زندگی اردوغان روی پرده سینماهای ترکیه

زندگی اردوغان روی پرده سینماهای ترکیه

فیلم زندگی رئیس‌جمهور ترکیه با عنوان رئیس، در روز 13 اسفند پیش از برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی این کشور، در سینماهای ترکیه اکران می‌شود.

به گزارش خات نیوز، فیلم زندگی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، که از مدتها پیش، خیلی‌ها انتظار اکران آن را می‌کشیدند، قرار است در آستانه برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه که در صورت تصویب به تقویت اختیارات ریاست جمهوری منجر خواهد شد، در سینماهای ترکیه پخش شود.

بر اساس این گزارش، فیلم زندگی‌نامه اردوغان تحت عنوان رئیس مسیر زندگی رئیس جمهور ترکیه را از دوران کودکی وی در محله کاظم‌پاشا در حاشیه رودخانه شاخ طلایی استانبول تا دوره ریاست وی بر شهرداری این شهر که از سال 1994 تا 1998 ادامه داشت، ترسیم کرده است.

قرار است این فیلم سوم مارس (13 اسفند) یعنی 6 هفته پیش از برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه در شانزدهم آوریل (27 فروردین) به روی پرده برود.

هداوردی یاووز کارگران فیلم رئیس در پاسخ به سوالی درباره وجه تسمیه این فیلم اعلام کرد: دوستان اردوغان در کودکی و همچنین نزدیکانش او را رئیس صدا می زدند و زمانی که اردوغان به شهرداری استانبول رسید، همه به طور خودجوش او را رئیس خطاب کردند.

طبق اعلام رسانه‌های ترکیه قرار است فیلم زندگینامه اردوغان در آلمان، فرانسه و انگلیس نیز پخش شود.

اردوغان که پس از مصطفی کمال، بنیانگذار جمهوری ترکیه، در سال 1923، جذابترین شخصیت سیاسی ترکیه محسوب می شود در سال 2017 از طریق آرای مستقیم مردم ترکیه به عنوان ریاست جمهوری کشورش دست یافت.

ابتدا قرار بود  فیلم زندگینامه اردوغان مارس سال 2016 پخش شود، اما پخش این فیلم آن هم در آستانه برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی سوالات و شائبه های زیادی را در این کشور برانگیخته و بسیاری از منتقدان اردوغان را بر آن داشته است تا این فیلم را به عنوان نوعی تبلیغ برای رئیس جمهور تلقی کنند.

پارلمان ترکیه لایحه بازبینی قانون اساسی را به منظور گسترش اختیارات رجب طیب اردوغان  تصویب کرده است. این لایحه قرار است سوم ماه آوریل در ترکیه به همه‌پرسی گذاشته شود. احزاب و تشکل‌های سیاسی مخالف ترکیه طرح اصلاح قانون اساسی کشورشان را که پس از کودتای اخیر به طور جدی مطرح شد، رد کرده و آن را نشانه جدیدی از انحراف حاکمیت به مسیر استبداد دانسته اند.

اما کارگردان فیلم رئیس ضمن رد انتقاداتی که در این زمینه مطرح شده است تاکید می‌کند: این فیلم هیچ ربطی به تبلیغات برای رئیس جمهور ندارد. شاید این فیلم برای بعضی ها فایده سیاسی و برای برخی دیگر محدودیت هایی به همراه داشته باشد، اما این برای ما اهمیت ندارد.

یائوز که پیش از این برای شبکه تلویزیونی دولتی تی آر تی ترکیه کار کرده است، تاکید کرد برای ساخت این فیلم به مجوز رئیس جمهور نیاز نداشته است.

فیلم رئیس در شرایطی در ترکیه پخش می شود که پس از کودتای نافرجام سال گذشته، رفتار سرکوبگرانه اردوغان بر ضد مخالفان و منتقدان اعتراضات زیادی را در داخل این کشور و همچنین اتحادیه اروپا برانگیخته است.

منبع خبر

همچنین ببینید

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه

معطلی رانندگان ایرانی برای ورود به ترکیه به گزارش خات نیوز در مرز سرو استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *