ترکیه سفیران خود در اسرائیل و آمریکا را بازگرداند

ترکیه سفیران خود در اسرائیل و آمریکا را بازگرداند

دولت ترکیه سفیران خود در تل‌آویو و واشنگتن را به ترکیه فراخوانده و در پی کشته شدن 58 فلسطینی در مرز غزه با سرزمین‌های اشغالی، سه روز عزای عمومی اعلام کرد

دولت ترکیه اعلام کرد، در اعتراض به کشتار فلسطینیان، آنکارا سفیران خود در تل‌آویو و واشنگتن را “برای مشورت” به ترکیه فراخوانده است.

به گزارش خات نیوز، دولت ترکیه سفیران خود در تل‌آویو و واشنگتن را به ترکیه فراخوانده و در پی کشته شدن 58 فلسطینی در مرز غزه با سرزمین‌های اشغالی، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

نیروهای امنیتی اسرائیل به روی معترضانی که علیه اقدام آمریکا برای انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس، در طول حصار مرز غزه تجمع کرده بودند، آتش گشودند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اظهار کرد: ترکیه به شدت به این اقدام پاسخ خواهد داد.

آنکارا “قتل‌عام” فلسطینیان به دست نیروهای امنیتی اسرائیلی را محکوم و اظهار کرد، صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی تا زمانی که راه‌ حل پایدار و عادلانه‌ای برای مساله فلسطین به دست نیاید، ممکن نخواهد بود.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفت: تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس، نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل را به شدت محکوم کرده و تاکید می‌کنیم که این اقدام به لحاظ قانونی اقدامی پوچ است.

بکر بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه نیز اظهار کرد، آنکارا همچنین خواستار برگزاری نشستی با سازمان همکاری اسلامی در روز جمعه شده تا طی آن کشتار فلسطینیان در غزه به دست اسرائیل بررسی شود.

در همین حال صدها نفر در استانبول در اعتراض به اقدامات رژیم صهیونیستی دست به تظاهرات زدند.

آفریقای جنوبی نیز پس از انتشار خبر کشتار معترضان در غزه، سفیر خود را بازگرداند.

تعدادی از دولت‌های دیگر نیز اقدام اسرائیل علیه تظاهرکنندگان غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم کرده‌اند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه اظهار کرد: فرانسه بار دیگر از مسئولان اسرائیلی می‌خواهد که در استفاده از زور خویشتن‌داری کنند.

او همچنین اقدام آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس را “نقض قوانین بین‌المللی” دانست.

سخنگوی ترزا می، نخست وزیر انگلیس نیز گفت: انگلیس به طور قاطع به راه حل دو کشوری و تقسیم قدس به عنوان پایتخت دو کشور، پایبند می‌ماند. ما خواستار آرامش و خویشتن‌داری برای جلوگیری از اقدامات مخرب صلح هستیم.

مسکو هم تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را درخصوص انتقال سفارت این کشور به قدس محکوم کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: قطعنامه‌های بین‌المللی بیانگر آن هستند که وضعیت قدس که یکی از مهم‌ترین مسائل کل فرایند صلح است، باید با مذاکره مستقیم میان اسرائیل و فلسطین حل شود.

راشاتودی

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *