بازتاب گسترده اظهارات روحانی به سخنان ترامپ در رسانه های ترکیه

بازتاب گسترده اظهارات روحانی به سخنان ترامپ در رسانه های ترکیه

خات نیوز- رسانه های خبری ترکیه اظهارات حسن روحانی رییس جمهوری ایران در پاسخ به سخنان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را به شکل گسترده منعکس کرده و پاسخ ایران را روشن و محکم عنوان کردند.

به گزارش خات نیوز، روزنامه ینی شفق ترکیه در خبری با عنوان توهین به مردم ایران به واکنش تند و قاطع حسن روحانی رییس جمهوری ایران نسبت به سخنان ترامپ پرداخت و نوشت: حسن روحانی در واکنش به سخنان ترامپ گفت: ترامپ متوجه شده که نمی تواند به صورت یک طرفه برجام را لغو کند و امروز و امشب سخنانی که از زبان مقامات آمریکایی شنیده شد، جز تکرار حرف‌های نادرست و اتهامات واهی که در طول سال‌های گذشته تکرار می شد، چیز جدیدی نبود و ما غافلگیر نشدیم چون 40 سال است که به این حرف عادت داریم.

روزنامه صباح نیز به واکنش حسن روحانی نسبت به سخنان ترامپ با عنوان ‘واکنش سریع روحانی به سخنان ترامپ’ اشاره ای کرد و نوشت: رییس جمهوری ایران بیانیه ها و سخنان ترامپ را چیزی جز توهین به مردم ایران ندانست.

این روزنامه در ادامه به نقل از حسن روحانی نوشت: ظاهرا ترامپ حقوق بین‌الملل را نیز دقیق نخوانده، برجام یک معاهده چندجانبه و یک سند بین‌المللی بوده و مورد تایید سازمان ملل قرار گرفته است و مگر یک رییس‌جمهوری می‌تواند به تنهایی این سند را لغو کند و او ظاهرا نمی‌داند که یک سند دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست که هر طور خواست بتواند رفتار کند.

روزنامه استار در خبری با عنوان ‘واکنش فوری رییس جمهوری ایران به سخنان ترامپ’ به سخنان حسن روحانی پرداخت و به نقل از رییس جمهوری ایران نوشت: ظاهرا ترامپ حقوق بین‌الملل را نیز دقیق نخوانده چرا که برجام یک معاهده چندجانبه و یک سند بین‌المللی است و او نمی تواند به تنهایی این سند را لغو کند و ظاهرا نمی‌داند که یک سند دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست که هر طور خواست بتواند رفتار کند.

روزنامه استار همچنین در خبری به حمایت عربستان از سخنان ترامپ علیه ایران اشاره ای داشت.

روزنامه ینی بیرلیک نیز خبر مربوط به واکنش حسن روحانی به سخنان ترامپ را با جمله ای از رییس جمهوری ایران منتشر کرده و به نقل از روحانی نوشت: آمریکا باید بداند که ایران پاسخ لازم را در زمان مناسب خواهد داد.

روزنامه کارار با درج برخی از بخش های سخنان ترامپ و این که ترامپ، سپاه پاسداران ایران را گروه تروریستی خوانده، با درج عنوان ‘واکنش سخت روحانی به ترامپ’ نوشت: رییس جمهوری ایران، ترامپ را دعوت به مطالعه قوانین حقوق بین الملل کرد و از بی اطلاعی او نسبت به جزییات برجام خبر داد.

این روزنامه در ادامه خبر خود نوشت: رییس جمهوری ایران در بخش های مختلف سخنان خود به دخالت ها و جنایات آمریکا در ایران و سایر کشورها اشاره ای کرد و به نقل از روحانی نوشت: یادتان رفته است که شما مردم مظلوم هواپیمای مسافربری را در خلیج فارس مورد حمله موشکی قرار دادید و سپس به متجاوزان و جنایتکاران این حادثه دلخراش مدال و جایزه دادید؟ شما یادتان رفته‌ است که جنگ‌های این منطقه را به وجود آورده‌اید و با مردم افغانستان، عراق و سوریه چه کار کرده‌اید؟ حال شما نسبت به موشک‌های ایران نگران هستید؟

کارار در ادامه خبر به درج بخش دیگری از سخنان روحانی پرداخت و به نقل از حسن روحانی نوشت: ما نسبت به برجام به عنوان یک معاهده چندجانبه و بین‌المللی تا زمانی که حقوق ما تامین شود و منافع ما اقتضا کند و تا زمانی که از منافع برجام برخوردار ‌شویم، در چارچوب منافع و مصالح ملی کشور خود احترام می‌گذاریم و تاکنون با آژانس انرژی اتمی همکاری کرده‌ایم و در چارچوب معاهدات بین‌المللی و برجام با آژانس همکاری خواهیم کرد، اما اگر روزی منافع ملی ما تامین نشود و طرف‌های مقابل ما بخواهند تعهدات‌ خود را زیر پا بگذارند، آنها باید بدانند که ایران لحظه‌ای درنگ نمی‌کند و به آنها پاسخ می دهد.

این روزنامه در خبری دیگر با درج عنوان ‘واکنش تند ایران به آمریکا به دلیل تروریستی خواندن سپاه پاسدارن’ به انتشار سخنان رییس جمهور کشورمان پرداخت و به نقل از او نوشت: سپاه پاسداران از ملت ایران، عراق، سوریه، یمن و مردم منطقه حمایت می‌کند و در برابر گروه‌های تروریستی ساخته شده توسط آمریکا – به اعتراف ترامپ – می‌ایستد و تا نابودی آنها از پای نمی‌نشیند، سپاه پاسداران به عنوان نیروی قدرتمندی که همواره در کنار مردم بوده و مردم نیز در کنار آن هستند، از کشور خود پیش از جنگ تحمیلی در برابر گروهک‌هایی که آمریکایی‌ها آن‌ها را علیه ملت ایران تحریک کردند، مقابله کرد و در دوران جنگ تحمیلی نیز در برابر متجاوزان ایستاد و امروز به ندای مظلومیت مردم مظلوم منطقه پاسخ مثبت داده و خواهد داد.

روزنامه آکشام نیز در خبری کوتاه نوشت: سخنان ترامپ علیه ایران و گنجاندن نام سپاه پاسداران ایران در لیست گروه های تروریستی باعث خشم مقامات ایران شد به طوری که حسن روحانی رییس جمهوری ایران در سخنانی تند، رییس جمهوری آمریکا را در حوزه حقوق بین الملل فردی ناآگاه نامید و گفت: من رییس‌جمهوری آمریکا را دعوت می‌کنم که هم تاریخ را بهتر بخواند و هم جغرافیا را و هم نسبت به تعهدات بین‌المللی و هم راجع به ادب و اخلاق و عرف جهانی و بین‌المللی احترام بگذارد چرا که ظاهرا ایشان خبر ندارند که دولت آمریکا دولت کودتا در شصت و چند سال پیش در این کشور روی کار آورد و قدرتی بود که با پول و اعمال نفوذ و استفاده از مزدوران خود حکومت قانونی این سرزمین را سرنگون کرد.

این روزنامه در پایان خبر به نقل از روحانی نوشت: اتهامات ترامپ علیه ایران ظالمانه و بی اساس است.

روزنامه حریت نیز با اشاره ای کوتاه، جمله ای از سخنان حسن روحانی در صفحه نخست خود منتشر کرد و به نقل از حسن روحانی رییس جمهوری ایران نوشت: سخنان ترامپ چیزی جز اهانت به ملت ایران نبود.

حریت، در بخش دیگری از این خبر به نقل از روحانی نوشت: ادب و اخلاق هم بسیار اهمیت دارد چرا که حرف‌هایی ناصحیح، ناروا، دروغ و اتهامات بی‌اساسی را نسبت به ملت بزرگ ایران وارد کرد و ملت بزرگی که آن ایام که گوینده سخنان امشب به منطقه جنوب خلیج فارس آمده بود، در انتخابات شکوهمند و کم نظیری حضور پیدا کرد و دموکراسی توام با فرهنگ و ایمانش را در معرض جهانیان قرار داد.

روزنامه خبر تورک نیز در خبر خود به انتشار بخش های مهم واکنش رییس جمهوری ایران پرداخت و به نقل از روحانی نوشت: به نظر من امشب یک بار دیگر برای مردم ما روشن شد که دولت آمریکا دولتی علیه مردم منطقه، ملت ایرا ن و ملت‌های مظلوم است و همواره می‌خواهد خط قبلی خود را ادامه دهد و با این وجود ملت ایران ملتی نیست که با حرف‌های ناروا و سخنان تنفرانگیز بخواهد در برابر یک دیکتاتور سر فرود آورد.

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب و به رغم آن که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به برجام اعلام کرده، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد و به رغم تلاش های جامعه جهانی به ویژه اروپا از تایید آن امتناع کرد.

این رویکرد جدید ترامپ با اعتراض شدید بسیاری از کشورها، نهادها و مقامات بین المللی و محافل سیاسی مواجه شده است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در واکنشی قاطعانه به ترامپ اعلام کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و رئیس جمهوری هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد.

موگرینی تاکید کرد: جامعه بین المللی و اروپا نمی توانند قبول کنند که یک توافق هسته ای را که کار می کند و نتیجه داده است، منحل کنیم چرا که آژانس بین المللی انرژی اتمی هشت بار تایید کرده که ایران تعهدات خود را انجام داده و هیچ یک از تعهدات مذکور در توافق نقض نشده است.

خاورم/1905**گزارش از: حسن فاخری

انتهای پیام /*

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *