اندیشمند ترکیه‌ای درگذشت

اندیشمند ترکیه‌ای درگذشت

فواد سزگین (Fuat Sezgin)، محقق علوم اسلامی و مستشرق اهل ترکیه امروز در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خات نیوز به نقل از روزنامه حریت ترکیه؛ فواد سزگین، اندیشمند اسلامی و تاریخدان ترکیه‌ای، امروز (شنبه)، ۹ تیرماه، در سن ۹۴ سال سالگی بر اثر بیماری درگذشت.

بر اساس اعلام رسانه‌های ترکیه‌ای پیکر فواد سزگین فردا، روز یکشنبه در شهر استانبول ترکیه تشییع و به خاک سپرده خواهد شد.

او مدرس دانشگاه استانبول بود، اما در پی کودتای ۱۹۶۰ میلادی ترکیه این سمت را از دست داد. وی در سال ۱۹۶۱ به آلمان مهاجرت کرد و به عنوان استاد مدعو در دانشگاه فرانکفورت شروع به کار کرد. در سال ۱۹۸۲، سزگین مؤسسه تاریخ علوم اسلامی عربی را تاسیس کرد. امروز این مؤسسه جامع‌ترین مجموعه از متون تاریخ علم عربی اسلامی در جهان را دارا است.

سزگین، در سال ۱۹۸۳ یک موزه منحصربه‌فرد در این مؤسسه، با گرد هم آوردن بیش از ۸۰۰ مدل از دستگاه‌های علمی تاریخی، ابزار و نقشه‌ها، عمدتاً متعلق به عصر طلایی علوم اسلامی تأسیس کرد. موزه بسیار مشابهی در سال ۲۰۰۸ در استانبول افتتاح شد. در سال ۱۹۶۸، سزگین چهار کتاب ناشناخته حساب «دیوفانت» را در حرم امام رضا (ع) در شهر مشهد مقدس یافت.

وی در زمینه احیاء و بازسازی دستاوردهای تمدنی دانشمندان اسلامی کارهای ماندگاری را از خود به جای گذاشت و یک مرکز نمایشگاهی و موزه‌ای ارزشمندی را در شهر فرانکفورت و در مرکز انستیتو تاریخ علوم اسلامی این شهر تشکیل داد.

۱۳ جلد کتاب تاریخ ادبیات عربی او (۱۹۶۷-۲۰۰۰) زیر بنای تاریخ علم و فناوری در جهان اسلام و گاهشمار دانشمندان و مهندسان مسلمان است. کتاب ۵ جلدی علوم طبیعی اسلام او اسناد اقلام موجود در موزه فرانکفورت است.

سزگین استدلال کرده است که دریانوردان مسلمان آمریکا را پیش از غربیها کشف کرده بودند و با اسناد معتبر نشان داده که غربی‌ها بدون استفاده از مدارک مسلمانان نمی‌توانستند با آن امکانات دریانوردی آن موقع به آمریکا برسند.

انتهای پیام

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *