 میلیون و 689 هزار و 581 تن نفت به ترکیه صادر کرده است. رقم یاد شده، معادل 126 هزار و 56 بشکه در روز است.

یادآور می شود: با پایان تحریم از آغاز سال 2016 میلادی، ایران با افزایش خیره کننده تولید و صادرات نفت خود توانست بسیاری از کارشناسان غربی را حیرت زده کند.

پایان پیام/473

منبع خبر

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *