حجم تجاری ترکیه و ایران به 12 میلیارد دلار می‌رسد

حجم تجاری ترکیه و ایران به 12 میلیارد دلار می‌رسد

خات نیوز- رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: پیش بینی می‌شود حجم تجاری ایران و ترکیه تا پایان سال جاری میلادی به ۱۲ میلیارد دلار برسد.

به گزارش خات نیوز، رضا کامی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون حجم تجاری ایران و ترکیه قابل قبول است، افزود: در شش ماه گذشته سال جاری میلادی حجم‌ مبادلات اقتصادی 2 کشور به 8 میلیارد دلار رسید.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد صادرات ایران به ترکیه است، اظهار داشت: در شرایط سخت و اوج تحریم ها در سال 2012 حجم تجاری ایران و ترکیه حدود 22 میلیارد دلار و بعد از برجام این حجم در مرز 11 میلیارد دلار بود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه یادآوری کرد: پیش بینی می‌شود با بازگشت تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران دوباره حجم مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه افزایش یابد.

کامی با بیان اینکه با توجه به مشترکات فرهنگی این منطقه با ترکیه، بیشترین رقم سرمایه گذاری این کشور در این خطه به ویژه منطقه ویژه ارس انجام شده است، ادامه داد: با توجه به تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، همکاری فعالان اقتصادی 2 کشور از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به مشکلات انتقال پول پس از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران، گفت: تاسیس بانک مشترک ایران و ترکیه توسط بخش خصوصی راهکار برون رفت از این مشکلات است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار داشت: ایجاد این بانک توسط بخش خصوصی را ترک‌ها قبول کرده و تا مرحله اخذ مجوز از بانک مرکزی این کشور پیش برده اند.

کامی با اشاره به تشکیل کمیته ای با عنوان «مدیریت شرایط ویژه در اتاق بازرگانی تبریز» افزود: فعالان اقتصادی می‌توانند موانع و مشکلات خود از جمله در حوزه نقل و انتقال کالا را به ویژه در ارتباط با ترکیه برای رفع آن ها به این کمیته اطلاع دهند.

وی با تاکید بر اهمیت گسترش روابط بخش خصوصی ایران و ترکیه گفت: شرکت‌های ترکیه‌ای علاقه ‌مند به تجارت و سرمایه گذاری در ایران به ویژه منطقه آذربایجان هستند.

ایرنا

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *