راهنمای استفاده از وسایل نقلیه‌ در استانبول

راهنمای استفاده از وسایل نقلیه‌ در استانبول

خات نیوز- در زمان مسافرت به ترکیه و به طور خاص استانبول، اگر به هر دلیلی هتل مورد نظر شما امکانات لازم برای حمل‌ونقل را مهیا نکرده باشد، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی فرودگاه آتاتورک نیاز به آشنایی و شناخت دارد و در غیر این‌صورت می‌تواند دردسر ساز باشد.

irantr

فرودگاه بین‌المللی آتاتورک، دارای چندین نوع سیستم حمل‌ونقل است که دسترسی به تمام نقاط استانبول از جمله مناطق توریستی و پربازدید مثل محله‌ی سلطان‌احمد (Sultanahmet) یا خیابان بی‌اوغلو (Beyoğlu ) بین محلات تکسیم (Taksim) و جهانگیر (Cihangir) را میسر می‌کند. با مطالعه‌ی این مقاله، به‌راحتی قادر خواهید بود راه رسیدن به این مناطق را پیدا کنید.

راهنمایی‌های عمومی
همراه داشتن مقداری لیر جدید ترکیه به‌صورت نقد

اگر قبل از رسیدن به فرودگاه موفق به تبدیل پول خود به پول رایج ترکیه نشده‌اید، می‌توانید از صرافی‌های فرودگاه آتاتورک مقداری لیر بگیرید. هیچ‌کدام از سیستم‌های حمل‌ونقلی که در ادامه معرفی می‌شوند، کارت اعتباری، پول خارجی یا لیر قدیمی را قبول نمی‌کنند. هنگام استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی حتما مقداری اسکناس ۵، ۱۰، ۲۰ و حداکثر ۵۰ لیری به همراه داشته باشید.

آدرس هتل

حتما آدرس دقیق و تلفن هتل محل اقامت خود را در جایی یادداشت کنید یا پرینت بگیرید. استانبول شهر بسیار بزرگی است و تعداد زیادی هتل در آن وجود دارد. حتی ساکنان این شهر نیز همه‌ی هتل‌ها را نمی‌شناسند و به همین دلیل همراه داشتن آدرس دقیق بسیار ضروری است. حتی راننده‌های تاکسی در استانبول گاهی برای پیدا کردن آدرس با هتل تماس می‌گیرند یا از دیگران سؤال می‌کنند که البته جای نگرانی نیست چراکه نهایتا شما را به مقصد خواهند رساند.

irantr.com

رایج‌ترین وسیله‌ی حمل‌ونقل از فرودگاه آتاتورک، تاکسی فرودگاه است که اگر به‌صورت گروهی (حداکثر چهار نفر) اجاره کنید، هزینه‌ی آن تقریبا با اتوبوس‌های ویژه‌ی فرودگاه برابر خواهد بود. فقط کافی است از فرودگاه خارج شوید و بدون توجه به چرب‌زبانی مسافربرهای شخصی، یکی از تاکسی‌های رسمی فرودگاه را که با نظم در جلوی آن صف کشیده‌اند، بگیرید. تاکسی‌های فرودگاه با دریافت ۴۰ لیر در مدت نیم ساعت (بدون محاسبه ترافیک احتمالی) شما را به محله‌ی سلطان‌احمد می‌رسانند. برای رسیدن به محله‌ی تکسیم فقط چند دقیقه طول می‌کشد و ۵۰ لیر هزینه دارد. البته همیشه می‌توانید به‌صورت آنلاین کرایه‌ی مجاز تاکسی‌ها را مشاهده کنید.

اتوبوس‌های سریع‌السیر فرودگاه یا سرویس هاواتاش (Havataş)

irantr.com
علاوه بر تاکسی می‌توانید از سرویس اتوبوس‌های سریع‌السیر هاواتاش زیر نظر شهرداری استانبول استفاده کنید که در ردیف دوم روبروی فرودگاه آتاتورک توقف می‌کنند. ساعت کاری اتوبوس‌های هاواتاش از ۴ صبح تا ۱ شب است که با فاصله‌های نیم‌ساعته حرکت می‌کنند و آخرین ایستگاه آن‌ها روبروی هتل پوینت (Point) نرسیده به میدان تکسیم است. کرایه‌ی اتوبوس به ازای هر نفر ۱۴ لیر (به همراه کرایه بار) است و بسته به حجم ترافیک حدودا در مدت ۴۰ دقیقه به مقصد می‌رسد. تنها مشکل این است که اتوبوس‌ها به محله سلطان‌احمد نمی‌روند و اگر هتل شما در این منطقه قرار دارد، باید ادامه مسیر را با وسیله‌ی دیگری طی کنید. البته فاصله آخرین ایستگاه اتوبوس تا میدان تکسیم زیاد نیست و از طریق پارک گزه (Gezi) می‌توانید این مسافت را پیاده طی کنید. در آنجا با استفاده از قطار شهری شماره ۱ از میدان تکسیم به کاباتاش (Kabataş) رفته و در ادامه با استفاده از تراموای شماره ۱ کاباتاش به باگ‌چیلار (Bağcılar)، در ایستگاه محله‌ی سلطان‌احمد پیاده شوید. راه دیگر برای دسترسی به سلطان‌احمد، پیاده شدن از اتوبوس فرودگاه در ایستگاه آکسارای (Aksaray) و ادامه‌ی مسیر به‌وسیله‌ی تاکسی‌های شهری است.

وسایل نقلیه‌ی عمومی

irantr.com

گزینه‌ی دیگر استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی است که البته کیفیت آن‌ها به‌اندازه‌ی موارد قبلی نیست. این گزینه باوجود اینکه ارزان‌تر از بقیه است ولی استفاده از آن مشکلاتی به همراه دارد.

به عنوان مثال مجبورید چندین بار وسیله‌ی نقلیه خود را عوض کنید و چند دفعه از پلکان‌های نسبتا طولانی بالا و پایین بروید. علاوه بر این ساعت کاری وسایل نقلیه‌ی عمومی از ۶ صبح تا ۱۲ شب است. استفاده از این گزینه تنها در صورتی توصیه می‌شود که لوازم کمی به همراه دارید و سبک‌بار سفر می‌کنید. کرایه‌ی وسایل نقلیه‌ی عمومی در استانبول به‌صورت بلیت یا استانبول کارت (Istanbul Kart) و به ازای هر نفر حدود ۱.۵ لیر پرداخت می‌شود. قدم اول سوارشدن در متروی مسیر زیتین‌بورنو (Zeytinburnu) در ایستگاه زیرزمینی فرودگاه آتاتورک است. در مرحله بعد سوار تراموای شماره ۱ باگ‌چیلار به کاباتاش شده و اگر هتل شما در محله‌ی سلطان‌احمد است، در ایستگاه مربوطه پیدا شوید. درصورتی‌که مقصد شما محله‌ی تکسیم است در ایستگاه کاباتاش (آخرین ایستگاه) پیاده شده و به‌وسیله‌ی قطار شهری شماره ۱ کاباتاش به تکسیم، به میدان تکسیم بروید.

خدمات حمل‌ونقل اختصاصی هتل

irantr.com

بیشتر هتل‌ها در صورت درخواست، خدمات حمل‌ونقل اختصاصی در اختیار مشتری‌های خود می‌گذارند که به‌ندرت رایگان است و از همه‌ی موارد ذکرشده در بالا گران‌تر تمام می‌شود که البته با توجه به‌راحتی و لوکس بودن، مسئله‌ی عجیبی نیست. اگر مشکلی با هزینه‌ی بیشتر ندارید، این راه بهترین حالت ممکن است. تیم کجارو

منبع : WittiStanbul

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *