دو پیشنهاد ترکیه برای پناهجویان

دو پیشنهاد ترکیه برای پناهجویان

ترکیه یک برنامه دو مرحله‌ای برای مقابله با بحران رو به افزایش پناهجویان پیشنهاد داد، یک مرحله تاسیس یک سازمان حمایتی مالی با مشارکت همه کشورهاست و مرحله دیگر ساخت شهرک‌های جدید برای پناهجویان است.

به گزارش خبرگزاری ایران تی آر، به نقل از روزنامه حریت، نومان کورتولموش معاون نخست وزیری ترکیه در این باره گفته است: سیاست جامعه بین‌المللی برای پناهجویان با شکست مواجه شده است.

معاون نخست وزیری ترکیه اضافه کرد: بر اساس برنامه پیشنهادی ترکیه، اولین مرحله تشکیل یک بدنه جدید گسترده‌تر از کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان است که ظرفیت لازم برای اجرای پروژه‌های مختلف در سراسر جهان را داشته باشد و هر یک از کشورهای جهان باید از درآمد ملی خود بخشی را برای تامین مالی این سازمان اختصاص دهند.

دومین مرحله تاسیس شهرک‌های جدید برای پناهجویان است.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که اردوگاههایی تاسیس شود که در آنها پناهجویان بتوانند ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود را نشان داده، امور خود را اداره کرده و حتی به اقتصاد کشوری که در آن پناهنده شده‌اند، کمک کنند.

کورتولموش افزود: ترکیه نمی‌تواند قبول کند که به مرکزیت اردوگاههای جهان برای پناهجویان تبدیل شود، اما در عین حال این آمادگی را دارد که برای اسکان پناهجویان شهرک‌های جدیدی را در سرزمین خود و یا در مناطق امن در سوریه بسازد.

بر اساس برنامه پیشنهادی ترکیه در شهرک‌های جدید، مدارس، بیمارستانها و کارخانه‌هایی برای افراد آواره و جنگ زده در نظر گرفته شده است.

ترکیه به طور رسمی میزبان 2 میلیون و 200 هزار پناهجو به خصوص از کشورهای سوریه و عراق است. نزدیک به 270 هزار نفر از آنها در 26 کمپ پناهجویی واقع در جنوب و جنوب شرقی ترکیه زندگی می‌کنند و باقی پناهجویان در سراسر این کشور حضور دارند.

معاون نخست وزیر ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: زمانیکه مردم درباره پناهجویان فکر می‌کنند، کودکانی را به یاد می‌آورند که در خیابانها شیشه‌های ماشین‌ها را پاک می‌کنند اما هدف ما ایجاد یک نسل درخشان و با استعداد است که پتانسیل‌های بسیاری دارند.

کورتولوش در پاسخ به اعلام حزب مردم جمهوری خواه، بزرگ ترین حزب مخالف حزب حاکم، مبنی بر بازگرداندن پناهجویان به کشورشان گفت: حتی اگر امروز جنگ به پایان برسد، بازگرداندن پناهجویان بازهم سالها طول می‌کشد.

وی هم چنین از تجار، دانشگاهیان، سازمان‌های غیردولتی و افراد مختلف درخواست کرد که به این برنامه در راستای زندگی و آینده بهتر کمک کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شصت میلیون نفر در سراسر جهان در وضعیت پناهندگی زندگی می‌کنند، اگر در این باره اقدامی انجام نشود و فاصله میان طبقه محروم و ثروتمند بیشتر شود، در این صورت این رقم در پانزده سال آینده دو برابر می‌شود.

انتهای پیام

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *