سرمايه‌گذاران و تورگردانان ترکيه‌اي به ايران مي‌آيند

سرمايه‌گذاران و تورگردانان ترکيه‌اي به ايران مي‌آيند

معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در بدو ورود به ايران در نخستين ساعات امروز 28 مهر 96 دستاوردهاي سفرش به ترکيه را تشريح کرد.

به گزارش خات نیوز به نقل از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، علي‌اصغر مونسان گفت: پيرو سفر رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهوري ترکيه به ايران قرار شد که اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهوري نيز سفري به ترکيه داشته باشد تا موضوعات دوجانبه مورد بررسي قرار بگيرد.

او افزود: در اين سفر که عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي، محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت و بنده معاون اول رئيس‌جمهوري را همراهي کرديم در همه حوزه‌ها بحث‌هاي خوبي مطرح شد. به‌ويژه در سه حوزه ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري برنامه‌اي اجرايي براي موضوعاتي که پيش‌تر با وزير فرهنگ و گردشگري ترکيه مطرح کرده بوديم تعيين و براي بسياري از رويدادها تاريخ مشخص شد.

معاون رئيس‌جمهوري با بيان اينکه پيش‌تر بين ايران و ترکيه تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌هاي بسياري زيادي به امضا رسيده بود اما بسياري از آن‌ها اجرايي نشده بودند خاطرنشان کرد: در اين سفر از وزير فرهنگ و گردشگري ترکيه درخواست کردم که تفاهم‌نامه‌هاي پيشين را اجرا کنيم زيرا فقط با نوشتن تفاهم‌نامه نمي‌توان مسئله‌اي را حل کرد و پيرو آن براي موضوعات مختلفي که پيش‌تر مطرح شده بود برنامه‌ريزي کرديم.

او افزود: برگزاري تورهاي ترکيبي بين ايران و ترکيه يکي از موضوعاتي بود که در اين سفر درباره آن صحبت شد، قرار شد تا دو هفته آينده کميته فني ايران به ترکيه سفر کند و ساير برنامه‌ريزي‌ها مربوط به برگزاري اين تورها را انجام دهد. همچنين براي اجراي هفته فرهنگي در ترکيه از سوي ايران و برعکس تاريخ مشخص شد.

سفر سرمايه‌گذاران و تورگردانان ترکيه‌اي به ايران طي دو هفته آينده

رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ادامه داد: بحث ساخت 10 هتل در ايران از سوي سرمايه‌گذاران ترکيه‌اي از ديگر مسائلي بود که در اين سفر مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد که طي دو ماه آينده سرمايه‌گذاران و تورگردانان ترکيه‌اي سفري به ايران داشته باشند تا بتوانيم ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران را به‌ آن‌ها معرفي کنيم.

او افزود: قرار شد موضوعاتي که کميته فني در مورد آن‌ها تصميم مي‌گيرد در سفري که بنده دوباره براي شرکت در نمايشگاه اميت (EMIT) به ترکيه دارم به امضاي بنده و وزير گردشگري ترکيه برسد.

ايجاد تعادل ميان گردشگران ورودي دو کشور‌‌

مونسان با بيان اينکه اکنون نسبت گردشگران ايراني که به ترکيه مي‌روند و گردشگران ترکيه‌اي که به ايران مي‌‌آيند بسيار متفاوت است، گفت: سالانه 2 ميليون گردشگر ايراني به ترکيه مي‌روند اما تنها 400 هزار گردشگر ترک به ايران سفر مي‌کند. به‌نظر مي‌رسد در طرف ترکيه‌اي ما نيز عزمي براي افزايش ميزان ورود گردشگران ترکيه‌اي به ايران شکل گرفته است و بايد به تعادل نزديک شويم.

او درباره داير شدن نمايشگاه صنايع‌دستي ايراني در ترکيه گفت: «در اين سفر از وزير فرهنگ و گردشگري ترکيه درخواست کردم که در ابتداي کار، براي اينکه اين تجارت پا بگيرد، براي ورود صنايع‌دستي ايراني به ترکيه عوارض اخذ نشود. او نيز قول داد که با وزير اقتصاد ترکيه درباره اين مسئله صحبت و نتيجه را به ما اعلام کند.

معرفي شمس در شب عروس ترکيه

مونسان درباره بحث خواهرخواندگي خوي و قونيه گفت: با توجه به اينکه زمان چنداني براي برنامه‌ريزي براي مشارکت در سالروزي که براي مولانا به‌نام شب عروس در قونيه برگزار مي‌شود، باقي نمانده است، پيشنهاد کرديم که در مراسم شب عروس شمس را معرفي کنند و سال آينده روز شمس در ايران و روز مولانا در قونيه را با مشارکت هم برگزار کنيم.

همچنین ببینید

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه

نکته‌ای ترسناک از کنسرت صادق بوقی در وان  ترکیه تصاویری از کنسرت شب گذشته صادق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *